Filmrecensie | The Children Act (2018)

Cast: Emma Thompson, Stanley Tucci, Fionn Whitehead, Jason Watkins
Tagline: We all make choices. Hers make history.
Genre: Drama
Kijkwijzer: 9+ (Angst, Grof taalgebruik)
Gebaseerd opDe Kinderwet door Ian McEwan

The Children Act van regisseur Richard Eyre is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Booker-Prize winnaar Ian McEwan (‘Atonement‘), die tevens het scenario schreef voor de film.

Fiona Maye (Oscar®- winnares Emma Thompson) is een gerespecteerd rechter van het Hooggerechtshof waar ze bekendstaat om haar professionele en weloverwogen uitspraken binnen het complexe familierecht. Terwijl haar huwelijk met Jack (Stanley Tucci) lijkt te bezwijken onder haar toewijding voor het vak, stort Fiona zich op een ingewikkelde zaak.

De 17-jarige Adam (Fionn Whitehead) heeft leukemie en zal zonder een bloedtransfusie niet lang meer leven. Vanwege zijn geloof als Jehovah’s getuige weigert Adam de noodzakelijke medische hulp te accepteren. Fiona moet besluiten of hij te jong is om zelf over leven en dood te beslissen of dat het recht op vrije wil toch zwaarder weegt. Haar uitspraak heeft hoe dan ook grote gevolgen voor hen beiden.

The Children Act

Toen ik in september een persbericht ontving over de film The Children Act, leek mij dit meteen een bijzondere film toe. Ik keek de trailer en deze wist mij te ontroeren. Helaas kan ik 99% van de tijd niet naar persvoorstellingen toe; vaak vinden deze plaats in of rondom Amsterdam en op doordeweekse dagen. Gezien ik bloggen naast mijn “gewone” baan doe, kan ik zelden tot nooit heen. Dus mailde ik terug dat ik helaas niet kon, maar wel graag aandacht wilde besteden aan deze film. Zodoende mocht ik jullie verblijden met kaartjes voor de film, én kreeg ik zelf ook kaartjes om de film te bezoeken in Friesland.

The Children Act still

Arthouse

Helaas is dit het type film dat niet gedraaid wordt bij onze bioscoop. Het is het type film dat je denk ik kunt scharen onder arthouse films. Deze worden bij onze bioscoop bijvoorbeeld eenmalig getoond om een filmhuisavond. Ontzettend jammer, maar dus reisden mijn vriend en ik af naar Leeuwarden om de film te bekijken bij Slieker; een soort bioscoop die juist alléén dat soort films draaien.

Jehova

De hoofdpersoon in deze film is Fiona Maye (Emma Thompson). Ze is een alom gerespecteerde rechter die zo opgaat in haar werk dat haar huwelijk eronder lijdt. We zien enkele zaken voorbij komen, maar uiteindelijk belanden we bij de zaak waar deze film om draait. De zaak waarbij The Children Act / De Kinderwet van toepassing is. Een 17-jarige jongen is Jehovagetuige en weigert wegens zijn geloof een bloedtransfusie die zijn leven zou kunnen redden.

The Children Act still

Moreel vraagstuk

The Children Act is absoluut sterk. Zowel qua acteurs als verhaal, als de bijpassende klassieke muziek. Van Emma Thomson en Stanley Tucci konden we dit natuurlijk wel verwachten, maar Fionn Whitehead kende ik nog niet. Hij wist zijn rol echter ook overtuigend neer te zetten. The Children Act is het type film waarbij je nog tijden kunt discussiëren over de inhoud: een moreel vraagstuk. Hoe kijken wij ernaar? Wie mag die beslissing nemen, en waarom? Moet aan de wet vastgehouden worden, of moet er ook gekeken worden naar geloof en gevoel?

Zelf vond ik het wel wat lang duren voordat we kwamen bij de zaak waar het echt om draaide, en het huwelijk en de verhaallijn daarover voelde een beetje als bijzaak. En af en toe had ik het gevoel dat ik dingen niet helemaal begreep of miste, doordat ik niet standaard dit soort films kijk. Ik zal de film ook niet zo hoog beoordelen, omdat de film mij daarvoor een bepaald gevoel moet geven, en dat had ik hierbij niet. Niet zoals ik bijvoorbeeld wel had bij een film als The Imitation Game. Tijdens het einde moest ik wel even een traantje wegpinken.

The Children Act is het type film dat ik niet vaak kijk, maar wel af en toe verwelkom. Het zijn de films die je niet zomaar even tussendoor kijkt voor hun entertainende waarde. Het zijn de films die je doen nadenken. The Children Act is een sterke film met een sterke cast, met een onderwerp waarover je lang kunt discussiëren. De film zal niet iedereen aanspreken. Het moet wel jouw ding zijn. Zijn arthouse films normaal gesproken wel jouw ding en dit soort morele vraagstukken ook, dan is The Children Act zeker het bekijken waard.

Koop hier

Deze post is al 1882 keer gelezen