Categorieën: Activiteiten / Tags: , , ,

Theater Review | De Gelukkigste Dag

Een recensie zoals jullie die niet vaak op Reviews & Roses tegenkomen, maar zeker niet ongewoon. Afgelopen woensdag – de dag waarop mijn vriend Stefan en ik 6 jaar samen waren – mochten we de voorstelling De Gelukkigste Dag bezoeken, en dat deed ik maar al te graag omdat ik al veel te lang niet meer naar het theater ben geweest.

Poster De Gelukkigste DagPremière: 17 oktober 2015
Cast: Johnny de Mol, Johanna ter Steege, Finn Poncin, Jorik Prins, Lobke de Boer
Regie: Gijs de Lange
Script: Michael Di Jiacomo
Vertaling: Jonathan van het Reve
Decorontwerp: Jos Groenier
Lichtontwerp: Stefan Dijkman
Kostuumontwerp: Carin Eilers
Geluidsontwerp: Erik Reus
Speeldata

HartjeHartjeHartje

Naar een idee van Johnny de Mol
Hij: een steenrijke dertiger die alleen in een prachtige loft woont en zich omringt met de duurste kleding en spullen.
Zij: een pittige cateringdame die in haar eentje zorgt voor haar puberdochter.

Ze zijn in De Gelukkigste Dag een avond tot elkaar veroordeeld als op zijn verjaardagsfeest de genodigden het een voor een laten afweten.

Te midden van de champagne en een overvloed aan eten raken de twee aan de praat over vriendschap, geluk en geld. Beetje bij beetje vallen de maskers en ontdekt zij de ware reden voor de feestavond. En die is een stuk duisterder dan ze had kunnen bedenken.

Het rijke leven

De Gelukkigste Dag is een voorstelling die anderhalf uur duurt en begint met een halfnaakte Johnny de mol in de rol van Michael De Wit, die zich klaar aan het maken is voor zijn zorgvuldig geplande verjaardagsfeest. Hoewel ik eerst verward was qua waar hij over sprak, begon mij al snel te dagen wat het plan was voor dit feestje. Want is het rijke leven geen leeg bestaan?

De eerste gast

Niet lang nadat de cateringdame, Angie, ten tonele verschijnt belt de eerste gast (gespeeld door Finn Poncin) aan, maar het is geen genodigde. Wat volgt leek erg saai, maar dan komt plotsklaps wat voor mij het hoogtepunt van deze productie was. Ik lachte mij rot en hoopte op meer van dit soort momenten. Die kwamen helaas niet, en de andere twee gasten konden niet opleven aan deze eerste. Chapeau voor Finn Poncin!

De Gelukkigste Dag 1952 (c) Leo van Velzen 1

Duister, filosofisch stuk

Wat ik leuk vind aan de voorstelling is dat ik er weer aan herinnerd wordt hoeveel je eigenlijk kunt vertellen op slechts één locatie; het appartement van de rijke, maar naar compassie zoekende Michael. En hoe knap is het om al die tekst te onthouden; het is geen film die in scènes wordt opgenomen. Het is een duister stuk, waarbij gefilosofeerd wordt over het leven zonder dat het extreem spannend wordt. Het werd ook wel omschreven als zwarte komedie, maar af en toe miste ik toch nog wat meer humor. Dit zat toch meer in het begin met die eerste gast en de manier waarop Michael kortaf commanderend alle technologie in zijn huis aanstuurt, maar ook Angie.

Terwijl Angie en Michael nader tot elkaar komen miste ik voor mijn gevoel toch nog wat chemie, waren de gesprekken soms iets te lang en had in de regels van Johnny nog wat meer emotie gelegd mogen worden. Toch pakt het uiteindelijke einde mij wel en brengt het de essentie van het stuk over. En als je van filosoferen houdt, dan kan dit wel eens echt een stuk voor jou zijn. Maar het hoogtepunt voor mij blijft Finn Poncin.

De Gelukkigste Dag 2482 (c) Leo van Velzen 1

Wat Stefan ervan vond:

De Gelukkigste Dag is mijn eerste echte (grote) theatervoorstelling. Ik heb persoonlijk nooit echt de behoefte gehad om een theater voorstelling te bezoeken. Dit komt omdat ik theater associeer(de) met saai en meer bedoeld voor de wat oudere mensen. Toen Jessica met het nieuws kwam dat ze kaarten voor de theatervoorstelling De Gelukkigste Dag kon krijgen, was ik daarom ook een beetje terughoudend. Toch raakte ik vrij snel geïnteresseerd en enthousiast omdat het uiteraard wel een gezellig uitje is voor ons tweetjes. Tevens kon ik zo eindelijk ervaren wat een theatervoorstelling nou echt inhoudt.

Over de voorstelling zelf zal Jessica vast genoeg vertellen in dit artikel dus ik ga meteen naar mijn eigen ervaring en wat ik van de voorstelling vond. Ik kan bij deze meteen melden dat de voorstelling mij meeviel. Ik heb me prima vermaakt en het is een gezellige avond geworden. Toch zou ik niet snel weer naar een soortgelijke theatervoorstelling gaan. Naast een aantal humoristische scènes vond ik de gehele voorstelling toch iets te zwaar van stof. Tevens besloeg vrijwel de gehele voorstelling een continue gesprek tussen de twee hoofdrolspelers in de woonkamer van het appartement. Misschien ben ik teveel verwend door al die Hollywood blockbuster films vol special effects en actie, of misschien heb ik wat te weinig fantasie of inlevingsvermogen om op te gaan in het verhaal. Ik denk dat ik meer een persoon ben welke zich meer vermaakt bij bijvoorbeeld een cabaretvoorstelling. Zoals ik eerder al zei heb ik mede door deze voorstelling wel een leuke avond gehad met Jessica en dat is uiteraard het belangrijkste!

Ik heb gratis kaartjes ontvangen voor deze voorstelling, dit is echter niet van invloed op mijn mening. Lees mijn disclaimer.

Deze post is al 1457 keer gelezen