Filmrecensie | August Rush (2008)

Cast: Freddie HighmoreKeri Russell, Jonathan Rhys Meyers, Robin Williams, Terrence Howard, Alex O’Loughlin
Tagline: An incredible journey moving at the speed of sound
Genre: Drama | Muziek
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)
Blindspot Movie 2016 #2

De jonge, getalenteerde August Rush trekt vanuit het jongensweeshuis de wijde wereld in en begint aan een muzikale zoektocht naar zijn ouders

August (Freddie Highmore) heeft zijn vader en moeder – de Ierse zanger Louis (Jonathan Rhys Meyers) en de celliste Lyla (Keri Russell) – nooit gekend. Wanneer hij uit het weeshuis weet te ontsnappen, trekt August het grote New York in. Daar grijpt hij iedere mogelijkheid aan om zijn ongelofelijke muzikale talent te laten horen. Hij weet zeker dat hij zijn ouders kan bereiken als er maar genoeg mensen naar hem luisteren. Een straatmuzikant die zich Wizard noemt (Robin Williams) ontdekt het enorme talent van August en neemt hem op in zijn groep muzikale straatjongens. Maar August kan de kans om voor nog veel meer mensen muziek te maken niet laten gaan en rust niet voordat zijn ouders hem horen.

Blindspot film

Jaren geleden, raadde een vriend van mij mij een film aan: August Rush. Niet de eerste keer trouwens, ik praat vaak met hem over films en series. Maar August Rush stond tot op heden nog steeds op mijn nog-te-zien lijst. Telkens was ik van plan hem wel te gaan kijken, maar gaf ik voorrang aan één van de vele populaire bioscoopfilms. Dit jaar heb ik hem dan ook in mijn Blindspot lijst voor 2016 opgenomen. Toen zag ik het verwijderalarm van Netflix. Het was 19 mei en het was al laat op de avond. Na 20 mei zou de film verwijderd worden van Netflix. Op 20 mei heb ik hem dus aangezet bij het ontbijt. Het maakte dat die dag extra goed begon, want man, waarom heb ik die film niet eerder gezien?!

Heden en verleden

De film had mij eigenlijk al vrij snel te pakken. Nee, niet direct vanaf het begin waarin Evan (Freddie Highmore) in een veld staat, maar het punt waarin we zijn ouders ontmoeten. Het zorgt er meteen voor dat ik vragen heb die ik beantwoord wil zien. Waarom is hij een wees als zijn ouders zo bijzonder zijn? Het zou het perfecte gezin kunnen zijn. Wat is er gebeurd dat hij in een weeshuis zit? Gelukkig zien we dit ook allemaal. We zien hoe Evan vertrekt uit het weeshuis omdat hij op zoek wil naar zijn ouders, met behulp van muziek. En ondertussen zien we het verhaal van zijn ouders: celliste Lyla Novacek (Keri Russell), en Louis Connelly (Jonathan Rhys Meyers).

August Rush still

De cast

De cast is goed en weet je in het verhaal te betrekken en mee te slepen. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het accent van Jonathan Rhys Meyers wat vond afleiden. Het Engelse accent en het Schotse accent vind ik vaak wel mooi, maar blijkbaar heb ik wat minder met het Ierse accent. Ach… Keri Russell vond ik hier ook erg goed acteren en ik vroeg mij direct af waarom ik nog niet meer van haar heb gezien. Maar toen kwam ik erachter dat ze de hoofdrol speelt in The Americans; een tv-serie die ook al eeuwen op mijn nog-te- zien lijst staat…

Verrassend was het ook om Robin Williams voorbij te zien komen. Een fantastische acteur die helaas te vroeg gestorven is. Het was wel even wennen om hem in deze rol te zien met het rode haar en al die ringen in zijn oren. Hij speelt zijn rol goed, maar ik zie hem denk ik liever in één van de meer likeable rollen die hij heeft gespeeld. Het enthousiasme van de jonge Freddie Highmore is trouwens erg aanstekelijk.

August Rush

Ik ben altijd zo iemand die graag heeft dat de naam van een film iets betekent. Dat het ofwel meer duidelijkheid geeft over wat voor film het is, of dat je tijdens het kijken van de film plotseling de betekenis van de titel beseft. Uiteindelijk had ik dan ook verwacht dat achter August Rush iets meer zat dan hoe het personage nu aan die naam is gekomen. Het leek uit de lucht gegrepen. Het doet verder niets af aan de film en aan hoe geweldig ik de film vind. Het viel mij gewoon op en ik vond het jammer dat er niet iets meer speciaals achter bleek te zitten.

August Rush still

Muziek

Deze film is geweldig omdat het al direct vanaf het begin mooi gebruik maakt van muziek, diverse soorten muziek zelfs. De hele film door valt het op dat muziek écht een belangrijke rol speelt. Het is ook één van de weinige films waarbij ik continu op de muziek bleef letten en achteraf besefte dat ik alle stukjes muziek in deze film mooi vond. Ik ben dan ook een liefhebber van verschillende soorten muziek en kan de stijlen van de hoofdpersonen dan ook goed waarderen. Het was echt bijzonder om muziek op deze manier te zien terugkomen in een film. Daarnaast is het mooi om te zien hoe alles samenkomt in deze film, alles dat je ziet is er met een reden. Er zijn centrale punten die terugkomen, personages die er met een reden zijn. Het einde heeft dan ook voor de nodige traantjes gezorgd. Wel zijn vraag ik mij af: is het echt mogelijk dat iemand die nog nooit een gitaar of noten heeft gezien, al direct zo elk instrument kan bespelen en noten kan schrijven? Ik vond het twijfelachtig, maar wederom, dat heeft niks afgedaan aan hoe erg ik genoten heb van deze film.

August Rush is een film die je gezien moet hebben. Het is een film die je, als je van muziek en mooie verhalen houdt, gezien moet hebben. Muziek is namelijk een groot onderdeel in deze film en het is echt prachtig neergezet. De acteurs zijn goed en weten je in het verhaal te trekken. Er is eigenlijk geen moment geweest waarbij iets anders mij kon afleiden, ik werd echt aangetrokken te blijven kijken. Ja, je kunt twijfelen aan of alles wel echt realistisch is, maar dat doet bij mij niks af aan hoe mooi deze film is. Ik heb er van genoten, en had deze film eigenlijk al véél eerder moeten kijken. Een echte must-see dus!

Koop hier

Deze post is al 4693 keer gelezen