Filmrecensie | The Age of Adaline (2015)

Bijrollen: Harrison Ford, Ellen Burstyn
Narrator: Hugh Ross (II)
Tagline: The world has changed in the last century. Adaline has not.
Genre: Drama | Romantiek
Kijkwijzer: 9+ (Angst, Grof taalgebruik)

Wat als je voor altijd jong en mooi blijft? Het overkomt de jonge moeder Adaline (Blake Lively) na een mysterieus auto-ongeluk in de jaren ’30.

Terwijl de wereld om haar heen doorgaat en haar dochter (Ellen Burstyn) bejaard wordt, wordt Adaline zelf geen dag ouder. Om dit verborgen te houden is ze tientallen jaren veroordeeld tot een eenzaam bestaan, zonder liefde waar ze keer op keer afscheid van zou moeten nemen. Maar dan ontmoet ze de charismatische Ellis (Michiel Huisman)…

Adembenemend

Naar sommige films kijk ik ademloos. Sommige films benemen mij van mijn adem en zelfs wanneer de aftiteling is gestart blijf ik kijken om nog even in dat gevoel van de film te blijven zitten. Zo’n film is Age of Adeline. Nooit heb ik een trailer gezien. Ik wilde er open instappen zonder teveel van het verhaal te lezen. Toen ik bij Cinefille las dat het ook verstandiger was de trailer niet te bekijken, althans niet verder dan 45 seconden, wist ik dat dat een goede keuze was. Ik had een voorgevoel dat het een prachtige film zou zijn, en dat was het ook.

The Age of Adaline still

Plottwist

Inhoudelijk zal ik je niks meer vertellen over de film omdat het mij enorm goed bevallen is dat ik eigenlijk niet meer informatie had over de film dan het volgende: Adaline wordt niet ouder, en ze ontmoet Michiel Huisman (althans, zijn personage, haha). Mijn gedachten gingen al overuren draaien, want er was vast een plottwist. Ik kan je wel vertellen dat de plottwist die ik vooraf had verwacht, zonder de trailer te kijken uiteraard, niet is gekomen. Het was een hele andere plottwist. Een plottwist die al weggegeven wordt in de trailer en dat is dan ook de reden dat Cinefille, en nu ook ik, aanraadt de trailer niet te kijken.

Fantastisch acteerwerk

De film heeft een fantastische actrice gestrikt voor de hoofdrol: Blake Lively. Ik, en ik wed ook velen van jullie, ken haar het best van Gossip Girl. Haar personage in The Age of Adeline verschilt enorm van haar personage in Gossip Girl en ze speelt het fantastisch. Door de manier waarop ze praat krijg je echt het gevoel dat ze al jaren op deze aardbol rondloopt. Ze straalt ook een kalmte uit die elke scène net iets krachtiger maakt.

The Age of Adaline still

Nederlander alert!

En dan hebben we natuurlijk nog Michiel Huisman. De Nederlander die steeds meer aan het doorbreken is in Amerika en die na rollen in tv-series al Treme, Nashville en Game of Thrones nu ook het grote scherm bereikt in een grote film als The Age of Adaline. Hoewel ik zijn accent niet altijd goed kan plaatsen – ik vind het namelijk niet typisch Amerikaans – vind ik hem wel een hele goede acteur en hij heeft ook een goede chemie met hoofdrolspeelster Blake Lively.

The Age of Adaline is een film waar je eigenlijk in moet stappen zonder al te veel te weten. De trailer geeft teveel informatie weg en het wordt dan ook aangeraden de trailer niet verder te kijken dan 00.45. De acteerprestaties zijn uitmuntend en het verhaal interessant. Wat mij betreft is The Age of Adaline zeker een film die je in de bioscoop moet gaan kijken.

Deze post is al 3886 keer gelezen