Filmrecensie | Zwaar Verliefd! (2018)

Releasedatum: 11 oktober 2018 (NL)
RegisseurJamel Aattache
Cast: Jim Bakkum, Barbara Sloesen, Abbey Hoes, Davy Eduard King, Jamie Grant, Kay Greidanus, Liza Sips, Sarah Chronis
Genre: Komedie | Romantiek
Tagline: Liefde komt in alle soorten en maten
Kijkwijzer: Alle leeftijden (Grof taalgebruik)

De jonge, succesvolle dierenarts Isa is een tikkeltje onzeker over haar lijf én de liefde. Ruben is dé perfecte man. Knap, werkt met zijn handen en houdt zielsveel van zijn labrador Bo. Als Isa op een dag Bo redt van een chocoladevergiftiging, valt ze als een blok voor zijn baasje. En hij voor haar, maar dat durft Isa niet te geloven. Na een peptalk van haar zus en vriendinnen besluit ze de Bossche bollen te laten staan en sleept ze zichzelf naar de sportschool. Haar zelfvertrouwen groeit en eindelijk besluit ze voor haar droomman te gaan. Maar is Ruben nog steeds geïnteresseerd?

Zwaar Verliefd!

Afgelopen woensdag was het ein-de-lijk zover! Zo ongeveer alle vrouwen van Nederland stroomden de bioscoop in. Het was namelijk Ladiesnight en hiermee zou de film Zwaar Verliefd! in première gaan. Ook ik had natuurlijk al ver van te voren kaartjes gekocht. Zodoende zaten mijn moeder en ik samen bij De Bios Drachten. En wat een geluk: we hadden enórm gezellige dames naast ons waar we voor de film, tijdens de pauze en na de film heerlijk hebben kunnen kletsen over boeken en Zwaar Verliefd! Wat een geluk! Wat we uiteindelijk van de film vonden? Dat ga ik je nu vertellen.

Verwachtingen

Het is natuurlijk altijd spannend wanneer een boek verfilmd wordt. Zal de film voldoen aan jouw – ongetwijfeld hoge – verwachtingen? Doordat Chantal van Gastel – de schrijfster van het boek Zwaar Verliefd! – al vele scènes had gedeeld via social media kon ik al wel een inschatting maken. Veel van die scènes kwamen namelijk letterlijk uit het boek.

Zwaar Verliefd! - Still

Gegrinnikt, Gelachen, Genoten

Wat. Heb. Ik. Gelachen! Zwaar Verliefd! is een heerlijke feelgood film. Regelmatig heb ik gegrinnikt, gelachen, genoten en meegeleefd. En aan de rest van de zaal te horen was ik niet de enige. Regelmatig hoorde je gegrinnik, barstte de hele zaal in lachen uit, of zag je een ieder meeleven. Isa is een fantastisch personage, en wordt sterk neergezet door Barbara Sloesen. Als geen ander weet zij de onzekere, klunzige Isa neer te zetten en te laten ontwikkelen door de film heen. Ook de supporterende cast is sterk, maar zij springt er absoluut bovenuit.

Herkenbaar

Het verhaal van Isa is ook gewoon zo herkenbaar. We weten allemaal dat we gezond moeten eten, maar man, er zijn gewoon zoveel foute dingen die echt belachelijk lekker zijn. Isa laat dit duidelijk zien. Ook kan een ieder zich makkelijk verplaatsen in haar onzekerheden; ongeacht welke maat je hebt. En zoals haar zusje Tamara ook zegt: “Je moet leren om van jezelf te houden”.

Muziek en Easter Eggs

De muziek vond ik ook super gekozen voor Zwaar Verliefd! Echt allemaal van die powervrouwen nummers waar je energie van krijgt. Ik denk dat ze het ook enorm goed zouden doen in een playlist voor hardlopers. Wat ik ook leuk vond was de Easter Egg in de film. Hebben jullie wel gezien dat de schrijfster van Zwaar Verliefd!, Chantal van Gastel, ook even voorbij kwam? Ze zat in de wachtkamer vlak voordat Streepje opgeroepen werd. Je moet goed opletten, want het is zo voorbij!

Zwaar Verliefd! - Still

Boek naar film

Natuurlijk moet ik dan ook even praten over de verschillen tussen boek en film. Zoals bij veel boekverfilmingen gebeurt, zijn er vele scènes ingekort of samengevoegd. Allemaal erg begrijpelijk; als het woord voor woord verfilmd zou worden zou je ruim acht uur in de bioscoop zitten. Ook zijn er personages samengevoegd of hebben ze andermans tekst gekregen. Volgens mij waren in het boek in elk geval de bitchy verkoopster en Marleen niet dezelfde persoon.

Marleen is ook één van de grootste wijzigingen in boek naar film. Zij heeft een véél prominentere rol gekregen in mijn ogen. Ruben heeft daarentegen volgens mij wat minder speeltijd gekregen. Of het voelde alleen zo. Stiekem was dat wel jammer. Maar de grootste wijzigingen zijn een toegevoegde scène – die zat niet in het boek, maar bewerkstelligt wel eenzelfde uitkomst als in het boek – en het einde. Het einde was in het boek in mijn ogen heel mooi lief en klein. Ik snap dat het in een film wat grootser en bombastischer moest, en het past ook prima in de film, maar stiekem vond ik de scène in het boek mooier.

Zwaar Verliefd! is een perfecte film voor een ladiesnight. Het is de ultieme feelgood film van dit moment en ik heb er ontzettend van genoten. Er is tijd om te grinniken om opmerkingen, in lachen uit te barsten door de onhandige acties van Isa, en om met haar mee te leven. Er zijn zeker wel wat dingen gewijzigd en aangepast, maar in essentie zijn ze behoorlijk trouw gebleven aan het boek. Ik kan nu alleen maar hopen dat boek twee, Zwaar Beproefd!, ook verfilmd zal worden. Dat kan bijna toch ook niet anders met deze bezoekerscijfers, toch?

Deze post is al 6096 keer gelezen