Boekrecensie | Zwaar Verliefd! – Chantal van Gastel

Zwaar Verliefd! - Chantal van Gastel
Boekrecensie | Zwaar Verliefd! – Chantal van GastelZwaar Verliefd! door Chantal van Gastel
Serie: Zwaar! #1
Verschenen: Januari 2008 bij The House of Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 256
Genre: Chicklit

'Eigenlijk zijn mijn vriendinnen en ik net Sex & the City. Al heb ik in geen tijden seks gehad. En die stad waarin ik woon is ook niet echt New York of zo. Sommigen zouden het misschien een dorp noemen. We zijn trouwens ook maar met z’n drieën, maar ik weeg in mijn eentje wel net zoveel als Carrie en Samantha bij elkaar. Dat compenseert die ontbrekende vierde vriendin dan weer wel.'

Aan het woord is Isa, een jonge dierenarts die worstelt met haar gewicht, haar werk en de liefde. Helemaal nu ze als een blok is gevallen voor Ruben, de ontzettend aantrekkelijke eigenaar van een labrador waar ze een levensreddende actie bij heeft uitgevoerd. Maar hoe zorgt ze er nou voor dat hij net zo gek op haar wordt als op zijn hond?

Zwaar Verliefd!

Met de komst van de Zwaar Verliefd! film moest ik gewoon ook even het Zwaar Verliefd! boek recenseren op Reviews & Roses. Ik ben sowieso al fan van de boeken van Chantal van Gastel. Hoewel ik ze nog niet allemaal heb gelezen, ben ik dusdanig overtuigd van Van Gastels schrijfkwaliteiten dat ik ze destijds allemaal heb aangeschaft. Ik wist het is mijn huidige favoriet, maar je kunt ook mijn recensie van het boek Zonder Jou, dat ze schreef met haar zus, al lezen op dit blog. Maar nu even centraal. Deze recensie gaat over Zwaar Verliefd!

Zwaar Verliefd! - Chantal van Gastel

Een stevige hoofdpersoon

Zwaar Verliefd! is het allereerste boek van Chantal van Gastel dat is uitgegeven in 2008. Wauw, het boek is inmiddels dus al 10 jaar oud! De hoofdpersoon in Zwaar Verliefd! is Isa. Ze is een fantastische dierenarts, maar is enorm onzeker wanneer het om haar aantrekkelijkheid gaat. Ze is namelijk niet mooi en superslank zoals haar vriendinnen en haar zus, zegt zij zelf. Ze heeft lichtelijk overgewicht. Al ben ik eerlijk gezegd enorm jaloers op haar startgewicht. Ik zou willen dat ik dat gewicht had.

Enorm goed beschreven

Hoewel ik jaloers ben op haar startgewicht, zorgt de belichaming van Isa voor herkenbaarheid. Ik kan mij zó goed in haar verplaatsen. Dit komt natuurlijk deels omdat ik mijzelf in haar herken. Maar aan de andere kant heeft Chantal van Gastel haar heel helder beschreven. Je weet waarom zij denkt zoals zij denkt en waar haar onzekerheden vandaan komen. Wat ik echter ook mooi vind is dat ze ook laat zien hoe de vriendinnen en zus van Isa naar Isa zelf kijken. Het is namelijk niet altijd fantastisch om supersexy en slank te zijn.

Zwaar Verliefd! - Chantal van Gastel

Zwaar Verliefd! heb je in een zucht uit

Je merkt nog wel dat dit echt het allereerste boek van Van Gastel was. Hier en daar lopen dialogen en beschrijvingen niet superlekker of te geforceerd, maar dat vond ik zelf relatief verwaarloosbaar (ik heb slechts een halve ster hiervoor afgetrokken). Je leest Zwaar Verliefd! namelijk in een zucht uit. De zinnen zijn dusdanig vlot en makkelijk geschreven dat je door het verhaal heen vliegt. Ik ben gek geworden op Isa en natuurlijk op haar crush Ruben – stiekem ben ik ook zwaar verliefd geworden op deze leuke man. Zwijmelen is gegarandeerd wanneer je Zwaar Verliefd! gaat lezen. Het verhaal bevat genoeg conflict om spannend te zijn, al heb je waarschijnlijk al wel een degelijk vermoeden over het einde, gezien er nog twee boeken over Isa en Ruben volgen.

Zwaar Verliefd! is een heerlijk feelgood verhaal over Isa, haar vriendinnen, haar zus, en haar crush Ruben (en zijn hond Bo). Ik weet niet hoe het zit met slanke mensen, maar als iemand die zelf ook overgewicht heeft kon ik mij enorm goed inleven in Isa en haar onzekerheden. Ik vind Isa een enorm sterk persoon en ook echt een voorbeeld voor mij. Je leest Zwaar Verliefd! in een mum van tijd uit, en dan ben je blij dat er nog twee boeken volgen, en dat Chantal van Gastel nog vele andere boeken en korte verhalen heeft geschreven. Maar eerst ga ik woensdag naar de Zwaar Verliefd! film. Ik heb er zin in!

Deze post is al 1557 keer gelezen