Filmrecensie | Interstellar (2014)

Hoofdrollen
: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain
Bijpersonages: Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, Wes Bentley, David Gyasi, Casey Affleck, Matt Damon
Tagline: The end of Earth will not be the end of us.
Genre: Avontuur | Mysterie | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Angst)

Onze tijd op aarde lijkt voorbij, dus begint een groep ontdekkingsreizigers aan de belangrijkste missie uit de geschiedenis van de mens. Ze gaan op zoek naar een plek in de ruimte waar de mensheid kan voortbestaan.

Ik moest overgehaald worden

Eigenlijk trok deze film mij niet echt, maar waar dat precies aan lag weet ik eigenlijk ook niet. Waarschijnlijk omdat ik helemaal niet zoveel heb met de ruimte. Hierdoor verwachtte ik dat het een saaie wetenschappelijke film zou worden. Inmiddels heb ik Interstellar toch gekeken. Al was het alleen maar omdat mijn vriend al weken elke keer dat we een film zouden kijken voorstelde Interstellar te gaan kijken en ik dat telkens afwees. Het is wel een film waar je even voor moet gaan zitten; hij duurt maar liefst drie uren!

Ook in het begin twijfelde ik nog even over de film, want het verhaal pakte mij niet direct. Maar het is het waard om door te zetten, want al snel wordt het interessanter. Vooral wanneer we de ruimte ingaan begint het verhaal voor mij pas echt te lopen. En op het einde van de film blijkt het begin van de film ook nut gehad te hebben ondanks dat het mij daar niet direct pakte.

Interessanter dan ik dacht

Ondanks dat de film voor mij niet pakkend begon en drie uren duurt, voelt het niet als drie lange uren. De zoektocht naar een planeet waar de mensheid naar verplaatst zou kunnen worden is interessanter dan ik dacht. Doordat het op een gegeven moment erg spannend wordt – dankzij interessante plottwists, en dat bijvoorbeeld een uur op de ene planeet staat voor 23 jaar op een andere planeet – wordt je aandacht goed bij de film gehouden. Het blijft interessant en de tijd vliegt – letterlijk – voorbij.

Interstellar Still

Acteerprestaties

Persoonlijk ben ik geen groot fan van Matthew McConaughey. Zijn accent leidt mij soms teveel af en wanneer hij boos wordt vind ik hem daardoor minder geloofwaardig. Jessica Chastain daarentegen vind ik erg sterk in deze film. Toen ik zag dat één van de gebroeders Affleck ten tonele kwam wist ik ook dat Matt Damon waarschijnlijk niet achter zou blijven, en ja hoor! Matt Damon speelt ook een rolletje in deze film. Uiteraard acteert hij weer prima; waar ik hem normaal heel leuk vind, vond ik hem in deze film maar een zak. En zoals ik altijd zeg: als je mij in verschillende films met verschillende rollen weet te overtuigen dan ben je voor mij een geslaagd acteur. O ja, Anne Hathaway speelt ook een rol in deze film, maar ze heeft betere rollen gehad.

(On)geloofwaardigheid

Ook wordt in de film gebruik gemaakt van een robot. Hoewel deze soms best grappig kan zijn leverde dit voor mij wel wat ongeloofwaardigheid op in een film die verder best geloofwaardig overkomt. Ondanks dat er genoeg dingen (zoals wormgaten en leven op een andere planeet) in de film zitten die (nog) niet wetenschappelijk bevestigd zijn. Wat de film interessanter maakt is het feit dat je de film deels vanuit de ruimte en deel vanaf de aarde beleeft.

Interstellar Still

Interstellar is een film die mij in eerste instantie niet trok en waar ik uiteindelijk ook echt even in moest komen. Maar welke wel resulteerde in een film die mijn interesse wist te pakken en vast te houden. Hoewel ik niet honderd procent onder de indruk was van Matthew McConaughey, was ik wel onder de indruk van Jessica Chastain. Interstellar heeft interessante plottwists die ervoor zorgen dat je blijft kijken en de drie(!) uren vliegen voorbij.

Deze post is al 2505 keer gelezen