Filmrecensie | Nope (2022)

Releasedatum: 16 november 2022 (op DVD, Blu-ray, digitaal en collectible steelbook)
Regisseur: Jordan Peele
Cast: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea, Michael Wincott
Genre: Horror, Mysterie, Sci-fi
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

Waardering: 1.5 uit 5.

Oscar®-winnaar Jordan Peele geeft een nieuwe draai aan het horrorgenre met Nope. Na de schokkende dood van hun vader observeren Hollywood dierentrainer OJ (Daniel Kaluuya) en zijn zus Emerald (Keke Palmer) onverklaarbare fenomenen op hun ranch in Californië. Obsessief ondernemen ze pogingen om het mysterie op camera vast te leggen. Dit leidt samen met de acties van Ricky (Steven Yeun), eigenaar van het naastgelegen pretpark, om geld te verdienen aan het verschijnsel al snel tot angstaanjagende gevolgen en onvoorstelbare horror. Het resultaat is een complexe sociale thriller die blootlegt hoe geweld, risico en opportunisme onlosmakelijk verbonden zijn met de geromantiseerde geschiedenis van het Amerikaanse Westen … en van de showbusiness zelf.

Blu-ray

Inmiddels alweer een behoorlijke tijd geleden zag ik een trailer voor Nope tijdens de voorstukjes in de bioscoop. De trailer vond ik interessant en ik dacht dat de film ook grappige elementen had (zo kwam dat voor mij over in de trailer in elk geval. Ik mocht een blu-ray exemplaar ontvangen van Universal Pictures welke bomvol extra’s zit. Vandaag vertel ik jullie wat ik ervan vond.

Nope

Nope

Na het eigenaardige overlijden van zijn vader, probeert Otis in Nope Haywood Hollywood Horses in de groene cijfers te houden samen met zijn zus Emerald. Maar er is nog steeds iets geks aan de hand rondom de ranch. Samen met een techneut gaan ze op onderzoek uit en proberen ze het natuurlijke (buitenaardse?) mysterie bloot te leggen.

Bijzonder

Een vriendin had de film gezien en vertelde mij al dat de film iets anders was dan ik had verwacht. En dat hij best wel weird is. Mijn verwachtingen had ik dus al wat bijgesteld. Dit was echter niet genoeg. Deze film is inderdaad heel erg bijzonder. Maar voor mij niet op de goede manier. Dit is echt een film voor de liefhebber. Nope is intrigerend genoeg om te blijven kijken, maar dat was voor mij ook alles. Sowieso ben ik niet van de horror, al viel dat aspect mij nog redelijk mee (op één specifieke scène na die ik doodeng vond). Maar het verhaal was voor mij gewoon zo raar. En ik snapte de rol van de ex-kind acteur (die tegenwoordig een pretpark met paarden heeft) en de chimpansee totaal niet. Waarom zat dat erin?

Nope

Extra’s

Nou daar kwam ik dus achter via de extra’s. De blu-ray van Nope bevat een wereld aan extra’s en deze vertellen je precies wat de makers van de film als gedachte hierachter hadden. Mijn vriend en ik waren met stomheid geslagen, want niks van dat hebben we tijdens het kijken van de film eruit gehaald. Wij waren duidelijk het verkeerde publiek. Ook hadden we niet zoveel met de acteurs. De broer vond ik bijzonder weinig emotie tonen en zijn zus vond ik juist veel te overdreven. Hun keuzes en beweegredenen vielen voor mij ook al niet altijd te snappen. De bijrol van de techneut vond ik nog wel leuk.

Nope is een sciencefiction horrorfilm die duidelijk niet past bij mij en mijn vriend. Niet alleen het verhaal dat wij duidelijk niet snapten, maar ook de personages en acteurs deden het niet voor ons. Ik weet zeker dat de liefhebbers van dit soort prenten dit een geweldige film kunnen vinden. Je ziet ook dat er behoorlijk wat geld is gestoken in de film om de speciale effecten levensecht te maken. Maar het is niks voor ons.

Heb jij Nope gezien?

Deze post is al 844 keer gelezen