Boekrecensie | Heks & Jager – Shelby Mahurin

Boekrecensie | Heks & Jager – Shelby MahurinHeks & Jager door Shelby Mahurin
Serie: Serpent & Dove #1
Verschenen: 21 januari 2020 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 447
Genre: Fantasy, Young Adult

Er is een lot dat erger is dan de brandstapel

Twee jaar geleden ontvluchtte Louise le Blanc haar heksenkring en vestigde zich in de stad Cesarine. Omdat niemand mag weten wie ze is, laat ze sindsdien alle magie achterwege en leeft ze van wat ze kan stelen. Want in Cesarine worden heksen als Lou opgejaagd. Ze worden gevreesd. En verbrand…

Reid Diggory, een beëdigd heksenjager van de kerk, heeft altijd maar één principe gehad: gij zult geen heks in leven laten. Het is puur toeval dat zijn pad dat van Lou kruist, maar nadat Lou hem een gemene streek heeft geleverd, dwingt de kerk hen tot iets wat ze geen van beiden voor mogelijk hadden gehouden: ze moeten trouwen. Lou is doodsbang dat men erachter zal komen wie ze werkelijk is, en ondertussen heeft ze nóg een probleem: haar groeiende gevoelens voor Reid…

Leesclub

Begin maart, vlak voordat de Corona crisis onze wereld helemáál in bezit nam, vond er bij The Awesome Book Club nog een bijeenkomst plaats. Tijdens deze bijeenkomst bespraken we het boek Heks & Jager, dat afgelopen januari in het Nederlands uit kwam. Het leesclub gemiddelde voor dit boek was een 3,5, waarbij de ene helft het boek drie sterren gaf, en de andere helft vier sterren. Dit keer geen moeilijk rekenwerk voor mij dus, haha! Maar goed, wat vind ík nou eigenlijk van Heks & Jager?

Heks & Jager

Heks & Jager gaat over gaat over Louise, ook wel afgekort tot Lou. Zij is een heks die haar heksenkring is ontvlucht omdat ze het niet eens was met het offer dat haar heksenkring wilde maken. Ze leidt een leven waarbij ze zo min mogelijk magie gebruikt, samen met haar goede vriendin Cosette. Maar we lezen ook vanuit het perspectief van Reid, een chasseur. Dat woord zelf zei mij niks, maar waar het op neer komt is dat hij een man van het geloof is en heksen vermoord. Het lot brengt het samen doordat ze verplicht moeten trouwen. Gaat dat goed komen? Het verhaal vindt plaats in een soort van historische, maar fictieve Franse setting waarin heksenjachten en de vroegere normen en waarden (de vrouw dient de man) veel naar voren komen, maar bevat wel originele elementen.

Heks en Jager - Shelby Mahurin

Moeilijke start

Ik had de Engelse versie van Heks & Jager via de Fairyloot box ontvangen, een werkelijk supermooie editie, maar heb uiteindelijk besloten om het boek in het Nederlands te kopen en lezen. Het duurde eventjes voordat ik in het verhaal kwam. Je moet echt even ontdekken waar dit verhaal nou eigenlijk over gaat en wat alles inhoudt. Maar wanneer je er eenmaal in zit leest het verhaal ontzettend vlot en vlieg je er doorheen.

Het verhaal blijft je aandacht trekken en ik was enorm nieuwsgierig naar hoe het verder zou verlopen. Dat Reid achter haar geheim (dat ze dus een heks is) zou komen, dat verwacht je al. Maar op welke manier? En wat zal zijn eerste reactie zijn? Plottwists zitten wel in het boek, maar zie je soms al van verre aankomen doordat het te duidelijk neergezet wordt. Maar er zijn ook genoeg plottwists die ik niet zag aankomen en waar ik van genoten heb.

Heerlijke hoofdpersoon

Waar we het in de leesclub ook over hadden is hoe fijn we Lou als personage vinden. Ze is lekker dwars, en enorm grappig. Die meid heeft humor! Leuk vond ik ook om in een interview met Shelby Mahurin te lezen dat zij er bewust voor heeft gekozen om de persoon die meestal als sidekick wordt aangemerkt, eens als hoofdpersoon in Heks & Jager te zetten. Lou en Reid vind ik superleuk samen en de chemie spat van de pagina’s. Wel vind ik het jammer hoe ze bij elkaar gebracht worden en moeten trouwen. Deze oorzaak-consequentie is te geforceerd om geloofwaardig over te komen. Qua bijpersonages vind ik Cosette leuk, maar Ansel vind ik echt geweldig. Zijn persoonlijkheid, jeugdigheid en trouw vond ik prachtig om over te lezen.

Heks en Jager - Shelby Mahurin

Is deel 2 nodig?

Wat ik mij echter wel oprecht afvraag, is wat ik van deel twee ga vinden. Ik wil het boek, getiteld Blood & Honey, zeker gaan lezen omdat ik heb genoten van Heks & Jager. Echter, vind ik, op een paar punten na, het verhaal al behoorlijk afgesloten. Ik had het dus denk ik mooier gevonden als dit een standalone was geweest. Waar ik op hoop in het tweede deel is nog iets meer worldbuilding. We hebben in feite maar een heel klein stukje gezien van deze wereld omdat het zich vrijwel in één plaats afspeelt, en er wordt gehint naar ook andere wezens. Dus ik ben benieuwd hoe dat in deel twee weergegeven zal worden.

Heks & Jager is een boek dat langzaam op gang komt, maar als je er eenmaal in zit leest het als een speer en zit er een lekker tempo in het verhaal. Lou vind ik een heerlijk personage dankzij haar humor en sarcasme, waardoor ik haar verhaal met plezier heb gelezen. De chemie tussen Lou en Reid spat van de pagina’s af, al vond ik de aanleiding een beetje te geforceerd. Het boek was goed geweest als standalone, desalniettemin kijk ik uit naar deel twee.

Heb jij dit populaire boek al gelezen?

Deze post is al 2685 keer gelezen