Boekrecensie | Verkeerd Verbonden – Rainbow Rowell

Boekrecensie | Verkeerd Verbonden – Rainbow RowellVerkeerd Verbonden door Rainbow Rowell
Verschenen: 30 juni 2016 bij Uitgeverij Volt
Format: Paperback, aantal pagina's: 316

Georgie McCool weet dat het niet goed gaat met haar huwelijk. Vlak voordat ze moet vertrekken naar het vliegveld om Kerstmis te vieren met haar schoonfamilie, vertelt Georgie dat ze niet meer mee kan. Er is een grote kans opgedoken op haar werk, als ze die wil grijpen kan ze nu echt niet weg uit Los Angeles. Als haar man Neal en de kinderen vertrokken zijn naar de luchthaven, vraagt Georgie zich af of het nu over is. Of ze nu echt alles verpest heeft.

Die nacht ontdekt ze een manier waarop ze kan communiceren met Neal in het verleden. Het voelt alsof ze een kans heeft om haar huwelijk te redden nog voordat het begonnen is.

Moet ze haar huwelijk redden? Of zouden Georgie en Neal beter af zijn als ze nooit waren getrouwd?

Roman

Rainbow Rowell schrijft vooral Young Adult, maar komt nu ook met een roman: Verkeerd Verbonden. Ik heb haar young adults nog niet gelezen, dus ik ging er helemaal open in en maak geen vergelijkingen met haar andere werk. Ik moet wel zeggen dat als je dit boek tussen de young adults zou leggen, het er qua cover goed bij past en lijkt op een contemporary young adult. Maar het past absoluut niet in het young adult genre qua inhoud. De hoofdpersoon is al moeder van twee.

Verkeerd Verbonden - Rainbow Rowell

De week voor kerst

Alles speelt zich af in de week voor kerst. Georgie en haar man Neal zijn een week niet samen wegens een prachtige carrièrekans voor Georgie, maar hun relatie verloopt ook al een tijdje wat stroef. Toevallig vind ze haar oude telefoon bij haar moeder thuis en blijkt te kunnen bellen met de Neal uit 1998 in diezelfde week, waarin ze ook een week apart van elkaar waren.

Traag

Dit verhaal is niks voor jou als je niet houdt van trage verhalen. Dit verhaal bestaat namelijk vooral uit denken over de relatie en dialogen met de Neal in het verleden. Dit ‘denken over’ is opgesplitst in twee delen: de stukken waarin ze nadenkt over de relatie zoals die nu is, en over het begin van hun relatie. Het verhaal is hierin erg eenzijdig. Ik miste eigenlijk wat vaart en wat afwisseling, maar dit kwam pas richting het einde. Het is niet perse slecht, maar wel heel erg traag en dus duurde het mij soms wat te lang. Ook hadden onnodige stukjes eruit geknipt kunnen worden, zo had de zwangere hond totaal geen functie.

Verkeerd Verbonden - Rainbow Rowell

Realistisch

Wat ik wel mooi vind is dat ik het boek realistisch vind. Het is niet dat ze een magische telefoon vindt en direct weet, of ervan uitgaat, dat het een magische telefoon is. De relatie die zij neerzet is ook erg realistisch. Leuk vond ik ook de grappige stukjes, bijvoorbeeld tussen Georgie en haar jongste dochter. Ik had dit echter wel meer willen zien. Jammer vond ik ook sommige stukjes tussen haakjes, ik zag geen reden dat ze tussen haakjes stonden. Ook voelde ik mij niet emotioneel verbonden met Georgie. Soms vond ik ook gewoon dat ze niet goed genoeg was voor Neal.

Uiteindelijk was Verkeerd Verbonden niet helemaal wat ik had verwacht. Ik had echt iets bijzonders verwacht met de telefoon, maar uiteindelijk is het een vrij traag verhaal dat lang doorgaat over hetzelfde. Pas op het einde was er wat meer vaart. Ook vind ik het jammer dat je nooit achter de ware toedracht van de telefoon komt. Fijn vond ik dat het boek heel realistisch is, zelfs met de magische telefoon. Ook de reactie van Georgie op de telefoon vond ik goed realistisch. Toch wist Georgie als persoon mij niet mee te slepen. Al met al een prima boek, met soms ook mooie quotes, maar niet mega bijzonder. Ik denk wel dat het een prima (kerst)film zou zijn.

Deze post is al 1674 keer gelezen