Categorieën: Films / Tags: , ,

Tien animatiefilms die ook leuk zijn voor volwassenen

Puss in boots

Als tiener heb ik heel lang gedacht: “Pff, animatiefilms? Die zijn voor kinderen…”. Daar ben ik inmiddels alweer een paar jaartjes geleden op teruggekomen. Animatiefilms zijn geweldig – mits goed gemaakt natuurlijk – en ook erg leuk voor volwassenen. Animatiefilms gaan over het algemeen hand in hand met een vleugje humor en drama (en soms ook vrolijke en catchy liedjes); een perfecte combinatie.

De leukste tien zet ik voor je op een rijtje. Wanneer er meerdere films in een serie zijn, tel ik die wel gewoon als één. Echter bij de omschrijving en de trailer vind je alleen het eerste deel in die serie om eventuele spoilers te vermijden. De volgorde is trouwens willekeurig, het cijfer staat er alleen om aan te duiden dat het er in totaal tien zijn.

1. Up

In Up zoekt de 78-jarige Carl (Edward Ashner) het avontuur hogerop. Carl Fredricksen heeft er zijn hele leven al van gedroomd om de wereld te ontdekken en grootse avonturen te beleven. Maar op 78-jarige leeftijd lijkt het alsof zijn leven aan hem voorbij is gegaan en zijn de grootse avonturen alleen maar dromen geweest. Maar dat gaat vanaf nu veranderen als Carl besluit om zijn dromen uit te laten komen, samen met de 8-jarige padvinder Russel (Jordan Nagai) gaat hij op avontuur. Up voert iedereen mee op een spannende reis van een ongewoon stel dat oog in oog komt te staan met wilde natuur, onverwachte schurken en jungle dieren. Wanneer je op zoek bent naar avontuur – kijk omhoog.

Eén van de films die mij heeft laten inzien dat animatiefilms niet alleen voor kinderen zijn en wel degelijk goed kunnen zijn is Up. Ik keek Up in 2010 en bij deze film heb ik gehuild. Niet omdat de film zo slecht was, maar juist omdat de film zo goed was. Het deed wat met mijn emoties en heeft een heel goed verhaal. Absoluut een aanrader voor iedereen.

2. Madagascar (1, 2 & 3)

In Central Park Zoo in New York, leven vier vrienden: de leeuw Alex (Ben Stiller), de zebra Marty (Chris Rock), Melman de giraffe (David Schwimmer) en een nijlpaard genaamd Gloria (Jada Pinkett Smith). De dieren hebben een gemakkelijk leventje. Ze krijgen lekker eten en worden geadoreerd door het publiek. Toch wil Alex eens het echte leven ontdekken en weet met behulp van de pinguïns te ontsnappen. Zijn vrienden gaan achter hem aan, maar ze worden gevangen en op het schip naar Afrika gezet, om voorgoed vrijgelaten te worden. De vier vrienden vallen echter met krat en al van de boot en spoelen aan op het eiland Madagascar. Ze hebben nog nooit in het wild geleefd en zullen er nu achter komen hoe hard het is in de jungle.

I like to move it, move it! Zodra ik dat liedje hoor denk ik direct aan deze films. Ik heb zo ontzettend gelachen bij deze films over dierentuin dieren die op avontuur gaan. De personages zijn echt heel erg leuk en grappig. Het is dan ook geen verrassing dat er al drie films van zijn gemaakt, je wilt meer!

3. Penguins of Madagascar

Superspionnen worden niet geboren, maar uitgebroed. Ontdek hoe de hilarische en in het diepste geheim werkende fladderaars, Skipper, Kowalksi, Rico en Junior, hun weg vinden in de wereld van de spionage. Deze elite onder de elite slaan de handen ineen met de geheime organisatie De Noorderwind, onder leiding van de knappe husky Agent Geheim (zijn echte naam is geheim). Samen gaan ze de strijd aan met de schurk dr. Octavius Brak, die onze wereld wil vernietigen.

Nog leuker dan Madagascar vind ik de penguins die hun eigen spin-off hebben ontvangen.  Ik keek deze film eind 2014 en wilde hem eigenlijk direct nog een keer kijken omdat hij zó leuk is! Oké dat zeg ik volgens mij bij elke film in dit rijtje, maar serieus… deze film moet je gezien hebben, je lacht je rot!

4. Puss in Boots

Puss in Boots, die we allemaal wel kennen uit Shrek, speelt de hoofdrol in zijn eigen film. Deze nieuwe animatiefilm van DreamWorks Animation (Kung Fu Panda, Madagascar) vertelt het hilarische en dappere verhaal van een van het meest geliefde karakter uit de Shrek reeks: Puss in Boots (Antonio Banderas). Samen met zijn vrienden, de ongelooflijk slimme Humpty Dumpty (Zach Galifianakis) en de sluwe straatkat Kitty (Salma Hayek) beleeft hij een spannend avontuur, wanneer hij de beroemde Gans, die gouden eieren legt, probeert te stelen.

Puss in Boots vind ik geweldig. Vooral wanneer deze stoere kat opeens superschattig kan zijn. Zeg nou zelf, smelt jij niet weg bij die schattige oogjes? Films met katten doen het overigens altijd goed bij mij door de cuteness-factor. Daarnaast vind ik het ook leuk dat ze de kat niet puur en alleen menselijke trekjes hebben gegeven, maar ook typische dingen die je associeert met het zijn van een kat, bijvoorbeeld achter een bewegend lichtpuntje aangaan.

5. Big Hero 6

Big Hero 6 is een komisch avontuur boordevol actie, die barst van de humor en emotie die zo kenmerkend is voor Walt Disney Animation Studios. Hiro Hamada (Ryan Potter) is een wonderkind dat uitblinkt in robottechnologie. Wanneer hij in een gevaarlijk plot terechtkomt, moet hij zijn beste maatje, de robot Baymax (Scott Adsit), en zijn verschillende vrienden transformeren tot een groep hightech-helden.

Big Hero 6 heeft een heel goed verhaal en dat, samen met komedie en avontuur, maakt dit een hele sterke film die ook erg geschikt is voor volwassenen. Lees ook mijn recensie van Big Hero 6.

6. Despicable Me (1 & 2)

Het is het verhaal van Gru (Steve Carell), die geniet van alles wat slecht is en dit keer heeft hij het plan om de maan stelen (Ja, de maan!). Hij verslaat iedereen die hem in de weg zit met zijn wapenverzameling van krimp- en vriesstralen en zijn gevechtsklare land- en luchtvoertuigen. Maar dan ontmoet hij op een dag drie kleine eigenwijze weesmeisjes die naar hem kijken en iets in hem zien wat nog nooit iemand heeft gezien: een mogelijke papa. ’s Werelds grootste schurk heeft zojuist zijn grootste uitdaging gevonden: drie kleine meisjes die Margo (Miranda Cosgrove), Edith (Dana Gaier) en Agnes (Elsie Fisher) heten.

Ik bedoel… wie houdt er nou niet van die minions? En het leuke is dat die minions een eigen film krijgen die deze zomer uitkomt! Woehoe! Daarnaast vind ik die twee kleine meisjes ook superschattig en is de film hilarisch.

7. Hop

De paashaas gaat in deze film met pensioen. Zijn 17-jarige zoon EB (Easter Bunny, stem door Russel Brand) krijgt de verantwoordelijkheid over de chocoladeproductie op Paaseiland. Omdat EB liever een rockster wil worden, vlucht hij naar de mensenwereld. Hij komt terecht in Hollywood waar hij vriendschap sluit met Fred (James Marsden) en wonderlijke avonturen beleeft. Intussen ontstaat er op Paaseiland een strijd om de macht tussen de kuikens en de konijnenhulpjes van de Paashaas.

Hop is deels animatie en deels live-action, maar is dus wel degelijk ook animatie! Mijn vriend herinnert zich vast nog wel dat ik deze film héél graag wilde zien omdat ik hem letterlijk elke dag vroeg “Zullen we Hop zien? Pleeeeeease?!” Ik wilde deze film zó graag zien omdat Hop mij gewoon ontzettend leuk en grappig leek. En dat was hij ook!

8. Rio (1 & 2)

Blu (Jesse Eisenberg) is een tamme Macaw papegaai die nog nooit geleerd heeft om te vliegen. Hij woont samen met zijn baasje, Linda (Leslie Mann), in het koude Minnesota, waar hij geniet van zijn comfortabele leventje. Hij is tenslotte de laatste van zijn soort, althans… dat denkt hij. In het exotische Rio woont Jewel (Anne Hathaway), zijn vrouwelijke tegenpool. Samen met Linda besluit hij zijn vleugels te spreiden en af te reizen naar de andere kant van de wereld om haar te ontmoeten. Met Jewel en zijn nieuwe bijdehante stadsvriendjes beleeft hij het grootste avontuur van zijn leven.

Deel 1 was iets beter dan deel 2, maar niet minder leuk. Deze film waarin we ook de stem van Will.i.am (Black Eyed Peas) horen is erg leuk, muzikaal en exotisch, en ook deze film heeft de juiste hoeveelheid humor en laat je swingen!

9. Kung Fu Panda

Po (Jack Black) is een luie panda die de Uitverkorene blijkt te zijn om de vallei te redden van het gemene luipaard Tai Lung (Ian McShane). Hij moet daarom in de leer bij Kung Fu master Shifu (Dustin Hoffman). Po zet de wereld van de Kung Fu compleet op z’n kop! Hij wordt een held door te leren dat als hij in zichzelf gelooft, hij alles kan bereiken.

Deze film is bij de meesten minder bekend, maar echt niet minder leuk! Deel 2 is zelfs nog leuker en deel 3 is onderweg. Deze mollige pandabeer zet je lachspieren aan het werk.

10. Happy Feet (1 & 2)

Het ijskoude Antarctica is het domein van de keizerpinguïns. Elke pinguïn heeft een speciaal lied nodig, een hartenkreet, een lokroep om een geliefde te kunnen vinden. Maar één pinguin kan helaas niet zingen. Onze held Mumble (Elijah Wood), zoon van Memphis (Hugh Jackman) en Norma Jean (Nicole Kidman), is de slechtste zanger ter wereld… Maar hij kan wél geweldig tapdansen en dus gaan de voetjes van de vloer!

Wat een vrolijke en wederom muzikale film. Happy Feet zorgt er, ondanks dat hij niet kan zingen, voor dat je voetjes van de vloer gaan, net als de zijne.

En zo had ik er makkelijk een top 20 van kunnen maken, want er zijn nog veel meer leuke animatiefilms! Maar als je bovenstaande nog niet gekeken hebt dan raad ik je ten zeerste aan om die snel te gaan kijken! Ikzelf ga binnenkort eens kijken of ik Home aan dat rijtje toe kan voegen, want die film lijkt mij ook erg leuk toe (mede door de kat die erin speelt en het feit dat Jim Parsons – master of comedy – de stem inspreekt van de hoofdpersoon).

Wat is jouw favoriete animatiefilm?

Deze post is al 9903 keer gelezen