Boekrecensie | De Kleur van Colorado – Rebecca Yarros

De kleur van Colorado - Rebecca Yarros
Boekrecensie | De Kleur van Colorado – Rebecca YarrosDe Kleur van Colorado door Rebecca Yarros
Verschenen: 23 juni 2020 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 446
Genre: New Adult, Romantiek, Militaire Fictie

Camden Daniels keerde zes jaar geleden terug van het slagveld zonder zijn jongere broer Sullivan. Hij gaf zichzelf de schuld voor de dood van zijn broer en hij was niet de enige. Niemand in zijn woonplaats Alba in Colorado kon hem vergeven. Dus vertrok Camden - voorgoed. Of dat dacht hij tenminste. Want als zijn vader begint te dementeren, heeft hij geen keus. Hij gaat terug naar huis, terug naar de pijn én terug naar Willow, de vrouw die hij nooit heeft kunnen vergeten.

Willow is altijd gelukkig geweest met haar rustige en simpele leven in Alba, tot een aantal jaar geleden. Haar vriendje Sullivan overleed tijdens een militaire missie. Gelukkig kon ze op de steun rekenen van de bewoners van Alba, maar haar leven opnieuw opbouwen is niet gemakkelijk. Zeker niet als haar jeugdvriend opeens terugkeert en oude wonden openhaalt.

Autobuy Author

Toen ik Onverminderd las was ik op slag fan van schrijfster Rebecca Yarros. Hierna las ik ook deel twee (Onbereikbaar) en deel 3 (Onverwacht) in de serie, alsook het eerste deel in de Renegades-serie (Wilder) en de standalone De Laatste Brief. Stuk voor stuk sterk geschreven verhalen vanuit een interessant oogpunt. Als vrouw van een militair komt dit namelijk ook vaak voor in haar verhalen. Ik heb al haar boeken al in huis en ben van plan elk boek van haar hand te lezen. Zo ook haar nieuwste boek De Kleur van Colorado. Dit boek had ik ook opgenomen als optie voor de online zomer leesclub die in juli plaatsvond, en het is dan ook superleuk dat dit boek is gekozen. Zodoende ben ik direct aan het boek begonnen toen het eind juni uitkwam, en was het boek binnen twee dagen alweer uit.

De kleur van Colorado - Rebecca Yarros

De Kleur van Colorado

De Kleur van Colorado gaat over Camden en Willow. Camden Daniels is opgegroeid in Alba, Colorado. Een dorp dat het vooral moet hebben van toerisme om te kunnen bestaan, en waarbij ze een beetje bij vroegere tijden zijn blijven hangen. Tien jaar geleden is hij vertrokken en was niet van plan om ooit weer terug te komen. Zes jaar geleden verloor hij zijn broertje, Sullivan, op het slagveld. Toen hij in Alba terugkwam om hem naar zijn laatste rustplaats te brengen werd hij alles behalve hartelijk verwelkomd. Voor hem des te meer reden om niet terug te komen. Maar nu zijn dementerende vader, Art, en zijn oudste broer, Alexander, hem nodig hebben, komt hij dan toch terug. Voorgoed. Willow heeft haar hele naast de Daniels gewoond, en was goede vrienden met de drie zoons, vooral met Camden. Totdat ze een relatie kreeg met Sullivan. Zullen ze weer nader tot elkaar komen nu Camden voorgoed terug is?

Dementie prachtig beschreven

Wat heb ik weer genoten van dit boek van Rebecca Yarros! Het verhaal dat het meest indruk op mij heeft gemaakt in De Kleur van Colorado, is het verhaal van Art. Het verhaal van de dementerende vader is enorm realistisch beschreven. Ik heb zelf een opa verloren aan dementie, en hoewel ik er natuurlijk minder dicht op zat dan bijvoorbeeld mijn moeder en haar broers en zus, vond ik zijn strijd met dementie en de impact op de omgeving erg herkenbaar. Uit het dankwoord blijkt ook dat ze ook hier zelf ervaring mee heeft.

De kleur van Colorado - Rebecca Yarros

Mooie thema’s

Een groot thema in De Kleur van Colorado is het (mogen) maken van keuzes, en vergeving. Dit is prachtig uitgewerkt en levert ook enkele mooie quotes op in het boek. Maar ook de band tussen broers en zussen is zeker een aanwezig thema. De personages zijn mooi en gelaagd neergezet. Hierbij hielp het dat er met regelmaat situaties uit het verleden bijgehaald werden. Er was echter ook iets waar ik mij wat moeilijker overheen kan zetten, maar daarmee bereik ik spoilergebied. Daarom zet ik het even tussen spoiler tags: View Spoiler »

De Kleur van Colorado is een prachtig verhaal over verlies, vriendschap, vergeving en verraad. Het verhaal wordt realistisch neergezet door deze schrijfster die mede uit eigen ervaringen put. Met name het verhaal over de dementerende vader wist mijn hart met regelmaat te bespelen. Het leverde zowel prachtige als pijnlijke momenten op. Er was één thema dat ik iets minder vond doordat ik daar gewoon niet van houd in boeken, net als in Droom van Mij van Jennifer L. Armentrout. Gelukkig kon ik mij daar na een tijdje relatief oké overheen zetten en overheerst de prachtige verhaalvertelling en een sterke schrijfstijl.

Ben jij ook fan van Rebecca Yarros?

Deze post is al 1413 keer gelezen