Recensie | White House Farm – Seizoen 1

Releasedatum DVD: 30 juni 2020 (NL)
Showrunner: Paul Whittington
Cast: Freddie Fox, Alexa Davies, Mark Addy, Scott Reid, Gemma Whelan, Mark Stanley, Stephan Graham, Brett Collins, Cressida Bonas
Speelduur per afl.: 50 minuten
Genre: Biografie, Misdaad, Drama, Mysterie, Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Grof taalgebruik)

In augustus 1985 wordt op een afgelegen boerderij in het Engelse graafschap Essex een bloedbad aangericht. Het echtpaar Nevill en June Bamber, hun dochter Sheila en haar tweelingzoontjes komen door kogels om het leven. Alleen Jeremy, de geadopteerde zoon van Nevill en June, overleeft het drama. Het is een zaak die nog jaren veel stof zal doen opwaaien in het Verenigd Koninkrijk. In deze spannende gedramatiseerde reconstructie zien we hoe Thomas ‘Taff’ Jones, de politie-inspecteur die het onderzoek leidt, zijn conclusie al snel klaar heeft. Voor hem is het duidelijk wat er is gebeurd en wie het heeft gedaan. Maar Taff’s assistent Stan Jones is minder overtuigd. Hij vindt dat de nabestaanden zich wel erg vreemd gedragen en heeft het idee dat er iets niet klopt…

Waargebeurd verhaal

Worden jullie ook wel eens getrokken door tv-series of films die zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen? Ik vind ze vaak intrigerend door het besef dat het overgrote deel van de beelden die je ziet in werkelijkheid zijn voorgekomen. Zeker bij films en series over moorden. Wat is de gedachtegang van zo’n persoon geweest? Hoe is het afgehandeld? Wat was de invloed op de omgeving? Ook de tv-serie White House Farm is gebaseerd op de werkelijkheid. De serie werd begin 2020 uitgezonden en is sinds eind juni verkrijgbaar op DVD.

White House Farm

White House Farm gaat over de White House Farm Murders. In de nacht van 6 op 7 augustus, in het jaar 1985, werden Nevill en June Bamber neergeschoten in hun eigen huis. Hierbij kwamen ook Sheila Caffell en haar zesjarige tweeling om het leven. Hun geadopteerde zoon Jeremy Bamber alarmeert de politie. De politie classificeert het meteen als een moord-zelfmoord en legt de schuld bij Sheila Caffell, de geadopteerde dochter van June en Nevill. Eén politieagent is hier echter nog niet van overtuigd en blijft verder gaan met het onderzoek.

White House Farm still

Een Engelse detective serie

De eerste aflevering van White House Farm was voor mij even wennen. Dit ligt echter hoogstwaarschijnlijk aan mijzelf. Ik vind dit soort verhalen interessant, maar ik kijk niet heel vaak detective-series, waardoor het even weer andere koek is. Mijn ouders zijn er gek op, dus ik ben wel opgegroeid met af en toe een aflevering van series als Midsommer Murders (welke ik de eerste paar seizoenen erg vermakelijk vond) of Frost. Maar de sfeer van zo’n serie is wel even iets compleet anders dan wat ik dagelijks kijk.

Zal het recht zegevieren?

Vanaf aflevering twee zat ik er echter lekker in, en aflevering vier tot en met zes keken mijn vriend en ik zelfs back-to-back (achter elkaar door) omdat we het zo spannend vonden. Hoe de vork ongeveer in de steel zat vermoedde ik in aflevering twee al. Mijn vriend verwachte echter nog een grote twist in White House Farm. Die twist kwam niet. Maar het bleef wel spannend. Zou het recht zegevieren? Wat zouden ze nog ontdekken? Mark Addy was perfect als de sympathieke maar getergde brigadier, en Freddie Fox zeer overtuigend als broer van Sheila.

White House Farm still

Niet googlelen

Als je White House Farm open in wilt gaan, dan moet je in elk geval niet gaan googlelen. Het antwoord op de vraag: heeft Sheila het gedaan, en zo nee, wie dan? is direct zichtbaar. Aan het begin van elke aflevering wordt wel aangegeven dat de serie gedramatiseerd is en dat er personen bij zijn verzonnen. Dat is natuurlijk te verwachten. Maar wat precies, daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar. Want als de politie werkelijk zo was als in de serie is weerspiegeld: wauw, wat vreselijk! Het verbaasde mij echter dat er zoveel pers op deze zaak afkwam. Maar om nog terug te komen op Google: veel details die je in de serie ziet vind je ook op het internet terug over deze zaak. Wat mij dunkt dat dit een vrij getrouwe verfilming is. Er staan helaas geen extra’s op deze DVD.

White House Farm valt te vergelijken met de gemiddelde Engelse detective serie. Met het verschil dat White House Farm echt gebeurd is. In de eerste aflevering moest ik er nog even in komen. Maar vanaf aflevering twee was ik absoluut geboeid. Ik had mijn vermoedens, maar wilde ze bevestigd zien worden in de afleveringen erna. Vanaf aflevering vier hebben mijn vriend en ik de serie in één ruk uitgekeken. Onvoorstelbaar dat dit echt gebeurd is. Gaat het recht zegevieren? Dat ga ik niet vertellen. Daarvoor kun je White House Farm zelf gaan kijken. En ga vooral niet googlelen, want dan weet je direct hoe de vork in de steel zit. Houd je dus van Engelse detectives? Dan is White House Farm zeker een aanrader.

Houd jij van detectives?

Deze post is al 1943 keer gelezen