Boekrecensie | Blauwdruk van geluk – Petra Kruijt

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt
Boekrecensie | Blauwdruk van geluk – Petra KruijtBlauwdruk van geluk door Petra Kruijt
Verschenen: 12 januari 2021 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 301
Genre: Feelgood, Roman

Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht? 'Blauwdruk van geluk' is een eerlijke feelgoodroman over bittere glamour. Dit is het zevende boek van Petra Kruijt, die onder meer bekend is van 'Liefde in de lucht' en 'Laat me jou zijn'.

Het eerste boek van 2021

Het eerste boek dat ik heb gelezen in 2021 is hierbij officieel Blauwdruk van geluk geluk van Petra Kruijt. Haar naam ken je mogelijk al van haar eerdere boeken zoals Gemma & Partners en Laat me jou zijn. Ikzelf heb haar ruim zes jaar geleden leren kennen via Laat me jou zijn en ik heb ervan genoten. Daarbij heb ik haar inmiddels ook enkele keren mogen ontmoeten, waardoor ik heb ervaren dat zijzelf net zo’n sprankelende persoonlijkheid heeft als haar boeken.

Blauwdruk van geluk

Blauwdruk van geluk gaat over (N)Avy. Avy is letterlijk geboren in de spotlights. Haar moeder nam method-acting iets te serieus en besloot voor haar rol als single moeder, zwanger te worden van een random vent en haar zwangerschap te gebruiken voor de film. Inmiddels gaat Avy richting de dertig en wil haar leven maar niet lukken. Haar droom om actrice te worden komt maar niet van de baan, en ondertussen is ze aan het werk als kamermeisje in een familiehotel. Dan ontmoet ze de neef van haar baas, een beginnend regisseur…

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Avy en Raoul

Blauwdruk van geluk is geschreven vanuit twee perspectieven. Het ene is van Avy, die ik hierboven al benoemde. Het andere is van Raoul. Een gescheiden vader wiens leven draait om co-ouderschap en zijn filmscript. Vaak zie je dan dat je een voorkeur krijgt en dat je meer naar diens hoofdstukken uitkijkt. Dit keer vond ik beide personages interessant en genoot ik van beider hoofdstukken.

Het is meer

Als je de achterflap leest van Blauwdruk van geluk zou je denken dat dit puur een verhaal is over een meisje dat probeert terug te komen in de spotlights. Echter, het is meer dan dat. Hoewel het voor mij als lezer al vrij snel begon te dagen, gaan beide personages op zoektocht naar zichzelf. Wie zijn ze en wat vinden ze nou echt belangrijk en leuk in het leven. Dit is een interessante rode draad in het verhaal, ook bij bijpersonages zoals Avy’s moeder.

Zonder vader

Daarbij is Avy opgegroeid zonder vader en zien we een schoolvoorbeeld van iemand die wil weten of de dingen waarin ze niet op haar moeder lijkt, misschien van haar vader komen. Hoewel ikzelf geen ervaring heb op de vlakken die in dit boek naar voren komen, worden ze voor mijn gevoel erg realistisch beschreven en kon ik mij goed inleven in de personages.

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Inkakmomentje

Halverwege Blauwdruk van geluk zakte mijn interesse een klein beetje in. Dit had te maken met dat het verhaal daar een stuk langzamer leek te gaan en ook Raoul weinig tot niet aan het woord kwam. Ik miste de afwisseling tussen beide perspectieven en een beetje vaart in het verhaal. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten tot dit terug kwam.

Blauwdruk van geluk is een heerlijk feelgood boek over het vinden van jezelf. Is geluk vastgelegd in de blauwdruk van je dromen, of is het misschien dichterbij? Zo zie je maar dat je soms echt niet ver hoeft te zoeken, maar simpelweg eens goed om je heen moet kijken. Nu ik toevallig recent Petra’s debuut, Gemma & Partners, heb gelezen, merk je des te meer hoezeer Petra Kruijt is gegroeid in haar schrijven. Ik voelde mij verbonden met de personages en heb genoten van hun ontwikkeling en avonturen. Uiteraard met een vleugje humor en romantiek.

Wat is jouw eerste boek van 2021?

Blogtour Blauwdruk van geluk

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Zomer & Keuning in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.