Filmrecensie | The Hunger Games: Mockingjay Part 2

Hoofdrol: Jennifer Lawrence
Bijrollen: Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Donald Sutherland, Willow Shields, Sam Claflin
Tagline: A creature as unquenchable as the sun / The fire will burn forever
Genre: Avontuur | Sci-fi
Classificatie: 13+

In Mockingjay Part 2 gaan Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) en haar team de ongeëvenaarde strijd tegen het Capitool aan.

The Hunger Games: Mockingjay Part 2 is de allesbepalende finale van de The Hunger Games reeks. Nadat Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) twee keer de Hongerspelen heeft overleefd gaat ze samen met Gale (Liam Hemsworth), Finnick (Sam Claflin), Peeta (Josh Hutcherson) en een eenheid van District 13, de confrontatie aan met President Snow (Donald Sutherland).

Het wordt een ongeëvenaarde strijd tegen het Capitool, waarin zij hun leven riskeren om de bevolking van Panem te bevrijden en President Snow van zijn troon te stoten. De dodelijke vallen, vijanden en morele keuzes die hen te wachten staan, zijn uitdagender dan ooit te voren. Katniss beseft zich dat dit geen strijd is om te overleven, maar dat ze de toekomst van velen zal bepalen.

Eindelijk deel 4!

Gisteren bezocht ik ein-de-lijk Mockingjay. Ja, ik zeg eindelijk, omdat ik hem eigenlijk al direct wilde kijken op de 17e haha. Toch ben ik niet zo lyrisch als dat ik eigenlijk had verwacht. Er zijn een aantal dingen waarvan ik blij ben dat ik ze terug zag, maar toch is het het net niet helemaal voor mij. Omdat ik geen fan ben van 3D hebben we de film in 2D gekeken.

Waar ik naar toeleefde

Ikzelf ben bang dat het komt doordat ik zó uitkeek naar bepaalde scènes – scènes waar ik heel emotioneel bij werd in het boek – dat ze mij in de film emotioneel op de één of andere manier niet raakten. In het boek word je echt naar dat moment toegeleid, werd het uitgebreider omschreven met allerlei gevoelens, of gebeurde het zó uit het niets dat het heel veel indruk maakte. Misschien was het in dit geval dus niet positief dat ik het boek al had gelezen omdat ik te erg hoopte dat de film hetzelfde effect op mij zou hebben.

The Hunger Games Mockingjay part 2 still

Overgang

Ik vind het dan ook lastig bepalen wat iemand van de film zou vinden als die de boeken niet gelezen zou hebben. Ik moet wel zeggen dat er wel één scène is waarbij ik totaal niet doorhad dat ze van locatie waren gewisseld en ik opeens dacht: “Huh, wat doet ze hier?!” Ik miste daar een wat duidelijkere overgang.

Het boek is beter

Het begin van dit tweede deel vond ik traag op gang komen. Ik herinner mij op de één of andere manier veel meer actie en eigenlijk wat pas in de tweede helft van de film voorbij komt had ik meer vooraan in de film verwacht. Ik denk dat dit absoluut een geval is van het boek is beter. Sommige dingen had ik uitgebreider verwacht, al is dat ook gewoon lastig omdat het boek vanuit Katniss is geschreven en haar gedachten niet te horen zijn in de film.

Waardig einde

Waar ik wel blij mee ben is dat de laatste zinnen in de film ook de laatste van het boek zijn, gevolgd door de epiloog waarvan ik niet zeker was of ze die ook zouden verfilmen. Ook sommige locaties zijn echt exact wat ik ervan had verwacht, vooral de straat en het huis van Tigris. En ook over het einde ben ik tevreden; het is redelijk trouw gebleven aan het boek en daar hoopte ik op. Ik zal het verhaal, de personages en de acteurs zeker missen.

Ondanks dat ik groot fan ben van The Hunger Games, kon de film mij niet pakken zoals ik had verwacht. Ik denk dat het feit dat ik te hoge verwachtingen had doordat ik bepaalde scènes voorafgaand aan de film maar bleef herleven daar een grote oorzaak van is. De emoties die er in het boek bij kwamen kijken, voelde ik hier veel minder. Misschien doordat ik de boeken allemaal achter elkaar door heb gelezen, en dat dat al behoorlijk lang is geleden en ik zonder enige voorbereiding naar dit laatste deel ging. In de kerstvakantie ga ik voor de herkansing door met mijn broertje een marathon te doen van alle films, hopelijk ligt het echt aan het feit dat ik er even niet meer helemaal in zat.

Echter zijn er uiteraard ook goede punten in de film. Een paar hele belangrijke scènes uit het boek zaten gewoon in de film en ook het einde was trouw aan het boek; ik was blij dat die belangrijke laatste woorden aanwezig waren. De film ziet er qua styling en effecten ook weer goed uit en ook het feit dat de film vrij lang was was geen probleem want voor ik het wist was de film alweer afgelopen. Ik denk dat ze al met al een goede film hebben neergezet. Wel ga ik denk ik de boeken ooit nog een keer herlezen voor all the feels.

Deze post is al 2583 keer gelezen