Filmrecensie | Angels & Demons (2009)

Regisseur: Ron Howard
Hoofdrollen: Tom Hanks, Ayelet Zurer
Bijrollen: Ewan McGregor, Stellan Skarsgård, Pierfrancesco Favino, Armin Mueller-Stahl
Tagline: They Have Come For Their Revenge
Genre: Mysterie | Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

De wereldberoemde symbolist uit Harvard, Robert Langdon, reist af naar Rome om de moord op een wetenschapper te onderzoeken. Langdon stuit daar op de Illuminati, de meest invloedrijke ondergrondse organisatie in de geschiedenis. Deze vijand van de Katholieke Kerk heeft een bom onder het Vaticaan gelegd. Langdon bundelt zijn krachten met Vittoria Vetra, een beeldschone Italiaanse wetenschapper. Ze volgen een 400 jaar oud spoor van antieke symbolen door afgesloten crypten, gevaarlijke catacomben, verlaten kathedralen, en zelfs naar het hart van de meest geheime kluis ter aarde.

Angels & Demons

Ter ere van Inferno, welke nu (november 2016) in de bioscoop te zien is, heb ik ook alle voorgaande delen gezien. Op die manier zou ik de voorgaande delen nog vers in mijn geheugen hebben voor het geval dat er teruggerefereerd zou worden. Het blijkt echter dat je alle drie delen heel goed apart van elkaar kunt zien. Vorige week kon je al mijn recensie lezen van The Da Vinci Code en vandaag kun je mijn recensie lezen van Angels & Demons.

Angels and Demons still

Meer bloedvergiet

Ik begin maar gewoon even met de conclusie. Ik vond deze film iets minder dan The Da Vinci Code. Ik denk dat alles in The Da Vinci Code wat nieuwer en unieker was, en makkelijker te volgen. Ik vond de puzzels fantastisch in The Da Vinci Code, alsook het verhaal, de acteurs, maar ik waardeerde ook de humor die het geheel wat luchtiger maakte. Sowieso is in dit deel nog weinig humor. Daarnaast valt mij op dat het bloedvergiet vele malen hoger is in Angels & Demons, en ook vind ik de film minder geloofwaardig dat The Da Vinci Code.

De puzzels

De puzzels zijn er nog steeds, maar toch zijn die puzzels niet wat ik er van verwacht had. De puzzels moeten elk binnen een uur opgelost worden. Maar waar het in sommige uren lijkt dat ze maar weinig doen in dat uur – hoezo halen ze de deadline niet? -, heb je ook een uur waarvan ik dacht “hoe kun je zoveel in een uur proppen inclusief reizen?!”.

Angels and Demons still

Fijne plottwists

Ik hou echter wel van de plottwists die op een gegeven moment in de film zitten, deze maken de film dan ook sterker. Ook vond ik de chemie tussen Tom Hanks en zijn tegenspeelster – in dit geval Ayelet Zurer – veel beter dan in The Da Vinci Code. Aan de ene kant vond ik het snelle tempo van de film prettig, maar aan de andere kant vond ik het stuk waarbij de kardinalen gered moeten worden veel te lang duren. Er zitten echter ook stukken tussen die ik niet logisch uitgedacht vind, of waarin personages rare of domme keuzes maken waar je die niet verwacht.

Angels & Demons is een actievolle film met hier en daar wat rustmomenten. De film is zeker leuk om te kijken en wordt sterker door de verschillende plottwists op het einde, maar kan niet tippen aan The Da Vinci Code. De puzzels zijn minder bijzonder, en het tijdsbestek klopt voor mijn gevoel niet helemaal. Het is zeker geen slechte film, maar ik vond The Da Vinci Code stiekem leuker in zijn geheel. Tot slot vind ik Ayelet Zurer een prettigere tegenspeelster van Hanks dat Audrey Tautou.

Deze post is al 2657 keer gelezen