Filmrecensie | A Monster Calls (2017)

Regisseur: J.A. Bayona
Hoofdrollen: Lewis MacDougall, Liam Neeson (stem)
Bijrollen: Felicity Jones, Sigourney Weaver, Toby Kebbell
Tagline: Stories are wild creatures.
Genre: Drama | Fantasy
Kijkwijzer: 12+ (Geweld)

In het prachtige visuele drama A Monster Calls vlucht de 12-jarige Conor O’Malley (Lewis MacDougall) in zijn fantasiewereld om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Omdat zijn moeder (Felicity Jones) ernstig ziek is moet hij bij zijn kille oma (Sigourney Weaver) wonen. Op school wordt hij gepest en zijn vader (Toby Kebbell)woont duizenden kilometers bij hem vandaan. Onverwacht roept Conor de meest onwaarschijnlijke bondgenoot op: een kolossaal monster (Liam Neeson) dat hem ’s nachts bezoekt om verhalen te vertellen. Onder de wilde begeleiding van het monster begint Conor aan een reis langs moed, hoop en waarheid om zijn ultieme nachtmerrie onder ogen te komen en de realiteit te accepteren.

A Monster Calls

Ik had eigenlijk nog geen aandacht aan deze film besteed totdat ik de beschrijving van deze film in mijn mailbox ontving. A Monster Calls leek mij een interessant verhaal toe en maakte mij nieuwsgierig. Wat voor een film zou het precies worden? Er zat maar één ding op: kijken.

A Monster Calls still

Sterk verhaal

Wat ik eigenlijk niet had verwacht is dat er een heel sterk verhaal in deze film zit. Een verhaal met lessen waarvan je wat kunt leren. Deze lessen uiten zich vooral door de verhalen die het monster vertelt en de uiteindelijke ontknoping hiervan. Deze verhalen worden ondersteunt met illustratieachtige beelden. Ik heb het boek niet gelezen, maar ik kan mij zo voorstellen dat ze mogelijk daarop lijken of in elk geval geïnspireerd zijn.

Prachtige boodschap

In het begin had ik echter nog niet echt door wat voor lering je uit deze film kunt halen. Hierdoor had ik niet direct binding met A Monster Calls. Het duurde even voordat ik er echt in kwam en mee ging leven met de personages. Pas toen ik besefte welke boodschap erachter zat en welke invloed dit had op Conor (die fantastisch uitgebeeld wordt door Lewis MacDougall) ging ik enorm meeleven en wist het mij te ontroeren. Voor een film met een pratende boom is A Monster Calls ook verrassend realistisch en herkenbaar.

A Monster Calls still

Kinderboek

Hoewel het gebaseerd is op een kinderboek, denk ik dat de boodschap misschien niet door elk kind eruit gehaald zal worden, maar de volwassen kijkers zullen het erg sterk vinden. Leuk voor de oplettende kijkers; Liam Neeson spreekt niet alleen de stem in van het monster, maar komt ook voorbij op een foto waarop hij Conors opa uitbeeld. Dit soort dingetjes vind ik altijd erg leuk!

A Monster Calls is een film waarvan je eigenlijk niet teveel over de inhoud moet vertellen zodat je zelf ook deze ontdekkingen kunt maken. Het einde van A Monster Calls vond ik erg sterk door de uiteindelijke ontknoping van de verhalen van het monster. A Monster Calls is absoluut een mooie en ontroerende film, en ik raad hem zeker aan. Het is echter geen film waarvan ik vind dat je hem perse in de bioscoop moet kijken. Het is een prachtige film, maar je kunt op zich best wachten totdat je hem thuis kunt kijken.

A Monster Calls draait nu in de bioscoop.

Deze post is al 2861 keer gelezen