Boekrecensie | Riders – Veronica RossiRiders door Veronica Rossi
Serie: Riders #1
Verschenen: 4 mei 2016 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 379
Genre: Avontuur, Fantasy, Young Adult

De achttienjarige Gideon Blake is commando in opleiding.

Bij een van zijn eerste oefeningen valt hij uit een helikopter. Hij overleeft de val op wonderbaarlijke wijze, maar vanaf dat moment is alles anders.
Gideon ontdekt dat hij een incarnatie is van een van de legendarische vier ruiters van de Apocalyps. De ruiters worden bij elkaar gebracht door het mooie maar vreemde meisje Daryn, omdat zij weet dat de wereld in groot gevaar is. Samen kunnen ze de wereld redden, maar zal iemand hen geloven?

Riders

Weet je, Riders trok mij eigenlijk helemaal niet zo. De cover sprak mij niet perse aan, en de flaptekst vertelde ook niet echt een verhaal waarvan ik dacht: dat móét ik lezen! Tijdens Yalfest 2016 kreeg je een goodiebag met daarin De Afstand Tussen Jou en Mij (Blossom Books) of Riders (Best of YA). Omdat ik in het promoteam van Best of YA zat kon ik kiezen welke tas ik pakte. En gezien ik het eerste boek al had, koos ik voor Riders. Toch duurde het ruim negen maanden voordat ik in Riders begon. En dat deed ik alleen maar omdat Veronica Rossi naar Yalfest 2017 komt. Ik wil van alle auteurs graag ten minste één boek gelezen hebben.

Riders - Veronica Rossi

Na de achterflap

Je kunt dus wel stellen dat ik geen hoge verwachtingen had van Riders. Riders is denk ik ook niet de nieuwste bestseller, maar man, ik vond hem wel góéd! In het begin twijfelde ik nog wel even hoor. Je valt middenin een verhaal waar heel even geen touw aan vast te knopen is. Door de achterflap verwachtte ik eerst te lezen over het ongeluk van Gideon. Je begint echter een hele tijd ná dat ongeluk. Gideon zit vastgebonden en wordt ondervraagd. En vanaf dat moment begin je meer en meer te ontdekken. Je begint bij het begin en werkt naar het moment van de ondervraging toe, met af en toe een onderbreking naar het heden.

De opbouw is fantastisch

De opbouw van dit verhaal vind ik fantastisch. Het is geen fast-paced verhaal, maar soms wekt Riders de illusie wel fast-paced te zijn. Het is echter een verhaal waarbij Gideon continu in een vertelmodus zit. Hij vertelt aan commandant Cordero het complete verhaal van begin tot eind, maar het voelt alsof hij jou zijn verhaal vertelt. Langzaamaan kom je meer en meer te weten. Het is een boeiend verhaal, goed uitgewerkt en ik vind het verhaal ook vrij uniek. Niet alleen de personages, maar ook de krachten die zij bezitten zijn goed uitgewerkt. Riders is niet perse een boek dat je in een dag wilt uitlezen – hij is ook vrij dik en ik heb er best lang over gedaan – maar dat verandert meer en meer zodra je dichter bij het einde komt. Bij het laatste stuk vond ik het echt moeilijk het boek weg te leggen.

Riders - Veronica Rossi

Kameraadschap en karakterontwikkeling

Dit had ook te maken met de personages. In de loop van het verhaal begin je steeds meer met ze mee te leven. Door de opbouw leer je sowieso de hoofdpersoon – Gideon – goed kennen. De andere ruiters leer je in de loop van tijd beter kennen. Wat ik vooral mooi vind in Riders is de kameraadschap en de karakterontwikkeling. De personages in het verhaal zijn lerende – immers ze hebben krachten die ze niet kennen en ze kennen ook elkaar niet – en terwijl ze leren zie je ook hun personages evolueren. Dat vond ik echt mooi gedaan. Helaas had ik met Daryn een minder goede connectie; ze voelde wat afstandelijk en daardoor lukte het niet mij aan haar personage te binden. Een hele tegenstelling wat betreft de mannen in het verhaal die ik werkelijk geweldig vond. Ik heb enorm genoten van het lezen over Gideon en de andere ruiters.

Riders was echt een verrassing voor mij. De opbouw van dit verhaal is fantastisch. De ruiters zijn stuk voor stuk interessante mensen. En de kameraadschap vind ik mooi beschreven. Riders is niet een fast-paced verhaal, maar weet je wel te binden en te doen smachten naar meer. En die cover? Die blijkt perféct bij het verhaal te passen. Ik kan niet wachten op deel twee, welke medio mei 2017 zal verschijnen. Het enige dat mij zorgen baart is dat het tweede deel vanuit het oogpunt van Daryn geschreven is. Ik las namelijk juist erg graag uit het oogpunt van Gideon, en had met Daryn de minst goede connectie in Riders.

Deze post is al 2192 keer gelezen