Boekrecensie | Zoen me tot ik zwicht – Helen Hoang

Zoen me tot ik zwicht - Helen Hoang
Boekrecensie | Zoen me tot ik zwicht – Helen HoangZoen met tot ik zwicht door Helen Hoang
Serie: The Kiss Quotient #1
Verschenen: 2 augustus 2018 bij The House of Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 303
Genre: Roman, Contemporary

Daten is al moeilijk genoeg - laat staan als je Asperger hebt. Stella, dertig, is briljant in wiskunde maar sociaal onhandig. Haar moeder vindt het hoog tijd dat ze gaat trouwen. Stella heeft geen flauw idee met wie. Ze haat seks; zo gênant. Praktijkervaring opdoen dan maar. Met een professional. De charmante escort Michael is bereid Stella de fijne kneepjes bij te brengen, van voorspel tot méér dan de missionarispositie. Hoe langer ze samen zijn, hoe moeilijker Michael het vindt om zich aan de gemaakte afspraken te houden. Stella ontdekt ondertussen dat de ware liefde alle logica tart.

Ik ging er open in

Lang geleden heb ik wel eens de flaptekst gelezen van Zoen me tot ik zwicht, maar toen ik het boek afgelopen zomer oppakte om het te gaan lezen, wist ik niet meer waar het over zou gaan. Ik verwachte een romantisch boek. Meer verwachtingen had ik eigenlijk niet, behalve dan dat ik dacht dat het waarschijnlijk een mooi en luchtig verhaal zou zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat ik behoorlijk open het verhaal in ging. En daardoor verraste het boek, dat in het Engels bekend is als The Kiss Quotient, mij denk ik des te meer.

Zoen me tot ik zwicht - Helen Hoang

Zoen me tot ik zwicht

Zoen me tot ik zwicht gaat over Stella en Michael. Stella is autistisch. Echter, dit verbergt ze voor de meeste mensen omdat ze zich ervoor schaamt. Ze doet er alles aan om normaal te lijken. Als dertiger heeft ze inmiddels een goede baan waarin ze erg succesvol is. Haar moeder wil graag kleinkinderen, maar Stella vind seks maar niks en is sociaal onhandig. Tijd om ervaring op te doen. En daar komt Michael om de hoek. Michael is een escort. Niet omdat hij het leuk vindt, maar omdat hij het geld nodig heeft. Stella huurt Michael in om haar de kneepjes te leren van het hebben van seks. Maar dit verloopt iets anders dan ze beiden hadden verwacht…

Een verhaal vol seks?

Toen Zoen me tot ik zwicht begon en de eerste ontmoeting tussen Stella en Michael voorbij was, was ik bang dat dit misschien een boek zou zijn dat alleen maar uit seks zou bestaan. Immers, dat is wat ze van Michael wil leren, toch? Gelukkig is dit niet zo. Ja, er zit een behoorlijke dosis in en niet iedereen zal dat prettig vinden. Maar als het helpt: ik vond het juist mooi om te lezen hoe Stella en Michael met elkaar omgaan. Verder is het vooral een prachtig verhaal waarbij zowel Stella en Michael zich persoonlijk ontwikkelen.

Zoen me tot ik zwicht - Helen Hoang

Diversiteit

Zoen me tot ik zwicht springt extra in het oog door de diversiteit. Stella is autistisch, en dat lees ik niet vaak in een hoofdpersoon. Door Helen Hoangs eigen ervaring met autisme weet ze dit ook enorm realistisch te beschrijven. Ik had dan ook geen enkel probleem mij in Stella in te leven. Een zeker meet-the-family moment was pijnlijk, maar zo ontzettend goed neergezet.

Ditzelfde geldt trouwens ook voor Michael. Michael is, zoals Stella zegt, perfect. Wat een genot om te lezen over een man die zo lief en voorzichtig met een vrouw omgaat en haar het tempo laat bepalen. Daarnaast is ook hij geen traditioneel personage, en dat is erg verfrissend. Bovendien is zijn familie ook nog een fantastisch om over te lezen!

Ik heb Zoen me tot ik zwicht in een dag of twee uitgelezen tijdens mijn zomervakantie. Af en toe had mijn vriend ook wat aandacht nodig en moest ik het boek wegleggen, maar man, dat was moeilijk! Ik vloog door het verhaal heen, en genoot van de niet-traditionele personages. Het is een bijzonder mooi, maar absoluut ook sexy, verhaal over een sterke vrouw met autisme, en een prachtige man met een goed hart. Of ze wel of niet bij elkaar blijven is niet bepaald onvoorspelbaar, maar verder is het absoluut een vernieuwend boek en ik kan niet wachten tot ik meer van haar hand kan lezen. Hopelijk wordt het boek ooit verfilmd.

Welk boek dat diversiteit omarmt wil jij nog graag lezen?

Deze post is al 1749 keer gelezen