Filmrecensie | American Assassin (2017)

Hoofdrollen: Dylan O’Brien, Michael Keaton, Shiva Negar
Bijrollen: Taylor KitschSanaa Lathan, Scott Adkins
Tagline: They took everything from him. Now he’s taking it back.
Genre: Actie | Thriller
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik)
Gebaseerd op: De Mitch Rapp-serie door Vince Flynn

Gesterkt door gebeurtenissen uit het verleden is Mitch Rapp (Dylan O’Brien) vastbesloten om wraak te nemen. Samen met Koude Oorlog veteraan Stan Hurley (Michael Keaton) wordt Rapp door de adjunct directeur van de CIA aangesteld om een ​​golf van ogenschijnlijk willekeurige aanvallen op zowel militaire als civiele doelwitten te onderzoeken. Het drietal ontdekt een patroon in het geweld en gaat op een  gezamenlijke missie: het tegenhouden van een mysterieuze man en zijn intentie om een wereldoorlog in het Midden-Oosten te starten.

American Assassin

Laat ik beginnen met: ja, Dylan O’Brien is één van die acteurs waarvan ik elke film wil kijken. Dit was dan ook de hoofdreden dat American Assassin op mijn radar kwam. Vanaf dat moment heb ik enorm uitgekeken naar de film. En ondanks dat Dylan de eerste reden was dat ik de film wilde gaan kijken, trok de synopsis en vervolgens de trailer mij zeker ook. Mijn vriend had bij voorbaat zijn twijfels over American Assassin. Hij twijfelde namelijk of Dylan O’Brien deze rol wel overtuigend zou kunnen spelen. De dag nadat de film officieel in de bioscoop draaide stelden we hem op de proef.

American Assassin still

Goede start

Eigenlijk al snel werd ik meegevoerd door de krachtige gebeurtenis die het verhaal in gang zet. Je kent de personages nog niet, maar je zit er direct helemaal in. Dit weten ze klaar te spelen door een hele mooie gebeurtenis in een afschuwelijke gebeurtenis over te laten lopen, waardoor gespeeld wordt met je emoties. Zodoende, een goede start.

Houdt je aandacht vast

Je vliegt vervolgens door de gehele film heen; voor we het wisten was daar al de pauze in het midden van de film (onze bioscoop heeft nog pauzes). American Assassin kijkt lekker weg en is voor je het weet alweer afgelopen. Continu weet het je aandacht vast te houden en interessant te blijven. Mijn vriend merkte wel op dat hij vond dat Mitch Rapp wat teveel vooruitgang had geboekt in slechts anderhalf jaar, maar ik zet daar mijn twijfels bij. Als je echt gemotiveerd bent, en je snel leert, zou ik het wel mogelijk achten om zo snel zo goed te worden.

American Assassin still

Goede chemie

Leuk is hoe een boot is vernoemd naar de – inmiddels overleden – schrijver van de boeken: Vince Flynn. Toen ik die naam voorbij hoorde komen vermoedde ik het al, maar toen ik het opzocht bleek het ook waar te zijn. Het acteerwerk in de film is goed en de acteurs hebben chemie waardoor het geloofwaardig overkomt. Ik was natuurlijk al overtuigd van Dylan O’Brien, en ook Michael Keaton en Taylor Kitsch zijn gevestigde acteurs, maar ook de anderen deden het goed. Het is eigenlijk jammer dat we niet meer scènes met zowel Dylan O’Brien als Taylor Kitsch, want ze doen het goed samen. De film is 16+. Dit is denk ik wegens dat bepaalde scènes – zoals een martelscène waarbij ik even opzij heb gekeken – echt in beeld worden gebracht, in plaats van dat gewerkt wordt met suggestie.

American Assassin is een leuke film. Mocht je zelf alleen getrokken worden door Dylan O’Brien, dan is het vast niet lastig om je partner mee te trekken, want zowel ik als mijn vriend vonden dat de film een goed verhaal en genoeg actie bevat. Mijn vriend noemde het zelfs de beste actiefilm van de afgelopen tijd (mede gezien er naar zijn mening de laatste tijd maar weinig goede actiefilms zijn uitgekomen, en hij geeft de film drie tot vier sterren). De acteurs doen het goed en de combinatie van deze specifieke acteurs werkt ook goed op het scherm. Voordat we het wisten was de film alweer voorbij, en rest nu nog de hoop op een tweede deel, waar niet zo heel subtiel naar is geknipoogd. Ik heb genoten.

Deze post is al 2922 keer gelezen