Boekrecensie | De avonturen van Amina al-Sirafi – Shannon Chakraborty

De avonturen van Amina al-Sirafi - Shannon Chakraborty

Boekrecensie | De avonturen van Amina al-Sirafi – Shannon ChakrabortyDe avonturen van Amina al-Sirafi Vertaler: De Vertaalzusjes
Serie: Amina al-Sirafi #1
Verschenen: 26 september 2023 bij Boekerij
Format: Hardcover, aantal pagina's: 480
Genre: Fantasy, Literatuur, Romantiek, Young Adult

Amina Al-Sirafi zou tevreden moeten zijn. Tijdens haar legendarische carrière als een van de beruchtste piraten van de Indische Oceaan heeft ze achterbakse schurken, wraakzuchtige koopmansprinsen, verschillende echtgenoten en een echte demon overleefd. Nu kan ze zich samen met haar familie terugtrekken voor een rustig leven.

Maar wanneer ze wordt opgespoord door de obsceen rijke moeder van een voormalig bemanningslid, krijgt ze een baan aangeboden die geen enkele bandiet ooit zou kunnen weigeren: de ontvoerde dochter van haar kameraad opsporen in ruil voor een koninklijk bedrag. Ze krijgt de kans om een laatste avontuur te beleven op haar geliefde schip de Marawati, recht te doen aan een oude vriend en een fortuin te verdienen dat de toekomst van haar familie voor altijd veilig zou stellen. Het lijkt zo’n voor de hand liggende keuze dat het wel Gods wil móét zijn.

Hoe dieper Amina in dit avontuur duikt, hoe duidelijker het wordt dat er meer achter deze klus en de verdwijning van het meisje schuilgaat dan haar is verteld. Want het is een risico om een legende te willen zijn, een laatste kans op glorie te willen en net wat meer kracht te willen bemachtigen… het zou haar wel eens haar ziel kunnen kosten.

Een verhaal over een vrouwelijke piraat

In de Whatsappgroep voor Reviews & Roses’ review teamleden werd door Jessica gevraagd of er iemand was die het nieuwe boek van Shannon Chakraborty wilde lezen en recenseren. Hier hoefde ik niet lang over na te denken! Naast dat de omslag er prachtig uitzag trok de synopsis mij gigantisch. Een verhaal over een vrouwelijke, gepensioneerde piraat die toch nog één klus aanneemt, dat is waar het om gaat in De avonturen van Amina al-Sirafi.

Amina al-Sirafi

Amina al-Sirafi is een vrouw van in de dertig met een dochter. Samen het haar moeder wonen ze in een klein hutje. Amina was vroeger een van de beruchtste piraten van de Indische Zee. Tegenwoordig wil ze hier niks meer van weten en zich richten op haar familie. Tot er plotseling iemand aan de deur staat met een wel heel verleidelijk voorstel. De dochter van een oud-kameraad is ontvoerd. En voor een belachelijk hoog bedrag wordt gevraagd of zij haar wil opsporen en terugbrengen. Nog één keer op haar geliefde schip de Marawati een klein avontuur beleven. Gaandeweg het avontuur komen ze erachter dat er meer schuil gaat achter de verdwijning van het meisje dan dat haar is verteld. Dit kan Amina nog wel eens duur komen te staan.

Schrijfstijl

Hoewel boeken van Shannon Chakraborty heel goed staan aangeschreven, had ik nog niet eerder een boek van haar gelezen. Mijn verwachtingen voor De avonturen van Amina al-Sirafi waren stiekem best hoog. Maar die heeft ze zeker waar gemaakt! Wat een genot om te lezen. In het begin wordt het verhaal als een soort dialoog geschreven. Amina verteld een auteur over haar avonturen. In het begin was ik bang dat dit het hele verhaal zo zou gaan. Maar het is juist een leuke toevoeging en de passages die zo gaan storen totaal niet.

Mooi opgebouwd

Shannon weet het verhaal mooi op te bouwen, waardoor je echt goed weet hoe de vork in de steel zit. Dit is wel iets waar je van moet houden, sommigen zouden dit als langdradig kunnen ervaren. Er komen veel verschillende personages voorbij, wat in het begin een beetje wennen is. Maar door het verhaal heen begrijp je heel goed wie wie is en waarom. Ze vertelt veel over de geloofsovertuigingen die erbij komen kijken. Shannon schrijft in het begin dat ze zoveel mogelijk probeert om de balans te vinden tussen de feiten over deze tijd en het stukje fantasie. Het verhaal leest hierdoor als een trein.

Limited Edition

De avonturen van Amina al-Sirafi is een prachtig exemplaar. De dustcover en de sprayed edges zijn super mooi gedetailleerd. Aan de binnenzijde vind je een prachtige kaart waardoor je makkelijk tijdens het verhaal terug kan zoeken waar iets plaatsvindt. Ik ben ook altijd benieuwd hoe een boek eruit ziet zonder die dustcover. Op de rug van De avonturen van Amina al-Sirafi staat: ‘Je hebt een groots avontuur voor de boeg.’ Treffender hadden ze dit niet kunnen bedenken. Een super mooie toevoeging.

De avonturen van Amina al-Sirafi is een prachtig boek met een super geschreven verhaal over een vrouwelijke piraat van middelbare leeftijd. Het verhaal kent veel diepgang en heeft een prachtige manier van worldbuilding. Een boek vol avontuur, spanning, magie en een vleugje humor.

Zou jij dit boek over een vrouwelijke piraat willen lezen?

Deze post is al 186 keer gelezen