Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Mini-recensies #3 | Takers & Downsizing

Mini-recensie - Takers - Downsizing

Regelmatig zal je op Reviews & Roses de rubriek mini-recensies tegenkomen. Hierin bespreek ik telkens twee films die ik heb bekeken, waarvan ik geen uitgebreide recensie heb geschreven. Maar gezien ik het leuk vind om wel elke film kort te bespreken, schrijf ik deze mini-recensies. Vandaag vind je in deze rubriek mijn besprekingen van de films Takers (2010) en Downsizing (2018).

TakersTakers

Titel: Takers
Releasedatum: 25 november 2010 (NL)
Regisseur: John Luessenhop
Cast: Paul Walker, Idris Elba, Michael Ealy, Matt Dillon, Hayden Christensen, Chris Brown, Tip T.I. Harris, Jay Hernandez, Gideon Emery
Tagline: Everyone’s after something
Genre: Actie | Misdaad | Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

Takers gaat over een groep bankrovers, die de ene na de andere slag slaat en steeds maar weer wegkomt met de buit. Het lijkt erop dat de mannen niet gepakt kunnen worden, totdat ze van plan zijn om hun ”allerlaatste” slag te slaan. Detective Jack Wells (Matt Dillon) zal namelijk alles in het werk stellen om ze allemaal voor eens en altijd achter slot en grendel te krijgen.

Mijn mening – Dankzij The Fast & the Furious werd ik fan van Paul Walker, en nog altijd heb ik als doel al zijn films eens te kijken. Terwijl ik aan het zoeken was op Netflix kwam ik Takers tegen. Van mijn vriend mocht ik de film kiezen, maar vond het sneu voor hem als ik voor een romcom was gegaan, dus ging ik voor actie. Ik had eigenlijk verwacht dat dit een dertien in een dozijn film zou zijn, maar hij was verrassend leuk.

Eigenlijk zitten er ook best veel bekende namen in deze film, dus je zou denken dat hij wel wat bekender was. De acteurs hebben goede chemie met elkaar en spelen leuk. Het verhaal is niet het meest onvoorspelbare verhaal, maar weet dankzij de acteurs genoeg te boeien om leuk te zijn en je mee te laten leven. Ik heb genoten. Fans van heist movies vinden Takers waarschijnlijk ook wel leuk.

Sterren

DownsizingDownsizing

Titel: Downsizing
Releasedatum: 25 januari 2018 (NL)
Regisseur: Alexander Payne
Cast: Matt Damon, Christoph Waltz, Hong ChauRolf LassgårdIngjerd Egeberg, Udo Kier
Tagline: We are meant for something bigger.
Genre: Komedie | Drama | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Grof taalgebruik, Drugs- en/of alcoholgebruik)

SterrenHalve sterren

Als oplossing voor de overbevolking en de klimaatveranderingen bedenken Noorse wetenschappers een manier om organisch materiaal te krimpen. Uit financiële overwegingen besluit een echtpaar uit de lagere middenklasse om zich aan het experiment te wagen. Eens gekrompen kunnen ze met hun spaargeld een luxueus leven leiden in een verkleinde mensenwereld, waar ze minder land en voedsel verspillen en minder afval produceren.

Mijn mening – Wauw, de trailers van deze film zijn echt de meest misleidende ooit. Ik verwachte een commerciële, komische, en luchtige film over mensen die verkleind worden, maar niets is minder waar. Deze film was voor mij alles behalve komisch, en een gevoel van somberheid was allesoverheersend terwijl ik deze film keek. De trailers spreken een compleet andere doelgroep aan dan waar de film voor bedoeld is. Het einde van de wereld is in feite het overgrote thema van de film. Het bespreekt serieuze thema’s zoals overbevolking en het klimaat, en is vooral heel erg traag.

Voor mij was deze film drie keer niks en ik was bereid de film tussendoor uit te zetten. Het verhaal bespreekt wel goede punten, maar verder was er niks dat mij trok aan de film; niet de personages, niet het verhaal, niks. Het is dat mijn vriend hem gewoon uit wilde kijken, anders was ik namelijk niet tot het einde gekomen. Of ik de film een ander type persoon kan aanraden durf ik niet te zeggen; mogelijk is het een leuke film voor de mensen die zwaardere films, films met maatschappelijke thema’s en films met een sci-fi tintje. Het was niet mijn cup of tea.

Heb jij wel eens een misleidende trailer gezien?

Deze post is al 1326 keer gelezen