Boekrecensie | Phobos³ – Victor DixenPhobos³ door Victor Dixen

EEN UUR

ZE ZIJN BEREID TE LIEGEN OM TE OVERLEVEN
De twaalf schipbreukelingen op Mars werken mee aan het in stand houden van een gruwelijke leugen. De kijkers van het programma hebben geen idee hoeveel gevaar er is op Mars én op aarde.

LÉONOR IS BEREID HAAR LEVEN TE GEVEN OM DE WERELD TE REDDEN
Het gevaar komt echter van alle kanten. Het is tijd voor de waarheid.

Het afsluitende deel

Phobos wist mij niet helemaal te pakken. Althans, tot het laatste kwart. Phobos² leek meer op het laatste kwart en wist mij ervan te overtuigen ook boek drie op te willen pakken. Op Goodreads lijken de meningen over Phobos³ wat te verschillen. Wat vind ik van dit derde en afsluitende deel in de Phobos-serie?

Een verademing?

Noemde ik Phobos² een verademing na Phobos, kan ik helaas niet hetzelfde zeggen van Phobos³. Niet voor niks komt mijn recensie pas zolang na verschijning online. Ik kwam er gewoonweg niet doorheen. En dit heeft meerdere redenen.

Phobos3 - Victor Dixen

Teveel perspectieven

Het verhaal heeft veel te veel om het lijf. In de eerste twee delen las je al uit vele verschillende perspectieven, en op zich verandert daar niet veel aan. Maar alle bijpersonages krijgen een te groot verhaal en te veel verteltijd. Het grootste gedeelte van de tijd wilde ik eigenlijk gewoon lezen over de pioniers in de ruimte; de personages die mij echt wat deden. Al waren zelfs bij hen sommige stukken iets te uitgebreid beschreven. Echter blijven zij de meest interessante personages. Om hen draait het verhaal.

Zo ergerde ik mij dus ook aan de grote rol van Serena McBee. Queen Bitch. Trump 2.0. Het ultieme kwaad. Ze voelde eigenlijk een beetje aan als de slechterik in zo’n kinder tv-serie. Haar stukken vond ik extra saai dankzij al het politieke geneuzel.

Te uitgebreid

Nee, helaas ben ik nog niet klaar. Hoe graag ik dit boek ook leuk wilde vinden omdat Victor Dixen zo’n toffe vent is, Phobos³ lag mij echt niet. Zo wordt er ook nog een extra verhaallijn geïntroduceerd rondom Harmony en Serena, wat het verhaal nog uitgebreider maakt. Ook worden de nieuwe pioniers veel te uitgebreid beschreven om ze een gezicht te geven, terwijl ze eigenlijk slechts functioneel zijn op één manier, en we dus verder eigenlijk niks over ze hoefden te weten. Ik leefde dit keer ook met bijna geen enkel personage mee; Victor Dixen wist geen emotie in mij los te maken. Het verhaal voelde voor mij eigenlijk een beetje aan als chaos. Er waren teveel randzaken.

Phobos3 - Victor Dixen

Het was het gewoon niet

Waar ik het – vooral bij Phobos² – geen probleem vond dat het boek niet echt hoofdstukken heeft – vooral perspectiefwisselingen – gaf het mij bij Phobos³ het gevoel van oneindigheid. En gezien ik het boek niet zo geweldig vond, werkte dit dus negatief op mij in. Ook het feit dat het boek in een soort van scenario-vorm is geschreven, beviel mij dit keer niet. Het boek werd gewoon veel te uitgebreid door alle omschrijvingen en het begon af te leiden. Veel dingen in het boek waren ook vergezocht. Of misschien is overdreven een beter woord. Ik weet het niet, een mengelmoes van de twee.

Een positieve noot

Leuk vind ik wel de verwijzingen naar James Dean, bijvoorbeeld in de vorm van Jimmy Giant; Jimmy was een bijnaam van James Dean en Giant is de laatste film waaraan hij meewerkte. Al is het maar omdat ik James Dean ook erg leuk vind, en dat dus iets is dat Victor Dixen en ik gemeen hebben. Je leest meer over de totstandkoming van deze boekenserie en de invloed van James Dean in Interview met… Victor Dixen!

Ik vond het fijn om eindelijk te weten hoe het verhaal verder ging na de cliffhanger van Phobos² en hoe de boekenserie eindigt. Dit is helaas ook het meest positieve dat ik over Phobos³ kan zeggen – behalve dan dat ik het stuk van de pioniers wel leuk vond om te lezen. Phobos³ wist mij niet te pakken en ik heb mij er best wel even doorheen moeten worstelen. Het boek was voor mij veel te uitgebreid, besprak veel te veel randzaken en leek meer en meer verhaal te creëren zodat het boek dikker zou worden, in plaats van kwalitatief beter. Simpelweg: het boek is te dik. Schrijven is schrappen, zeggen ze. Dat had hier denk ik nog even moeten gebeuren. Ik vind het enorm jammer dat Phobos³ mij niet wist aan te spreken, gezien Phobos² dit wel was gelukt. Helaas is Phobos³ voor mij een teleurstellend einde in de trilogie. Maar zoals ik al zei, de meningen lijken verdeeld, dus wie weet is het wel wat voor jou. De cover is trouwens wel weer prachtig en passend bij het verhaal.

Heb jij Phobos3 al gelezen?

Deze post is al 1823 keer gelezen