Boekrecensie | De Bronzen Stad – S.A. Chakraborty

De Bronzen Stad - S.A.Chakraborty

Voor 2022 heb ik een lijst gemaakt van 25 boeken die al in mijn kast stonden in 2021, en welke ik dit jaar sowieso wil gaan lezen. Een extra gelukje voor mij: één van deze boeken werd ook gekozen voor de allereerste bijeenkomst van mijn leesclub, The Awesome Book Club, van 2022! Ik heb het over De Bronzen Stad van S.A. Chakraborty.

Boekrecensie | De Bronzen Stad – S.A. ChakrabortyDe Bronzen Stad door S.A. Chakraborty
Serie: Daevabad #1
Verschenen: 26 oktober 2021 bij Boekerij
Format: Hardcover (limited 1st edition), aantal pagina's: 607
Genre: Fantasy

Tussen de marktkramen van het achttiende-eeuwse Caïro zingen nog altijd de oude verhalen rond. Verhalen over djinns en geesten. Over steden verborgen in het kolkende zand van de woestijn, vol betoveringen, verlangen en schatten die je stoutste dromen overtreffen. Daar, waar de magie door elke straat stroomt en als stof in de lucht hangt, wacht Daevabad: de legendarische bronzen stad. Achter haar hoge muren en zes djinnpoorten wacht een stad vol intrige en betovering – waar oude vetes verre schaduwen werpen en de machtsstrijd genadeloos is.

Nahri heeft nooit in magie geloofd. Dromen over schatten en verborgen steden is leuk, maar als je de kost verdient met het oplichten van rijke Ottomaanse edelen, heb je wel iets anders aan je hoofd. Tot Nahri tijdens een van haar zwendelpraktijken per ongeluk een mysterieuze djinnkrijger aan haar zijde roept, en ze beseft dat de magische wereld die ze voor onzin hield maar al te echt is. Sterker nog: dat zijzelf er onherroepelijk deel van uitmaakt. Want Nahri heeft nooit geweten waar ze vandaan komt, of hoe het kan dat ze vreemde talen kan verstaan die niemand haar ooit heeft geleerd. Ze hoopt dat de krijger haar de antwoorden kan geven die ze haar hele leven heeft gezocht. Maar iedereen weet dat een wens doen bij een djinn fatale gevolgen kan hebben.

De Bronzen Stad

De Bronzen Stad gaat over Nahri, Ali en Dara. In dit eerste deel van de Daevabad-trilogie lees je vanuit de perspectieven van Nahri en Ali.
Nahri is een wees wonende in Egypte, waar ze op de markt haar geld verdient met oplichterij. Totdat het misgaat en ze per ongeluk een krijger oproept… Nooit heeft ze geweten waar ze vandaan komt en hoe het komt dat ze alle talen kan spreken en verstaan. Maar daar komt snel verandering in.
Ali is de tweede zoon van de koning van Daevabad en in opleiding tot Qaid van zijn broer. Hij denkt net een beetje anders dan zijn familie, wat niet altijd in goede aarde valt.

Overweldigend

Wauw, wat een dikkertje is dit boek. Met ruim 600 pagina’s heb je heel wat leesplezier te gaan, en de vervolgdelen zijn zelfs nóg dikker! Wel had ik wat moeite tijdens de eerste helft van De Bronzen Stad. Het verhaal wordt opgezet en er volgt enorm veel uitleg met allerhande termen die nieuw voor mij waren. Op een gegeven moment wist ik ook echt niet meer hoe het nou zat met Djinns en Daeva’s, en wat waren die andere wezens dan eigenlijk precies? Dit haalde mij met regelmaat uit het verhaal. Gelukkig was het verhaal verder wel interessant genoeg om verder te lezen.

De Bronzen Stad - S.A.Chakraborty

Nahri of Ali?

Ook moet ik zeggen dat ik in de eerste helft van De Bronzen Stad een duidelijk voorkeur had voor de stukken geschreven vanuit het perspectief van Ali. Dit komt ook deels doordat er blijkbaar maanden verstrijken, maar er voor je gevoel maar drie dagen beschreven worden. Hierdoor komt de band die Nahri met Dara opbouwt slecht uit de verf en voelde ik het gewoonweg niet. Ali’s verhaal daarentegen bevatte veel meer spanning en verhaal. Al moet ik zeggen dat niet iedereen in de leesclub mijn mening deelde en velen liever lazen vanuit Nahri.

De epiloog?!

Vanaf de tweede helft begon De Bronzen Stad mij pas echt meer te trekken. De introductie tot de wereld en de personages zaten erop en voor mijn gevoel begon het verhaal nu echt. Nog steeds had ik bij benamingen voor volksgroepen dat ik niet met zekerheid wist wat ze nou waren, maar ik genoot wel meer en meer van het verhaal en de ontwikkelingen tussen personages. Wat mij echter wel verbaasde is dat S.A. Chakraborty de grootste twist in het verhaal bewaarde voor in de epiloog. Hoezo in de epiloog?! Hier hebben we dan ook nog tot in detail over gepraat tijdens de leesclub. Ik denk zelfs dat we nog nooit een boek hebben gelezen dat we zo enorm hebben uitgepluisd haha.

De Bronzen Stad - S.A.Chakraborty

Arabische sferen

Met het lezen van De Bronzen Stad las ik ook voor het eerst een boek dat volledig in Arabische sferen afspeelt. Hier en daar waren er stukjes die mij deden denken aan Aladdin, net als de sfeer van het verhaal. Met diens Arabische roots is dat natuurlijk ook niet gek. Ook de liefhebber van thema’s als politiek, racisme en discriminatie kan zijn hart ophalen. Dit alles speelt een grote rol in De Bronzen Stad. Tot slot wilde ik nog zeggen hoe leuk ik het vind dat Ali niet alleen een stoere krijger is, maar ook een nerd. Vaak gaan die twee niet samen bij één personage, hier wel.

Zo, dat was een heel verhaal! Maar het is dan ook een boek waar je echt lekker over kan discussiëren. Ideaal dus voor een leesclub. Helaas had ik wat moeite met de verschillende termen en namen voor volken, waardoor ik met regelmaat uit het verhaal gehaald werd. Ook trok het verhaal van Nahri mij minder in de eerste helft van De Bronzen Stad. Vanaf de tweede helft vond ik alles wat lekkerder lezen, al had ik nog steeds moeite met het begrijpen van sommige verschillen. Maar uhm, die epiloog… die heeft ervoor gezorgd dat ik direct door wil met deel twee. Wat betekent het?! Hoe zit dit allemaal in elkaar? Vertel me meer!

p.s. Ben ik de enige die geen fan is van Dara? Ik had echt helemaal niks met hem.

Koop het boek op bol.com

Deze post is al 1615 keer gelezen