Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Filmrecensie | Knives Out (2019)

Knives OutTitel: Knives Out
Releasedatum: 28 november 2019 (NL)
Regisseur: Rian Johnson
Cast: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan
Tagline: Everyone has a motive. No one has a clue.
Genre: Komedie | Misdaad | Drama | Mysterie | Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Angst, Grof taalgebruik)

SterrenSterrenSterren

Wanneer de bekende misdaadschrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer) vlak na zijn 85e verjaardag dood op zijn landgoed wordt gevonden, wordt de nieuwsgierige en charmante rechercheur Benoit Blanc (Daniel Craig) ingeschakeld om zijn dood te onderzoeken.

Een nieuwe Murder Mystery!

Ik keek enorm uit naar Knives Out. Mijn verwachting was dat het een film zou zijn zoals Murder on the Orient Express. Een heerlijke murder mystery met grappige elementen. Bonus is dat Chris Evans ook een rol speelt in Knives Out. Maar nadat ik de film eindelijk had gezien, vind ik het moeilijk om mijn mening te verwoorden. Wat vind ik nou eigenlijk écht van Knives Out?

Knives Out still

Knives Out

In Knives Out ontmoeten we Harlan Thrombey (Christopher Plummer). Hij is beroemd geworden door het schrijven van misdaadboeken. Echter, op de dag na zijn verjaardag wordt hij dood aangetroffen. Privédetective Benoit Blanc (Daniel Craig) – beroemd in zijn vak – neemt de taak op zich om te ontdekken of het hier gaat om moord. En zo ja, wie de dader is. De hele familie en het huishouden wordt ondervraagd totdat de onderste steen boven is gehaald.

Is het al klaar?

Als ik heel eerlijk ben, viel de eerste helft van Knives Out mij best tegen. Er werd wat ondervraagd. Er werd wat gelogen. We kwamen voor mijn gevoel al op het einde aan. Het antwoord lag voor het grijpen. En toen was het pauze… We waren pas op de helft! Hoe kon hier nog een halve film achteraan geplakt worden?! Dat was niet zo moeilijk. Letterlijk alles had nog een diepere laag en stukje bij beetje kwam dan eindelijk de aap uit de mouw. Dit was het stuk waar ik al de hele tijd naar uit had gekeken! Helaas werd het voor mijn gevoel best wel gehaast op het einde van de film allemaal ontrafelt.

Knives Out still

Ik heb geen idee wat ik hiervan vind…

Maar een goed oordeel vormen over de film kan ik op de één of andere manier niet. Ik twijfel zelf enorm, of ik Knives Out nou juist een hele slechte film, of juist een geniale film vind. Als ze het begin niet zo lang hadden gerekt én er niet ook zoveel sprake was van toeval in de conclusie, had ik de film denk ik wel een hoger cijfer gegeven. Ook miste ik wat meer humor. O, en dan toch wel het meest irritante punt van deze film: het overdreven accent dat acteur Daniel Craig gebruikt voor zijn personage. Ik kon hem simpelweg niet serieus nemen… Er was ook een groot verschil in kwaliteit van acteren van de diverse acteurs, dat vond ik jammer.

Omdat ik, zelfs nadat ik Knives Out heb laten bezinken, niet kan besluiten of ik de film nou juist heel goed of juist slecht vind. Het mysterie zit goed in elkaar en het is leuk om te zien hoe het mysterie uiteindelijk ontrafelt wordt. Maar het duurt zó lang voordat je daar eindelijk bent. Na de eerste helft van de film was Knives Out voor mijn gevoel al bijna afgelopen. Maar eigenlijk moest het toen nog beginnen. Dus ja, ik ben met mijn oordeel maar een beetje in het midden gaan zitten.

Heb jij Knives Out gezien? Wat vond jij ervan?

Ik heb twee gratis bioscoopkaartjes ontvangen van Independent Films in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening of de inhoud van mijn recensie. Disclaimer

Deze post is al 1836 keer gelezen