Boekrecensie | Beter dan fictie – Mireille Versteeg

Beter dan fictie - Mireille Versteeg

Boekrecensie | Beter dan fictie – Mireille VersteegBeter dan fictie door Mireille Versteeg
Verschenen: 18 juni 2024 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 352
Genre: Feelgood, Roman
Rating: 4.5 Stars | Spicy: one-flame

Dat je idool in het echt meestal tegenvalt, ontdekt Eva op een pijnlijke manier. Of eigenlijk is het vooral pijnlijk voor schrijver Max Mulder, want door Eva’s onhandigheid breekt hij zijn hand en komt de deadline voor zijn nieuwe boek in gevaar. Bovendien dreigt hij een grote internationale filmdeal mis te lopen.

Onder druk van zijn literair agent trekt Eva bij Max in om hem te helpen. Ze moet erg wennen aan de stilte van het boshuis waar de norse Max zich heeft teruggetrokken. Gelukkig zijn de mensen in het dorp een stuk minder stug. Max heeft vooral moeite met de plotselinge aanwezigheid van een huisgenoot en al helemaal als Eva zich begint te bemoeien met de inhoud van zijn boek.

Beiden kijken dan ook reikhalzend uit naar de dag dat hun ongewone samenwerking erop zit. Maar hoe meer tijd ze noodgedwongen in elkaars buurt doorbrengen, hoe meer er een onmiskenbare aantrekkingskracht tussen hen voelbaar wordt. Terwijl de deadline nadert wordt het steeds moeilijker voor Eva en Max om weerstand te bieden aan hun ontluikende gevoelens. Zullen ze ontdekken dat liefde soms te vinden is op de meest onverwachte plek en bij de meest onverwachte persoon?

Kon niet wachten

Vorig jaar mocht ik het debuut van Mireille Versteeg lezen, Binnen de lijntjes. Instant behoorde zij tot mijn favoriete Nederlandse schrijfsters. Bizar dat een debuut direct al zó fijn was. Ik kon dan ook niet wachten tot haar nieuwste boek, Beter dan fictie zou verschijnen. Afgelopen 18 juni 2024 verscheen het boek, en ik kan jullie nu vertellen wat ik ervan vind.

Beter dan fictie - Mireille Versteeg

Beter dan fictie

Werden we in Binnen de lijntjes meegenomen naar het schoolplein, in Beter dan fictie neemt Mireille Versteeg ons mee naar de wereld van boeken en tv-programma’s. Max is de succesvolle auteur van de Jack Faber boeken, maar wanneer hij zijn hand door een ongeluk niet kan gebruiken heeft hij hulp nodig bij het afmaken van zijn boek. En de deadline is al in drie weken! Eva is Junior Creative bij een bedrijf dat tv-programma’s bedenkt. Al denkt zo ongeveer iedereen dat zij de assistent is van Stella. Ze hoop dat ze de senior functie binnenkort krijgt zodat haar ideeën eindelijk echt gebruikt gaan worden zoals zij ze bedoelt heeft. Maar wanneer zij de veroorzaker is van Max’ ongeluk, wordt ze door Stella “uitgeleend” en wordt ze opgezadeld als de assistent van de norse Max. Als dat maar goed gaat…

Bizar vlot

Ik had zoveel zin om in Beter dan fictie te beginnen! En al direct vanaf de eerste zin zit je lekker in het verhaal. Mireille Versteeg kan bizar vlot schrijven; je glijdt gewoon over de zinnen heen, zo lekker lezen ze. Ook de personages vinden snel een weg naar je hart. De lieve naïeve Eva. De norse, zichzelf beschermende Max. En ik kon ook enorm genieten van al die lieve en nieuwsgierige dorpelingen. Je voelt de spanning opbouwen tussen Max en Eva. Het is bewonderenswaardig hoe Eva zich toch blijft inzetten om er het beste van te maken, terwijl Max het haar echt niet makkelijk maakt met zijn knorrige karakter. En hoewel je weet hoe het ongeveer zal gaan eindigen, kan je echt genieten van de reis er naartoe.

Beter dan fictie - Mireille Versteeg

Clichés

Nou moet ik wel zeggen dat ik Binnen de lijntjes stiekem net wat beter vond. Puur en alleen omdat ik dat verhaal veel origineler en verrassender vond. Beter dan fictie bevat hier en daar enkele clichés waar ik een beetje allergisch voor ben geworden in de loop der jaren. Zoals de manier waarop Eva voor Max komt te werken. Ik had liever een originelere manier gezien waardoor Eva bij Max terecht komt in zijn serene boshuis. Of die momenten dat je in zijn perspectief leest hoe hij zich inhoudt, en dat je direct daarna in haar perspectief leest dat ze dat merkt “maar dat zal ze wel verkeerd gezien hebben”. Zo jammer. Maar zoals ik al zei, daar ben ik tegenwoordig gewoon allergisch voor.

Er komen gerust meer clichés voorbij in Beter dan fictie, daar had ik echter totaal geen problemen mee. De norse man die juist voor zijn rust in het bos van een klein dorpje is gaan wonen. De – nieuwsgierige – inwoners die alles voor elkaar zouden doen om elkaar te helpen en beschermen. En daartegenover de hectiek van een stad en het leven in de televisiewereld met hun eigen ‘Miranda Priestly‘.

Beter dan fictie is een heerlijk boek van de hand van Mireille Versteeg. Niet alleen zijn de covers van haar verhalen heel vrolijk, ook kan je echt genieten van de inhoud. Clichés te over, maar op een enkele na, vond ik dat helemaal niet erg. De vlotte manier van schrijven van Versteeg is erg prettig en ik kan nu dan ook al niet wachten tot er een derde boek van haar hand zal verschijnen. Wordt het weer een standalone? Of zal ze stiekem een vervolg schrijven over Odette en Dylan? *fingers crossed* Ik ben benieuwd!

Ben jij een dorpsmens of een stadsmens?

Deze post is al 122 keer gelezen