Serie recensie | The Durrells – Pilot

Zender: ITV (Engeland), BBC First (Nederland)
Genre: Drama | Biografie
Hoofdpersoon: Josh O’Connor, Keeley Hawes, Milo Parker, Daisy Waterstone, Callum Woodhouse
Bijpersonages: Alexis Georgoulis, Yorgos Karamihos, Anna Sava
Speelduur per aflevering: 45 minuten

HartjeHartjeHartje

Deze veelbelovende zesdelige serie vertelt het verhaal van de Britse familie Durrell op het Griekse eiland Corfu, waar zij proberen te wennen aan hun nieuwe leven en veel nieuwe vrienden, vijanden en liefdes ontmoeten.

De reeks is gebaseerd op “The Corfu trilogy” geschreven door Gerald Durrell. Het eerste deel, waarop de serie gebaseerd is heet My Family and Other Animals.

Een uitnodiging

Afgelopen juni werd ik door BBC uitgenodigd voor een exclusieve high tea en voorpremière van de serie The Durrells. Helaas moest ik op het laatste moment afzeggen (en daar baalde ik best van, zeker toen ik foto’s van de lekkere hapjes zag, haha). Toch hoefde ik niet te treuren want ik kreeg de eerste aflevering toegestuurd om te reviewen. Inmiddels heb ik hem bekeken en kan ik jullie vertellen wat ik ervan vond.

Typische BBC sfeer

Ik weet niet wat het precies is, maar elke serie uitgezonden op de BBC heeft een bepaalde sfeer. Het is een soort grimmigere sfeer en je ziet het vaak ook aan de manier van filmen. Zo ook The Durrells, waardoor het voor mij een serie is die nu al goed past bij het nieuwe BBC First.

The Durrells still

Doodongelukkig

De eerste aflevering start met een familie die ogenschijnlijk doodongelukkig is. In beeld zie je ook allerlei grijstinten om dit effect te benadrukken. De alleenstaandemoeder van vier kinderen, Louisa, besluit eenmalig het advies van haar oudste zoon op te volgen en ze vertrekken met de hele familie naar het Griekse Corfu.

1935 in beeld

Wanneer ze in Corfu aankomen is het meteen een stuk kleurrijker, en naarmate de aflevering vordert zie je hoe de omgeving de personages verandert. Aan de kleding, de omgeving en de gewoontes van de personages kun je duidelijk zien dat het zich afspeelt in het Corfu van 1935. De serie is een echte dramaserie, maar weet hier en daar ook zeker wat komische elementen toe te voegen.

The Durrells still

Goed gespeeld

Hoewel de serie mij niet direct pakte, wist het mij vanaf het moment dat ze naar Corfu gaan wel te pakken. Ik denk dat dat ook komt door de zomerse sfeer en het feit dat ze andere leuke personages leren kennen en in leuke situaties verzeild raken. De acteurs zetten hun personages goed neer en uiteindelijk weten de zeer diverse personages mij ook allemaal aan te spreken.

De jongste, Gerard, is gek op dieren en die komen dan ook veel in de serie voor. Daarna komt de enige dochter, Margo, die graag wil zonnebaden en aan de man wil. Daarboven heb je Leslie, hij houdt van geweren, maar geeft ze al snel op wanneer hij iemand leert kennen. En dan heb je nog Lawrence, die schrijver wil worden, maar het bovenal zijn missie maakt een man te vinden voor zijn moeder, omdat hij denkt dat ze minder gestrest zal zijn als ze weer eens seks heeft.

The Durrells still

The Durrells was voor mij misschien niet een serie die mij direct aansprak, maar, na het kijken van de pilot, wel een serie waarbij ik nieuwsgierig ben naar de volgende afleveringen. Het is een dramaserie met hier en daar een komische noot over een Britse familie die weer gelukkig wil zijn en dat gaat proberen door te verhuizen naar Corfu. Het begin van de pilot pakte mij niet direct, maar zodra Corfu in beeld kwam (en dat was vrij snel) beviel de serie mij goed. De personages worden goed neergezet door de acteurs, en ik ben benieuwd naar de volgende aflevering.

Over BBC First

Welkom bij de Nederlandse bestemming voor meesterlijke, onmisbare Britse dramaseries. Met unieke karakters en onvergetelijke verhalen, verteld zoals niemand anders dat kan. De zender biedt je de meest geprezen Britse creativiteit: of je jezelf nu wilt onderdompelen in een aangrijpend moorddrama als Silent Witness, het gevaarlijke East end van Londen wil ontdekken in Ripper Street of de spannende plotwendingen van Line of Duty wil volgen. Ruim een jaar geleden is BBC First succesvol gelanceerd bij KPN en vanaf 1 juli is de zender ook beschikbaar via Ziggo.

The Durrells wordt vanaf dinsdag 12 juli elke week uitgezonden op BBC First om 21:00 uur. Het zijn zes afleveringen van 45 minuten.

Ga jij kijken?

Deze post is al 3306 keer gelezen