Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Filmrecensie | Shazam! (2019)

ShazamTitel: Shazam!
Releasedatum: 4 april 2019 (NL)
Regisseur: David F. Sandberg
Cast: Zachary Levi, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Mark Strong, Faithe Herman, Grace Fulton, Ian Chen, Jovan Armand, Marta Milans, Cooper Andrews, Adam Brody, Meagan Good, Michelle Borth, Ross Butler, D.J. Cotrona
Tagline: Just say the word.
Genre: Actie | Avontuur | Komedie | Fantasy
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

De 14-jarige Billy Batson voelt zich begiftigd met de kracht van de tovenaar Shazam om tegen de krachten van het kwaad te vechten. Met de wijsheid van Salomo, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de kracht van Zeus, de moed van Achilles en snelheid van Mercurius, is hij de houder van de macht van S.H.A.Z.A.M. Shazam gaat op zoek naar de grenzen van zijn capaciteiten met de vrolijke roekeloosheid van een kind. Maar hij moet deze krachten snel beheersen om de dodelijke krachten van het kwaad te bestrijden die worden gecontroleerd door Dr. Thaddeus Sivana.

Shazam!

Na het zien van de trailer wilde ik Shazam! heel graag zien. Het hoefde van mij niet perse zo snel mogelijk, maar het kwam toevallig zo uit dat mijn vriend en ik twee dagen na de release al naar de bioscoop konden.

De trailer was hilarisch. Waar ik dus een beetje bang voor was, was dat alle leuke stukjes in de trailer zouden zitten, en de rest van de film tegen zou vallen. Dit is namelijk meer dan eens gebeurd, en zou dus ook niet erg verrassend zijn.

Een origin story

In Shazam! is de hoofdrol weggelegd voor het personage Billy Batson. Billy hopt van pleeggezin naar pleeggezin en is op zoek naar zijn biologische moeder. Door een samenloop van omstandigheden wordt hij de uitverkorene van een groot tovenaar. Bij het ontvangen van diens krachten blijkt dat hij bij het gebruik ervan uitgroeit tot de beste versie van zichzelf. Dit blijkt een volwassen Billy Batson te zijn. In het dagelijks leven kan hij gewoon als veertienjarige door het leven, maar zodra hij Shazam! roept, verandert hij in een superheld. Maar tegenover een superheld, staat ook altijd… een superschurk.

Shazam still

DC Universum

Nou was ik dus totaal nog niet bekend met het verhaal achter Shazam!Tijdens de intro van de film kwam ik erachter dat de film behoort tot het DC Universum. Verrassend, want de meeste films in het DC Universum zijn ietwat donkerder. Shazam! zit echter bomvol humor. Als je wilt lachen dan kun je Shazam! zeker in je overwegingen meenemen, want lachen is gegarandeerd.

I love it!

Wat mij verder uiteindelijk zo enthousiast maakt is het feit dat deze superheldenfilm anders is dan andere films. De film brengt een bijzondere sfeer met zich mee doordat deze superheld dan wel volwassen lijkt, maar eigenlijk nog maar veertien jaar is. Het neemt ook enkele ongeloofwaardigheden op de hak. Bijvoorbeeld wanneer de superheld en de superschurk kilometers uit elkaar staan, maar op gewoon volume spreken. Hoe kun je elkaar dan in hemelsnaam horen? Tsjah, niet dus! Dit levert één van de vele leuke scènes op. Ook op het einde zit een ontzettend leuke twist in het verhaal, die je misschien aan had zien kunnen komen, maar die mijn vriend en ik in elk geval niet aan hebben zien komen.

Shazam still

Goed verhaal

De acteurs zijn ook perfect gecast en hebben een fantastische chemie met elkaar. Je voelt dat het klikt tussen de acteurs waardoor hun band des te beter naar voren komt in de film. Wat ik ook leuk vind is dat Shazam! uiteindelijk veel meer een verhaal bleek te hebben dan dat ik vooraf had verwacht. Ik ging er vanuit dat het zou gaan over een jongen die superkrachten krijgt, en that’s it. Maar er loopt ook een verhaallijn door de film over hoe hij in het pleegsysteem is gekomen en nog altijd op zoek is naar zijn moeder, maar ook hoe je een nieuwe familie kunt opbouwen zonder bloedverwanten te zijn.

Ik had het niet verwacht, maar ik vind Shazam! niet gewoon leuk, maar zelfs geweldig! Het is denk ik wel een film die ik nog wel eens een keertje ervoor ga zetten. Shazam! is niet zomaar een komedie. De film heeft een goed verhaal, fantastische acteurs en weet van begin tot eind te boeien. Ik heb regelmatig hardop moeten lachen, en vond de twist tegen het einde ontzettend leuk bedacht.

Voor degenen die houden van end credit scènes: blijf nog even zitten, er volgen er twee. Eén ervan geeft mij goede hoop dat er een vervolg zal komen. En gezien ik belachelijk veel heb genoten van Shazam! hoop ik echt dat die er komt. Ik moest via Google wel even ontdekken wat deze end credit scène eigenlijk precies inhoudt, maar dat drukt de pret niet, haha.

Ga jij Shazam! in de bioscoop kijken?

Deze post is al 1302 keer gelezen