Filmrecensie | Everything, Everything (2017)

Hoofdrollen: Amandla Stenberg, Nick Robinson
Bijrollen: Anika Noni Rose, Ana de la Reguera, Danube Hermosillo
Tagline: Risk everything… for love.
Genre: Drama | Romantiek
Kijkwijzer: 9+ (Angst)

SterrenSterrenSterren

Wat als je niet naar buiten mag, geen frisse lucht mag inademen noch het warme zonlicht op je gezicht kunt voelen? Wat als je die prachtige buurjongen nooit een kus zal kunnen geven…? Het overkomt de 18-jarige Maddy. Door haar ziekte mag ze de veilige luchtdichte omgeving van haar huis niet verlaten. Maar Maddy is nieuwsgierig, slim en vastberaden. Zeker wanneer ze verliefd wordt op haar buurjongen Olly wil ze de fascinerende buitenwereld verkennen en haar eerste liefde ervaren.

Wat begon met staren naar elkaar van achter het raam en met tekst berichtjes als enige communicatiemiddel, groeide uit tot een hechte band. Ondanks Maddy’s aandoening willen zij alles riskeren om bij elkaar te kunnen zijn, zelfs als dit betekent dat zij alles daardoor kunnen verliezen.

Everything, Everything

Everything, Everything is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicola Yoon, in het Nederlands uitgegeven als Alles wat je lief is door uitgeverij Querido. En je kunt er niet omheen: iedereen is lovend over dit boek. Inmiddels is er ook een film van gemaakt waar menigeen reikhalzend naar uit heeft gekeken. Ook ik, ook al heb ik het boek niet gelezen. Helaas heb ik gewoon niet de tijd om elk boek te lezen dat mij leuk lijkt. Dan is het nog wel eens fijn dat een boek verfilmd wordt. Ook al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het boek over het algemeen beter vind dan de film. Dit keer kan ik in elk geval dus even geen vergelijking maken.

Everything Everything still

Kalm

Hoewel ik het woord traag niet honderd procent vind passen, is de eerste helft van de film in elk geval erg kalm te noemen. Er gebeurt niet heel veel, en af en toe heb ik het gevoel dat ze een stukje uit het verhaal hebben geknipt waardoor de relatie tussen Maddy en Olly toch wat snel lijkt te gaan.

Simpel

Mijn aandacht bleef wel telkens bij de film en hij voelt ook niet langdradig. De film was gewoon erg kalm, en misschien wat simpel aanvoelend. Op een gegeven moment gebeurt er wel eindelijk wat meer, maar ook dit wist mij niet helemaal te pakken. Vanaf dat punt vond ik het gezien de omstandigheden soms ook wat ongeloofwaardig. Eén van de vele schoonheidsfoutjes is dat Amandla Stenberg duidelijk goed kan zwemmen, terwijl Maddy dit niet zou moeten kunnen. Tegen het einde van de film komt er meer pit in en is er een welkome interessante ontwikkeling. Maar die wordt vrij simpel afgewerkt en dan is de film klaar.

Everything Everything still

Betrokkenheid

De chemie tussen Amandla Stenberg (Rue in The Hunger Games) en Nick Robinson (Simon in de aankomende boekverfilming van Becky Albertalli) is goed. Je gelooft ze. Ik werd echter nooit helemaal meegesleept. En dat ligt niet aan de acteurs, maar vooral denk ik aan hoe simpel het verhaal weergegeven is. Ook al probeert ze het interessant te maken door app-berichtjes niet simpel te weergeven. Ik heb het gevoel echter dat in het boek mogelijk nog de diepte verstopt zit die in de film voor mijn gevoel niet goed tot uiting kwam, en waardoor ik als kijker meer betrokken had kunnen worden.

Everything, Everything is niet helemaal de geweldige film die ik had verwacht na alle lovende recensies over het gelijknamige boek. De film is vrij constant kalm. Everything, Everything voelt gelukkig niet langdradig, maar weet je ook niet op een dieper niveau te binden. Daarvoor voelt de film nog net wat te simpel. Aan de acteurs ligt het niet, want hen geloof je, de chemie is aanwezig. Everything, Everything is al met al een leuke film, maar weet helaas geen indruk te maken. In dit geval had ik misschien toch beter het boek kunnen lezen. P.s. kijk de trailer niet, dan hoef je de film namelijk niet meer te zien.

Deze post is al 7325 keer gelezen