Boekrecensie | Elke dag dichter bij de sterren – Kate LingElke dag dichter bij de sterren door Kate Ling
Serie: Ventura-Saga #0
Verschenen: 25 juni 2018 bij Uitgeverij Moon
Format: Paperback, aantal pagina's: 284
Genre: Romantiek, Sciencefiction, Young Adult
Rating: 5 Stars |

Bea is de eindeloze sleur van school helemaal zat en heeft genoeg van haar uitzichtloze baan waarmee ze haar overspannen moeder onderhoudt. Ze droomt van een uitweg.
Als er een signaal uit de ruimte wordt ontvangen, wordt er een missie gepland om de oorsprong hiervan te achterhalen. De missie zal honderden jaren duren en hoewel ze haar hele leven achter zich zal moeten laten, weet Bea zeker dat ze mee de ruimte in moet. Maar dan wordt ze verliefd...

Elke dag dichter bij de sterren

Een derde deel dat je ook prima als eerste deel kunt lezen, huh? Ja, dat is Elke dag dichter bij de sterren. Elke dag dichter bij de sterren verscheen op 25 juni 2018 bij Uitgeverij Moon, en is het derde boek in de Ventura-saga. Het verhaal is echter een prequel en gaat over Serens grootmoeder – Beacon “Bea” Karlo – in het jaar 2050. Bea woont samen met haar stiefbroer Jam bij haar moeder in Wales en ze zijn behoorlijk ongelukkig. Ik was in eerste instantie teleurgesteld omdat ik eigenlijk een vervolg had verwacht en had dan ook geen hoge verwachtingen van Elke dag dichter bij de sterren.

Ook te lezen als standalone

Elke dag dichter bij de sterren is een boek dat je eigenlijk ook prima als standalone zou kunnen lezen. Of gewoon voorafgaand aan Eenzaam en extreem ver weg. Indien je Eenzaam en extreem ver weg en De gloed van gedoofde sterren al hebt gelezen, zal je in Elke dag dichter bij de sterren leuke verwijzingen vinden naar de toekomst waarover je al hebt gelezen, bijvoorbeeld naar Lomax, Domingo en een gitaar. Als je die twee delen nog niet hebt gelezen, zal je niet worden gespoild. In dat geval zal je juist andersom het gevoel hebben, dat er verwijzingen zijn naar dingen waarover je al hebt gelezen in het verleden.

Het allerbeste boek in de Ventura-Saga

Waar ik Eenzaam en extreem ver weg en De gloed van gedoofde sterren leuk vond, maar niet geweldig, had Elke dag dichter bij de sterren een ander effect op mij. Dit boek is met gemak het allerbeste boek in de Ventura-saga te noemen. Dit boek was echt belachelijk veel beter! Waar ik mij bijvoorbeeld in Eenzaam en extreem ver weg ergerde aan de instalove – en dat zegt wat, gezien ik op en top romanticus ben – was het hier juist fantastisch opgebouwd. Het leek wel of dit verhaal in het algeheel een diepere laag bevatte vergeleken met de andere twee delen. En de personages vond ik goed uitwerkt en goed in te leven.

Hartverscheurend tegen het eind

Je vliegt door het boek en wilt eigenlijk niet stoppen met lezen. Hoofdonderwerpen in dit boek zijn de vervuiling van de wereld, ruimtevaart, vluchten en liefde. Als je de eerste twee delen al hebt gelezen, weet je in feite al hoe het zal aflopen (gaat ze door de selectie komen of niet?). Toch is het verhaal nog spannend en leef je helemaal mee met de personages. Tegen het einde wist Kate Ling mij zelfs tot tranen te brengen. Hartverscheurend goed geschreven.

Leuk om te vermelden is trouwens dat veel plekken die tijdens de roadtrip worden genoemd in het boek, plekken zijn die bij haar thuishaven liggen. En ze maakte de roadtrip recent nog in de omgekeerde volgorde.

Conclusie: aanrader

Elke dag dichter bij de sterren is absoluut het beste boek geschreven door Kate Ling tot nu toe. Hoewel ik helemaal niet veel van het boek verwachte, heb ik enorm genoten van het verhaal en  de personages. In vergelijking met de andere twee boeken in de Ventura-saga wist dit boek mij veel meer het verhaal in te trekken en leek het een diepere laag te hebben. Op het eind wist het boek mijn traanbuisjes zelfs open te zetten. Met absolute overtuiging is dit boek mijn favoriet in de Ventura-saga.

Lees hier een sneak preview

Deze post is al 1911 keer gelezen