Boekrecensie | De gevangene van Vallenia – Lynette Noni

De gevangene van Vallenia - Lynette Noni
Boekrecensie | De gevangene van Vallenia – Lynette NoniDe gevangene van Vallenia Serie: The Prison Healer #2
Verschenen: 25 februari 2022 bij Boekerij
Format: Hardcover (limited 1st edition), aantal pagina's: 416
Genre: Fantasy, Young Adult

Kiva Meridan heeft de Elementproeven overleefd. Na tien afschuwelijke jaren verruilt ze de tralies van Zalindov voor de stadsmuren van Vallenia. Nu ze haar vrijheid terug heeft kan ze zich richten op het doel waar ze al sinds haar arrestatie op zint: wraak. Om te beginnen moet ze binnen de rebellenbeweging op zoek naar haar broer Torell en haar zus Zuleeka, zodat ze kunnen terugeisen wat hun familie toebehoort: de troon van Evalon. Maar onder het wakend oog van kroonprins Jaren is het bijna onmogelijk om ongezien het paleis uit te komen – tot de avond van het rivierfestival.

Dankzij een list van Torell en Zuleeka wordt Kiva met hen verenigd. Maar het weerzien is allesbehalve de hereniging waarop ze had gehoopt. Kiva’s loyaliteit wordt zwaar op de proef gesteld terwijl ze haar hart langzaam verliest aan de kroonprins. Om ook deze keer te overleven moet Kiva navigeren door een web van leugens, politieke spelletjes en intriges aan het hof. Kan ze voorkomen dat ze haar familie opnieuw kwijtraakt?

Grote verrassing

Eén van de grootste verrassingen vorig jaar was voor mij De genezer van Zalindov. Ik had er niet perse veel van verwacht, maar het was een echte pageturner met verrassende wendingen. Recent verscheen het tweede deel, De gevangene van Vallenia. Gezien het open einde kon ik niet wachten tot ik verder kon lezen. Maar zou dit tweede deel opleven naar verwachting of zou het last hebben van het second book syndrom?

De gevangene van Vallenia

Pak hem beet zes tot acht weken na het einde van De genezer van Zalindov start De gevangene van Vallenia. Kiva is aangekomen bij het paleis in Vallenia. In dit boek heeft ze het moeilijk met haar loyaliteit en moet ze een keuze gaan maken. Sluit ze zich aan bij haar broer en zus en de rebellen? Of gaat ze voor Jaren en zijn familie? Maar ook moet ze zien om te gaan met haar krachten die af en toe uit het niets beginnen op te spelen, sinds ze Tipp heeft gered van de dood in Zalindov. Welke gevolgen zal dit hebben?

Caldon en Torell

In De gevangene van Vallenia leren we diverse personages beter kennen. Ik wilde bijna zeggen ‘nieuwe’ personages omdat ze slechts in naam of héél kort voorkwamen in De genezer van Zalindov. Mijn grootste favoriet hiervan is toch echt prins Caldon, de neef van Jaren en Myrrin. Zijn rol is best groot voor een bijpersonage, maar ik ben er ontzettend blij mee. Hij zorgt voor een komische noot in het verhaal, maar heeft ook diepgang. Zijn relatie met Kiva vind ik enorm interessant en zou wel eens mijn favoriet in deze hele serie kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat Torell ook aan het opklimmen is, maar uit spoileroverwegingen wil ik hier niet teveel over loslaten. Jaren is een schatje hoor, maar als Kiva Caldon niet hoeft, dan wil ik hem wel, haha.

Weet continu te boeien

Over het verloop van het verhaal wil ik eigenlijk niet teveel zeggen uit gevaar voor spoilers, maar mensen, wat heb ik ervan genoten! Natuurlijk heeft De gevangene van Vallenia elementen die we ook terugzien in andere boeken. Toch voelt het verhaal vernieuwend en weet het continu te boeien. Er is voor mij geen moment geweest dat het verhaal inkakte of saai werd. Ik wilde blijven doorlezen en genoot van de ontwikkeling van de personages en de spanning van het verhaal. Met regelmaat had ik wel een voorgevoel dat er iets stond te gebeuren, of dat er misschien meer achter een persoon zat dan in eerste instantie leek. Maar hoe het precies zat, dat kon ik niet bedenken. Alles zit weer wonderlijk in elkaar waarna je tegen het einde meer en meer onthullingen zal tegenkomen die je doen verbazen. Echt genieten!

Om terug te komen op de vraag of dit boek opleeft naar verwachtingen of last heeft van het second book syndrom: De gevangene van Vallenia heeft boven verwachtingen geleverd. Ik heb genoten van begin tot eind en kon er geen genoeg van krijgen. De personages zijn interessant en enkelen weten je hart echt diep binnen te dringen. Het einde laat je verlangen naar het derde en laatste deel dat niet vroeg genoeg kan verschijnen. Helaas moeten we nog even geduld hebben tot augustus 2022 voordat de Nederlandse vertaling verschijnt. Het Engelstalige boek is ook nog niet verschenen, deze verschijnt in juni 2022.

Welk boek heeft jou de laatste tijd verbaasd?

Deze post is al 1023 keer gelezen