Filmrecensie | Up in the Air (2010)

Bijrollen: Anna Kendrick, Vera Farmiga
Tagline: The story of a man ready to make a connection.
Genre: Drama | Romantiek
Kijkwijzer: Alle leeftijden (Grof taalgebruik)
Blindspot Movie 2017 #1

SterrenSterrenSterren

Komedie van Jason Reitman (Juno), met George Clooney als Ryan Bingham, een crisismanager die het heerlijk vindt om altijd onderweg te zijn. Wanneer zijn bedrijf gaat bezuinigen op het reiskostenbudget, moet hij voor zijn baan vechten. Hij wordt verplicht meer tijd thuis door te brengen net als hij op het punt staat tien miljoen frequent-flyer-miles te bemachtigen. Tegelijkertijd heeft hij net de perfecte vrouw ontmoet, die even reislustig is als hij.

Up in the Air

Up in the Air heb ik dit jaar op het lijstje gezet voor mijn Blindspot challenge. Waarom precies weet ik eigenlijk niet. Het leek mij wel een leuke film toe. George Clooney doet het altijd goed. Het leek te gaan over een piloot, ik dacht dat het komisch zou zijn en Anna Kendrick blijkt er ook nog in te spelen, dus keuze snel gemaakt.

Up in the Air still

Frequent Flyer

Dat ik een heel andere film had verwacht mag duidelijk zijn. Het gaat niet over een piloot, maar over een man die veel met het vliegtuig reist. Het is een film over een man die voor zijn werk mensen ontslaat door heel het land. Hiervoor reist hij dus het hele land door met het vliegtuig en is hij nooit thuis. Niet dat hij dat erg vindt, hij houdt ervan alleen te zijn en hoopt de zevende man ter wereld te worden die tien miljoen Frequent Flyer-miles heeft aantikt. Nu de digitalisering steeds meer zijn intrede doet lijkt zijn baan te gaan verdwijnen.

Actualiteit

Ik had een soort van komische film verwacht, maar dat bleek eigenlijk niet zo te zijn. De film heeft een vrij serieuze toon door de keuzes waar Ryan (George Clooney) mee te maken krijgt, alsook de andere personages in de film. En natuurlijk doordat de film best wel inspeelt op de actualiteit, waaronder dat ontslag tegenwoordig steeds meer voor lijkt te komen. Er zitten zeker wel grappige momenten in de film, maar het is niet echt als komedie te bestempelen, daarvoor spreekt het teveel actuele thema’s aan. Het is denk ik beter als tragikomedie te bestempelen.

Up in the Air still

Up in the Air…

George Clooney speelt zoals altijd weer een prima rol, en weet je absoluut met zijn personage mee te laten leven. Maar ook zijn tegenspelers delven niet het onderspit. Hoewel de film goed in elkaar stak en prima te versmaden was, toch vind ik het geen ontzettend geweldige film. Ik kan er mijn vinger niet goed op leggen, maar – deze recensie schrijf ik een hele tijd nadat ik de film heb gezien – blijft hij niet goed hangen. Ook liet Up in the Air mij letterlijk een beetje in de lucht hangen met het einde, waarbij ik niet echt een bepaalde satisfactie voelde.

Up in the Air is dus een film met een serieuze ondertoon. Er komen thema’s voorbij die momenteel erg actueel zijn en tijdens het kijken van de film leer je misschien ook nog wel één of andere levensles. Het acteerwerk is goed, maar toch wist de film mij naderhand niet lang meer bij te blijven. Je loopt het risico je naderhand een beetje depri te voelen. Bijzonder weetje over de film: de mensen die in de film ontslagen worden, zijn speciaal voor de film aangetrokken mensen die ook echt recent ontslagen waren.

Deze post is al 1900 keer gelezen