Boekrecensie | De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine – Ransom Riggs

Serie: Miss Peregrine's Peculiar Children #1
Verschenen: 1 oktober 2016 bij Rubinstein Audio, Uitgeverij Moon
duur audioboek 9U 44M
voorgelezen door: Jeroen Kramer
Genre: Avontuur, Fantasy, Historisch, Young Adult
Rating: 3 Stars | Goodreads

Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto’s. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto’s van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven …

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine

Eigenlijk wilde ik De Bijzonder Kinderen van Mevrouw Peregrine al lezen voordat Ransom Riggs zijn opwachting in Nederland maakte tijdens Yalfest. Ik was verliefd geworden op de trilogie van zijn vrouw, Tahereh Mafi. Nadat ik die boeken verslonden had, begon ik in De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine. Ik begon in het boek op een avond, toen ik alleen thuis was. Ik las een stukje in bed, en heb hem op een gegeven moment neergelegd. Dit boek is creepy!

Het bevat échte foto’s, en de personages in het boek zijn op deze foto’s gebaseerd. En dit maakt het geheel best creepy. Natuurlijk zal ook het feit dat ik alleen thuis was en het al vrij laat in de avond was meegeholpen hebben dat effect te versterken. Maar het resulteerde erin dat ik het boek niet heb uitgelezen voor Yalfest. Toen ik zag dat het boek beschikbaar was als luisterboek besloot ik dat luisteren naar het verhaal misschien minder creepy zou zijn.

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine - Ransom Riggs

Storytel

Uiteindelijk blijkt dat laat in de avond op bed luisteren naar het verhaal ook niet perse een goed idee was, haha. Maar ik kon nu wel op elk gewenst moment “lezen”. Zo luisterde ik bijvoorbeeld naar het verhaal in de bus, tijdens het autorijden en tijdens het lopen. Ik heb nu ruim een maand over het boek gedaan, maar ik las ondertussen ook gewoon fysieke boeken op momenten dat ik daar wel tijd voor had. Dus in feite las ik een “extra” boek in deze periode. De stem van Jeroen Kramer was eerst even wennen. Immers, Jakob is een jonge jongen, en Jeroen Kramer heeft een volwassen stem. Maar al snel wende ik daar aan en vond ik hem prettig. Mocht je vinden dat hij te langzaam praat, dan kun je – in elk geval bij Storytel – de praatsnelheid aanpassen.

Niet mijn ding

Het verhaal zelf was denk ik niet helemaal mijn ding. Het verhaal is prettig geschreven, Ransom Riggs heeft echt een hele fijne schrijfstijl waardoor het verhaal makkelijk wegleest. Voor mijn gevoel had het verhaal een beetje een horror-vibe, en zoals jullie weten is horror niet echt mijn ding. Sommige dingen klonken echt vies. Ik kan heel goed zien waarom Tim Burton perfect bij het boek past als regisseur van de verfilming. Ik ga de verfilming zeker zien, maar ben stiekem ook een beetje bang, gezien ik dus ook geen fan ben van Tim Burton films, haha.

Absoluut origineel

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine is zeker origineel, ik heb nog geen ander verhaal gelezen dat hierbij in de buurt komt. Het concept is heel cool en daardoor wilde ik ook graag weten hoe het verhaal verder zou gaan. Wel vond ik het aantal personages ingewikkeld. Ik vond het lastig onthouden wie wie is en waarom zij bijzonder zijn. Ik ben echter wel met de belangrijkste personages mee gaan leven. Wat ik mij trouwens ook echt afvroeg is hoe van dit verhaal drie boeken geschreven konden worden – er zijn namelijk nog twee delen – maar als je het einde leest dan wordt het ineens heel duidelijk.

Het boek zelf, welke ik uiteraard in bezit heb, is prachtig vormgegeven. Het lijkt heel erg op een ouderwets boek, wat het een prachtige uitstraling geeft. En hoewel ik ze tijdens het lezen op een avond best creepy vond, vind ik de foto’s zeker ook een toegevoegde waarde hebben; diegenen die freaky verhalen ontzettend leuk vinden zullen ze helemaal waarderen. Het verhaal zelf is dus niet 100% mijn ding, maar ik ga de vervolgdelen wel lezen omdat ik benieuwd ben hoe het verhaal verder gaat.

Te beluisteren via Storytel

Deze post is al 2930 keer gelezen