Beter Bloggen | PR & Marketing

Geplaatst op 21 augustus 2015 door Jessica in Beter Bloggen / 18 Comments

Beter Bloggen Challenge

Vandaag zijn we alweer aangekomen bij het op één na laatste thema van de Beter Bloggen Challenge, al dan niet iets later online gekomen dan de bedoeling was. Ik moet zeggen dat ik slechts bij een enkeling deze challenge nog voorbij zie komen, houden jullie het nog een beetje vol? Wat vinden jullie van de challenge? Het is weer een lang stuk geworden zonder plaatjes, maar het is dan ook weer een informatief stuk geworden.

Beter Bloggen Challenge PlanningPR & Marketing

Het thema van de maand augustus is PR & Marketing. Wat zegt Craving Pages hierover?: Een belangrijk onderdeel van het bijhouden van een boekenblog is het contact met uitgeverijen en auteurs. In augustus wijden we hier dan ook een hele maand aan. We gaan onze mailbox ordenen, discussiëren over de omgang met recensie-exemplaren en leren hoe je een mediakit maakt. Als je benieuwd bent naar hoe het bij Reviews & Roses werkt, lees dan snel verder. Uiteraard eindig ik dit artikel met een aantal concrete tips. Een mediakit zal niet aan bod komen, want hier maak ik geen gebruik van.

Contact met uitgeverijen

Hoe lang moet je bloggen om te vragen naar recensie-exemplaren?

Ik weet nog dat toen ik vorig jaar begon met bloggen, ik op zoek ging naar tips voor (beginnende) bloggers. Uiteraard kwam hierbij ook het stuk contact met bedrijven aan bod. Ik begon natuurlijk met bloggen omdat het mij leuk leek om te doen en voornamelijk omdat ik ook een plek wilde hebben waar ik recensies kon schrijven over boeken die ik gelezen had. Recensies over tv-series schreef ik namelijk al voor MijnSerie.

Natuurlijk is het leuk om een product toegestuurd te krijgen, maar dit was niet mijn hoofddoel. Toch las ik die stukken met interesse. Zo stond er bijvoorbeeld dat je eerst je blog de kans moest geven om te groeien voordat je recensie-exemplaren aan zou gaan vragen en dit lijkt mij een hele goede tip. Volgens de artikelen die ik las was het na gemiddeld zes maanden bloggen oké om een recensie-exemplaar aan te vragen. Tot op heden heb ik nog geen enkel bedrijf gemaild met de vraag of ik een specifiek product zou mogen ontvangen om te recenseren.

Het mooie is namelijk dat uitgeverijen ook contact kunnen opnemen met jou en dit is in mijn geval dan ook voornamelijk het geval. Uitgeverijen ontdekten mijn blog en vroegen of ik hun boeken wilde recenseren en recentelijk kwam ik ook in contact met My Moviestuff en heb ik daar een leuke samenwerking mee kunnen regelen. Persoonlijk vind ik dat ook veel fijner. Ik hou er niet van om te bedelen, ook al zou ik er best iets brutaler in mogen zijn. Tenslotte, nee heb je, ja kun je krijgen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat een bedrijf je ziet staan?

Het ultieme antwoord kan ik je daarop niet geven, maar ik kan je wel vertellen hoe ik erover denk. Toen Reviews & Roses slechts anderhalve maand bestond nam een uitgeverij al contact met mij op met de vraag of ik een boek wilde recenseren. En in minder dan twee maanden werd ik uitgenodigd voor het eerste bloggersevent. Hoe ik dat voor elkaar kreeg? Helemaal zeker weten doe ik het niet, ik doe gewoon wat ik leuk vind, maar ik denk dat het een combinatie is van jezelf in the picture zetten en een mooie verzorgde blog hebben, en onderhouden. Ikzelf ben andere blogs actief gaan volgen en reageerde met interesse op hun artikelen. Ook ben ik uitgeverijen en bedrijven gaan volgen via Facebook en Twitter. Verder ging ik actief bloggen door op vijf dagen per week een artikel online te zetten.

Is dat dé manier?

Ik denk niet dat die bestaat. Dit is hoe ik begonnen ben en ongetwijfeld heeft bovenstaande er mede voor gezorgd dat ik in the picture kwam en dat ze contact met mij opnamen, maar of er nog iets anders is geweest dat daar voor heeft gezorgd kan ik helaas niet traceren. Meestal als ik ernaar vraag krijg ik te horen dat ze mijn blog ergens tegengekomen waren en dat Reviews & Roses er zo professioneel uitziet, en met die complimenten ben ik hartstikke blij! O, en zorg dat duidelijk is hoe er met jou contact opgenomen kan worden, dat is unaniem het belangrijkste onderdeel.

Wat mij opvalt

Wat mij overigens wel opvalt is dat het vooral uitgeverijen zijn die contact met mij opnemen. Ik merk dat die veel actiever samenwerkingen met (omni-)bloggers aangaan dan bijvoorbeeld filmdistributeurs. De contacten die ik inmiddels heb gelegd zijn namelijk op een paar na allemaal uitgeverijen van boeken. Ikzelf ben er nog niet achter hoe je als blogger in contact kunt komen met filmdistributeurs, want dat is mij nog maar met één gelukt, niet over een recensie-exemplaar, maar wel iets anders leuks (meer over deze samenwerking kun je op 1 september voorbij zien komen op Reviews & Roses).

Recent heb ik wel uit mijzelf contact opgenomen met bedrijven. Zo heb ik namelijk voor de Feestweek (waar ik stiekem best vaak naar hint omdat ik er zo enthousiast over ben haha), in de week van 1 september, contact opgenomen met diverse bedrijven. Niet voor producten voor mijzelf, maar met de vraag of ze een winactie wilden sponsoren. Ik heb in mijn mail duidelijk aangegeven wat mijn plan is, wat ik hun vraag en wat ik voor hun kan betekenen. Meer hierover lezen jullie uiteraard in de week van 1 september.

Als je contact opneemt met bedrijven willen ze soms nog wel eens vragen naar cijfers, daarom is het handig dat je Google Analytics gebruikt. Andere bedrijven kennen je misschien inmiddels ook al waardoor het contact nog makkelijker tot stand komt. Daarom vind ik het ook belangrijk om leuk contact te onderhouden met mijn contactpersonen. Semi-formeel. Ik reageer dus altijd netjes op hun mailtjes, ook als ik niet inga op hun voorstel.

Omgang met recensie-exemplaren

Ik merk dat er in boekenblog land veel gediscussieerd wordt over recensie-exemplaren. Mag je ze doorverkopen? Moet je ze lezen als je ze ontvangt, zelfs als ze het ongevraagd naar je toesturen? Eerlijk is eerlijk, dit laatste is bij mij nog nooit voorgekomen, maar ik kan er wel een mening over hebben. Als een uitgeverij je ongevraagd een boek toestuurt dan vind ik niet dat je verplicht bent het te lezen. Naar mijn mening sturen ze je het vrijblijvend op door niet te vragen of je erin geïnteresseerd bent.

Doorverkopen mag je wat mij betreft niet doen. Ook niet als je het vrijblijvend toegestuurd hebt. Ikzelf leen recensie-exemplaren wel uit aan mijn moeder net als dat ik ieder ander boek dat in mijn kast staat ook uitleen aan haar, maar dat moet kunnen vind ik. Het is natuurlijk mooi om een extra zakcentje te verdienen, maar dat kan ook op andere manieren. De uitgeverij was immers zo aardig om speciaal aan jou een gratis exemplaar op te sturen, anders had je hem gewoon voor de volle mep in de winkel moeten kopen, nu heb je hem gratis en het enige dat je ervoor hoeft te doen is een recensie schrijven.

Als je het dan toch wel doet, doe het dan alsnog absoluut niet met leesexemplaren. Ik vind het zo lullig als ik lees dat iemand de volle mep heeft moeten betalen om er vervolgens een leesxemplaar voor te krijgen. Een leesexemplaar is namelijk vaak gedrukt op slechter papier, zo valt mijn leesexemplaar van Wat ik nooit eerder heb gezegd helemaal uit elkaar inmiddels (al zijn er uitzonderingen, want Niet te filmen! is op prachtig papier geprint), en vaak staat er duidelijk op dat het een leesexemplaar is.

Als je niet ongevraagd een exemplaar toegestuurd krijgt, dan kun je nog wel eens een mail ontvangen met de vraag of je deze wilt ontvangen. Mijn advies is om niet te gretig te zijn. Mijn allereerste recensie-exemplaren waren namelijk uiteindelijk niet echt mijn ding en dat is jammer. Het is leuk dat ze geïnteresseerd zijn in jou, maar kijk ook echt naar wat bij je past en bouw met die uitgeverijen contact op. Als je een mail krijgt geef dan in elk geval altijd netjes aan dat je niet geïnteresseerd bent of dat het niet bij je past, anders ben je bij voorbaat al “die blogger die niet reageert”.

Mailbox ordenen

Ikzelf ben niet zo geweldig in het ordenen van mijn mailbox, maar ben er de laatste tijd wel mee bezig geweest. Ik gebruik Gmail en heb daar mapjes gemaakt voor de diverse uitgeverijen waar ik contact mee heb, onderverdeeld onder de map Uitgeverijen, en heb nog een paar andere mapjes met alle mailtjes van personen die niet onder een uitgeverij vallen, zoals bijvoorbeeld mijn contactpersoon bij My Moviestuff. Ik heb ook een speciaal Reviews & Roses mailadres, maar ben overgegaan op Gmail omdat ik er dankzij mijn vorige host problemen mee had en mijn mailtjes automatisch naar andermans spammap gingen.

Concrete tips

Zo, dit stuk is ook weer behoorlijk lang geworden en volgens mij had ik er nog veel meer over kunnen vertellen. Uit bovenstaand verhaal vloeien de volgende tips voort:

  • Velen breken hun hoofd over hoe ze contact kunnen opnemen met een bedrijf voor recensie-exemplaren, maar je kunt natuurlijk ook proberen dat ze contact opnemen met jou.
  • Mocht je dan toch zelf contact opnemen met bedrijven, doe dit dan niet als je pas een week bezig bent. Geef je blog kans om te groeien en investeer erin. Schaf zelf een boek aan en recenseer het. Deel hem vervolgens op social media en tag de uitgeverij en/of de schrijver in je bericht.
  • De ultieme tip heb ik niet om bedrijven contact met jou op te laten nemen, maar het helpt wel als je een mooie verzorgde blog hebt en jezelf in the picture zet. Volg actief andere blogs en reageer (gemeend!) op hun artikelen (dus niet: hé leuke blog, wil je mij volgen?). Ook kan het helpen door uitgeverijen, of in het geval van de omni-blogger, bedrijven die je interessant vindt, actief te volgen op social media en ook daar te reageren zodat ze je naam gaan herkennen.
  • En dit is denk ik wel één van de belangrijkste tips: zorg dat duidelijk is hoe ze contact met je kunnen opnemen, bijvoorbeeld via een contactpagina met je mailadres.
  • Als je dan eindelijk contact hebt, zorg dan dat je altijd netjes antwoord. De meeste bedrijven waar ik contact mee heb zijn vaak lekker semi-formeel, en dat is zelf ook de stijl waar ik mij prettig bij voel. Ik spreek ze niet aan met u, maar ook weer niet zoals ik mijn broertje of beste vriend zou begroeten.
  • Neemt een bedrijf contact met je op en heb je geen interesse? Laat ze dit dan netjes weten. Het ene bedrijf zeg ik af omdat het product (en misschien wel het hele bedrijf) bijvoorbeeld niet bij mijn blog past, maar soms komt het mij ook wel eens niet uit om in korte tijd een boek voor een blogtour te lezen en moet ik die afzeggen. Maar ik wil wel graag meedoen aan eventuele toekomstige blogtours, dus het is goed om dan contact te blijven onderhouden en deze netjes af te zeggen. Misschien dat dit anders is als je echt zo’n grote blog hebt dat je dagelijks met aanbiedingen wordt overladen, maar zo groot is mijn blog niet en ben ik in het algemeen van mening dat je best even netjes een korte mail terug kunt sturen.
  • Wanneer je leuke contacten hebt opgebouwd kun je eventueel ook uit jezelf eens contact met ze opnemen en je stoute schoenen aantrekken. Zo heb ik hele leuke dingen kunnen regelen doordat ik een leuk contact heb onderhouden met diverse uitgeverijen en bedrijven. Steek er wat tijd en moeite in en kijk eens wat voor moois je eruit kunt halen.
  • En dan nog recensie-exemplaren. Wat mij betreft mag je deze niet doorverkopen. De uitgeverij investeert in jou door jou een gratis exemplaar te sturen, een exemplaar dat je anders waarschijnlijk zelf had moeten kopen in de winkel. Het is puur voor jou bedoeld en ik vind niet dat je het dan door kunt verkopen. Uitlenen moet echter kunnen.
  • Krijg je ongevraagd een recensie-exemplaar (wat mij nog niet is overkomen), maar is het niet helemaal jouw smaak, dan vind ik dat je het niet perse uit hoeft te lezen. Dan hadden ze je vooraf moeten vragen of je het exemplaar zou willen ontvangen. Verkopen vind ik in dit geval echter ook niet kunnen. Ga eventueel met de uitgever in overleg wat je ermee kunt doen, misschien mag je het wel weggeven via een winactie of aan een vriendin of collega blogger die het boek wel interessant vindt.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ook interessant:

Tags: , ,


Geef een reactie

CommentLuv badge

18 responses to “Beter Bloggen | PR & Marketing

  1. Ik vind al jouw artikelen in de reeks van Beter Bloggen echt ontzettend handig! Het posten van goede content is slechts een klein onderdeel van bloggen. Het heeft weinig zin als niemand het te lezen krijgt en daar komt de pr & marketing bij kijken, iets wat naar mijn idee een van de lastigste onderdelen is! Ik merk zelf dat actief posten helpt, maar ook zoals jij zegt: “Ikzelf ben andere blogs actief gaan volgen en reageerde met interesse op hun artikelen.”
    Het is zeker gaaf dat je ook recentie exemplaren enzo krijgt! En het is sowieso wel bijzonder dat je het voor elkaar hebt kunnen krijgen om je blog redelijk snel te laten groeien. You’re a natural! 🙂
    Malou heeft onlangs geplaatst…Why write?My Profile

  2. Interessant, hoewel dit voor mij nog niet van toepassing is! Ik denk dat het belangrijk is om eerst je eigen weg te vinden. Bloggen is dan ook puur uit liefde voor boeken. Daarom vind ik onze ‘niche’ ook zo fijn: iedere boekenblogger besteedt ontzettend veel tijd aan hun hobby!

    • Absoluut, je eigen weg vinden is heel belangrijk en het is inderdaad heerlijk om zoveel tijd te kunnen besteden aan je hobby. Je kunt commerciële bloggers vaak ook erg makkelijk onderscheiden van bloggers die een blog starten als hobby en uit liefde voor bijvoorbeeld boeken.

  3. Hé Jessica, ik ben net als jij een mede-volhouder hoor. Al valt het inderdaad wel op dat ik deze Beter Bloggen Uitdaging niet vaak meer zie langskomen in mijn BlogLovin Feed. Eigenlijk wist ik deze maand niet zo goed wat ik moest neerpennen. Tijdens het lezen van jouw blogpost zag ik meteen een aantal zaken waar ik het volledig mee eens ben.

    Persoonlijk maak ik ook een onderscheid tussen aangevraagde of aangeboden boeken én exemplaren die geheel onverwachts in de bus belanden. De eerste reeks zal ik steeds zo snel mogelijk lezen én recenseren (doorgaans binnen de twee weken, anders liefst binnen de maand), de andere boeken moeten meestal wachten tot er geen boeken uit de eerste categorie meer staan. Als het echt een boek is dat me helemaal niet aanspreekt dan zou ik eerst even contact opnemen met de uitgeverij en vragen of ze er toch graag een recensie van willen – vermits die vrijwel zeker negatief zal uitvallen.
    zwartraafje heeft onlangs geplaatst…The Shadows – J.R.WardMy Profile

    • Ah die twee weken regel zou mij niet altijd lukken, ik lees over het algemeen minder snel (al zijn daar recentelijk redelijk wat uitzonderingen op geweest haha). Maar binnen een maand lezen is bij mij inderdaad ook wel een standaard regel 😀

  4. Marleen

    Wat een handig artikel! Ik ben nu zelf aan het kijken of het iets is voor mij om een blog op te zetten, want ik vind het hartstikke leuk om onder andere over boeken te praten en te schrijven. Je tips zijn zeker welkom! Dankjewel!