Categorieën: Films / Tags: , , ,

Top 10 Beste films van 2015

Je hebt eerder deze week al kunnen lezen wat mijn favoriete/beste boeken van 2015 waren, en gisteren over welke muziek ik dit jaar veel heb geluisterd. Vandaag is het de beurt aan de films met een top 10 beste films van 2015. Dit jaar heb ik meer dan 100 films gekeken; een aantal zijn uitgekomen in 2015 en velen ook in voorgaande jaren. Ik zal echter alleen ingaan op films die dit jaar in de Nederlandse bioscopen in première zijn gegaan. Helemaal onderaan heb ik nog een kopje met eervolle vermeldingen voor films uit voorgaande jaren die ik dit jaar voor het eerst heb gezien. Ik vond het overigens erg lastig om te bepalen in welke volgorde ik de top vijf zou plaatsen. Vele films hebben überhaupt de top 10 niet gehaald omdat er zoveel films waren om uit te kiezen. Bekijk ook mijn top 10 van 2014.

The Man from U.N.C.L.E. Poster1. The Man from U.N.C.L.E.

Premièredatum: 20 augustus 2015
Regisseur: Guy Ritchie
Hoofdpersonen: Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: Henry Cavill (Man of Steel) en Armie Hammer (The Social Network) spelen de hoofdrollen in The Man from U.N.C.L.E. , de nieuwste film van regisseur Guy Ritchie en is gebaseerd op de populaire Amerikaanse televisieserie uit de jaren zestig.

Het verhaal speelt zich af in het begin van de jaren zestig op het hoogtepunt van de Koude Oorlog. De jarenlange vijanden CIA-agent Napoleon Solo (Cavill) en KGB-agent Illya Kuryakin (Hammer) worden gedwongen samen de strijd aan te binden met een mysterieuze, internationale misdaadorganisatie die door middel van kernwapens en technologie het wankele machtsevenwicht dreigt te verstoren.

Met behulp van de dochter van een verdwenen Duitse wetenschapper probeert het duo te infiltreren in de misdaadorganisatie. Een race tegen de klok om de wereld te behoeden voor een ramp.

Waarom in de top 10: Ik heb een tijdje getwijfeld tussen de nummer één en twee. Uiteindelijk ben ik toch voor The Man from U.N.C.L.E. gaan omdat, van de twee, dit de film is die ik als ik wil genieten er zo nog een keer voorzet (en dat heb ik ook al gedaan). Ik vond deze film namelijk zó fantastisch en vind ook vooral de humor die in de film zit enorm fijn. Ik heb werkelijk zo hard gelachen, en dat terwijl het niet perse een komedie is. Ik vertel je er meer over in mijn complete recensie (zie het linkje hierboven).

The Imitation Game2. The Imitation Game

Premièredatum: 8 januari 2015
Regisseur: Morten Tyldum
Hoofdpersoon: Benedict Cumberbatch
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: In de winter van 1952 werd Alan Turing (Benedict Cumberbatch) door de autoriteiten opgepakt voor het toen strafbare feit homoseksualiteit, met een verschrikkelijke veroordeling tot gevolg. Wat echter bij niemand bekend was, was dat Turing enkele jaren daarvoor tijdens de oorlog in het diepste geheim leiding gaf aan een groep van knappe koppen. Hun opdracht was het kraken van de Enigma code die de Duitsers voor al hun communicatie gebruikten. De machine die Turing uitvond was niet alleen essentieel voor de beëindiging van de oorlog, ook was dit het prototype voor onze hedendaagse computer.

Waarom in de top 10: Ik hou van deze film! Zelden kijk ik een film zonder een woord te zeggen, maar het is The Imitation Game gelukt om mij tot na de aftiteling muisstil naar het scherm te laten kijken. Het acteerwerk in deze film is echt fantastisch, en heeft mij compleet omver geblazen. Benedict Cumberbatch is fantastisch, maar ik ben ook groot fan van Matthew Goode en Allen Leech. De film vond ik gewoon weg briljant. Ik keek hem helemaal in het begin van dit jaar, maar is mij het hele jaar bijgebleven en is ook de eerste film die in mij opkwam toen ik mij bedacht dat het tijd was een top tien te gaan maken. Dit is absoluut een film die je minstens één keer in je leven gezien moet hebben omdat het zoveel indruk maakt.

Big Hero 6 Poster3. Big Hero 6

Premièredatum: 11 februari 2015
Regisseur: Don Hall, Chris Williams
Hoofdpersoon (stemmen): Ryan Potter, Scott Adsit
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: Big Hero 6 is een komisch avontuur boordevol actie, die barst van de humor en emotie die zo kenmerkend is voor Walt Disney Animation Studios. Hiro Hamada is een wonderkind dat uitblinkt in robottechnologie. Wanneer hij in een gevaarlijk plot terechtkomt, moet hij zijn beste maatje, de robot Baymax, en zijn verschillende vrienden transformeren tot een groep hightech-helden.

Waarom in de top 10: Van de animatiefilms die ik dit jaar heb gezien, vind ik Big Hero 6 absoluut de beste. De combinatie van een zwaar onderwerp met humor werkt hier ontzettend goed. Het is een film die geschikt is voor zowel kinderen als volwassen en hiermee een ideale film om met de hele familie te kijken. Extra liefde voor de fantastische Baymax!

The Age of Adaline poster4. The Age of Adaline

Premièredatum: 18 juni 2015
Regisseur: Lee Toland Krieger
Hoofdpersonen: Blake Lively, Michiel Huisman
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: Wat als je voor altijd jong en mooi blijft? Het overkomt de jonge moeder Adaline (Blake Lively) na een mysterieus auto-ongeluk in de jaren ’30.

Terwijl de wereld om haar heen doorgaat en haar dochter (Ellen Burstyn) bejaard wordt, wordt Adaline zelf geen dag ouder. Om dit verborgen te houden is ze tientallen jaren veroordeeld tot een eenzaam bestaan, zonder liefde waar ze keer op keer afscheid van zou moeten nemen. Maar dan ontmoet ze de charismatische Ellis (Michiel Huisman)…

Waarom in de top 10: Ook over de nummer vier en vijf zat ik in dubio, en ben ik voor de film gegaan die ik eerder nog een keer op zal zetten. En dat is Age of Adaline. Dankzij deze film, of eigenlijk degene die deze film aanraadde, kijk ik steeds vaker films zonder te kijken naar de trailer. Trailers geven eigenlijk veel te vaak belangrijke plottwists weg, waardoor de film minder verrassend is. Ik heb de trailer dan ook niet gekeken voor The Age of Adaline waardoor de plottwists meer effect hadden bij mij. De acteerprestaties zijn uitmuntend en Blake Lively is fantastisch gecast in de hoofdrol. Een interessant en mooi verhaal waar ik enorm van genoten heb.

The Theory of Everything5. The Theory of Everything

Premièredatum: 15 januari 2015
Regisseur: James Marsh
Hoofdpersoon: Eddie Redmayne
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: The Theory of Everything vertelt het buitengewone en inspirerende levensverhaal van de briljante en gerenommeerde astrofysicus Stephen Hawking (Eddie Redmayne), zijn liefdesrelatie met Jane Hawking (Felicity Jones) en zijn gevecht tegen de ziekte ALS. De film is gebaseerd op de memoires ‘Travelling to Infinity: My Life with Stephen’ geschreven door Jane Hawking en is geregisseerd door Academy Award winnaar James Marsh (Man on Wire).

Waarom in de top 10: The Theory of Everything is een hele prachtige, goed geacteerde, indrukwekkende film. De film sprak mij eigenlijk niet eens heel erg aan, maar omdat iedereen zei dat hij zo goed en fantastisch is heb ik hem uiteindelijk toch maar gekeken. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want Eddie Redmayne speelt werkelijk de sterren van de hemel in dit indrukwekkende verhaal.

Fast & Furious 7 poster6. Fast & Furious 7

Premièredatum: 2 april 2015
Regisseur: James Wan
Hoofdpersonen: Paul Walker, Vin Diesel
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: De crew van Dominic Toretto (Vin Diesel) rijdt nog steeds in supersnelle bolides, maar komt dit keer ‘gewoon’ uit een vliegtuig vallen. Ze moeten uit handen proberen te blijven van Deckard Shaw (Jason Statham), die wraak wil nemen op Dominic voor de dood van zijn broer.
Fast & Furious 7 is de laatste film met acteur Paul Walker, die ten tijde van de opnames op 40-jarige leeftijd kwam te overlijden bij een auto-ongeluk.

Waarom in de top 10: Deze film was een prachtig eerbetoon aan de veel te vroeg overleden Paul Walker. Ik heb zo ontzettend genoten van de films en Paul, en de familie/vriendschap tussen de personages en ook de acteurs. De film zit met alle technologie die ze hebben gebruikt echt fantastisch in elkaar, want er is maar één scène waarbij ik duidelijk zag dat het CGI was. Als dit de afsluiting van de franchise was geweest, had ik dit het perfecte einde gevonden op deze manier. Zonder Paul is de cast immers niet compleet, toch zal er nog een achtste deel, en waarschijnlijk ook nog een negende en tiende deel komen.

Kingsman The Secret Service poster7. Kingsman: The Secret Service

Premièredatum: 12 februari 2015
Regisseur: Matthew Vaughn
Hoofdpersoon: Taron Egerton, Colin Firth
Aantal sterren: 4,5
Mijn recensie

Over de film: Een uiterst geheime organisatie rekruteert een ongepolijst maar talentvol straatschoffie voor hun trainingsprogramma. Precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

Waarom in de top 10: Kingsman was gewoon onverwacht gaaf. Toen ik hem ging kijken had ik geen hoge verwachtingen, maar de film maakte mij razend enthousiast. Het is een hele grove film, maar bevat ook veel humor. De manier waarop diverse jongeren worden gerekruteerd om lid te worden totdat er één overblijft vind ik ook een erg leuk onderdeel van de film. Ik was geen fan van Samuel L. Jackson in Kingsman, maar vond Taron Egerton een grote verrassing! Zeker een verrassende film die leuk is om meerdere keren te kijken.

Ant-Man poster8. Ant-Man

Premièredatum: 23 juli 2015
Regisseur: Peyton Reed
Hoofdpersoon: Paul Rudd
Aantal sterren: 5
Mijn recensie

Over de film: De volgende evolutie van het Marvel Cinematic Universe brengt een origineel lid van de Avengers voor de eerste keer naar het grote scherm in Marvel’s Ant-Man. Meesterdief Scott Lang moet zijn innerlijke held aanvaarden en zijn mentor Hank Pym helpen om het geheim van zijn spectaculaire Ant-Man uniform te beschermen tegen een nieuwe generatie van opkomende bedreigingen.

Waarom in de top 10: Ik had lage verwachtingen, omdat ik mij niet kon voorstellen hoe ze een film zouden maken over een man zo klein als een mier. De film overweldigde mij dus compleet toen ik erachter kwam hoeveel je ermee kon doen. Veel humor en Paul Rudd is goed gecast. Toen ik de film voor een tweede keer keek was de nieuwigheid er wel een beetje van af, maar omdat hij mij zo heeft verrast moet hij zeker in de top tien staan.

Magic Mike XXL poster9. Magic Mike XXL

Premièredatum: 2 juli 2015
Regisseur: Gregory Jacobs
Hoofdpersoon: Channing Tatum, Joe Manganiello, Matt Bomer, Kevin Nash, Adam Rodriguez
Aantal sterren: 4
Mijn recensie

Over de film: Ze zijn terug in Magic Mike XXL: Channing Tatum, Matt Bomer, Joe Manganiello, Kevin Nash, Adam Rodriguez en Gabriel Iglesias, de hoofdrolspelers uit de kaskraker van 2012, Magic Mike.

Drie jaar nadat Mike op zijn hoogtepunt het strippersleven vaarwel zei, besluiten de overgebleven leden van de Kings of Tampa ook de handdoek in de ring te gooien. Maar dan wel op hun manier: Nog één keer knallen in Myrtle Beach, samen met de legendarische Magic Mike in de spotlights.

Onderweg naar hun allerlaatste show, met stops in Jacksonville en Savannah waar ze oude kennissen ontmoeten en nieuwe vrienden maken, leren Mike en de mannen nieuwe moves en schudden ze op verrassende wijze het verleden van zich af.

Waarom in de top 10: Deze film kon natuurlijk niet missen in dit lijstje met visuele hoogtepunten. Waar ik het eerste deel eigenlijk niet zo fantastisch vond, vond ik deel twee duidelijk veel beter dankzij het toegevoegde roadtrip effect en het feit dat het niet meer zo’n enorm grote nadruk legde op drugs en van die aparte scènes. Het verhaal was leuker, maar bevatte ook veel humor. Joe Manganiello + een Backstreet Boys liedje in een tankstation = keihard lachen gegarandeerd.

Time Lapse poster10. Time Lapse

Premièredatum: 15 mei 2015 (VS)
Regisseur: Bradley King
Hoofdpersoon: Danielle Panabaker, Matt O’Leary, George Finn
Aantal sterren: 4
Mijn recensie

Over de film: Het jonge koppel Callie (Danielle Panabaker) en Finn (Matt O’Leary) en hun vriend Jasper (George Finn) delen een flat in een appartementencomplex; Als bijverdienste fungeert Finn ook als conciërge. Wanneer hun overbuurman al een tijdje geen teken van leven meer geeft, gaat Finn een kijkje nemen in diens appartement. Hij ontdekt een reusachtige experimentele machine.

Waarom in de top 10: Er was nog één plekje over, en zovele films die ik vier hartjes had toebedeeld (Minions, The Intern, Interstellar, noem maar op). Hoe maak je dan een keuze? Uiteindelijk heb ik hier een cheat-momentje van gemaakt. Ik heb gekozen voor een film die niet in 2015 in de Nederlandse bioscopen is verschenen, maar wel had moeten verschijnen. Time Lapse is namelijk een onverwacht interessante film. Wel wat anders dan wat ik normaal gesproken kijk, maar wel een film die mij goed is bijgebleven. Of de film ooit nog in de Nederlandse bioscopen zal verschijnen, dat betwijfel ik. Ook is er geen releasedatum bekend voor de dvd, maar interessant is de film zeker.

Eervolle vermeldingen

• Love, Rosie (2014)
    De film kwam eind december 2014 uit en ik had pas tijd om hem te kijken in 2015, anders had deze absoluut in de top 10 van vorig jaar gestaan.