Mijn Driving Experience op het circuit van Zandvoort

Geplaatst op 5 juni 2019 door Jessica in Activiteiten / 2 Comments

Driving Experience - Zandvoort - Formule RP1

Herinneren jullie nog dat ik voor mijn verjaardag een dag racen op het circuit van Zandvoort cadeau had gekregen van mijn vriend? Zo niet, dan weet je het nu, haha. Vorige week was het dan eindelijk zover. We maakten er een leuk weekendje van en logeerden bij het NH Hotel dat letterlijk tegenover het circuit van Zandvoort staat, en ook nog eens op loopafstand van het strand. Héérlijk! Vandaag neem ik jullie mee naar het circuit en vertel ik jullie álles over hoe ik deze dag heb beleefd.

Facts

Arrangement: Driving Experience
Dit houdt in: Rijden in een Porsche 911, Formule RP1 en BMW 1-Serie, Sideways meerijden met een coureur in een Ford Mustang, met een 4×4 door de duinen, slalom, ijsrijden, dragrace, karten en slippen
Waar: Circuit Zandvoort
Geboekt bij: Bleekemolens Race Planet
Goed om te weten: wanneer je op het circuit rijdt, rijd je in colonne achter een instructeur aan en is het niet toegestaan om in te halen. Zo waarborgen ze een ieders veiligheid.
Dit krijg je erbij: Lunch, Keycord, haarnetje (voor onder de helmen die je gedurende de dag draagt).

Inschrijven

Driving Experience - Race Planet Zandvoort

Tussen half 10 en 10 was het zover. Dan moesten we aanwezig zijn bij het circuit van Zandvoort om ons te melden voor de Driving Experience. Met het ingevulde vrijwaringsformulier en mijn rijbewijs, liepen we over de lange weg naar de paddock, waar we ons moesten melden. Daar eenmaal aangekomen schrokken we ons dood. Wat was het druk!

Het bleek dat er wel 200 deelnemers waren op deze – mag ik zeggen, mooie – zaterdag. Na bijna een uur in de rij te hebben gestaan en eindelijk ons keykord, lunch voucher en haarnetje te hebben ontvangen gingen we even naar buiten een luchtje scheppen. Daar raakten we aan de praat met één van de instructeurs die ons vertelde dat we gelukkig in groepen opgedeeld zouden worden van maximaal 30 personen.

Iets na half 11 werden we bijeen geroepen voor een speech/uitleg waarna we in groepen uiteen gingen. De instructeurs zouden buiten staan met een bord met een letter erop. Wij zaten in groep H. Een hele gezellige groep overigens! Wat ik trouwens niet had verwacht, waren de verschillende nationaliteiten die aanwezig waren. Zo hadden wij ook mensen uit Duitsland, België en Engeland in onze groep.

Slalom

We begonnen de dag met een wedstrijdje slalommen. De instructeur ging de namenlijst per twee af, waardoor er twee tegelijk konden rijden. Mijn vriend en ik kwamen hierdoor tegelijkertijd aan de beurt, maar gelukkig wilde één van de andere deelnemers wel een filmpje maken. Het eerste ritje dat je maakte was een oefenritje om wat feeling met de auto te krijgen. Ik was zo excited dat ik spontaan vergat naar de twee te schakelen. Oeps! Je zit gewoon zo vol adrenaline dat je alles even vergeet. Dit leverde overigens wel op dat de instructeur mij behandelde alsof ik misschien niet alles zou durven… Nou als ik ergens niet bang voor ben, dan in het wel autorijden en scheuren, haha.

Het tweede ritje ging ontzettend lekker, maar ik wist dat anderen hier sterker in waren. Gas geven is meer míjn ding, haha. We bleken vervolgens voor op schema te liggen, dus mochten we allemaal nog een keer een tijd neerzetten. Helaas ging die ook niet helemaal soepel doordat de pook niet goed in de eerste versnelling zat, en ik dus een extra handeling moest doen. Ach, die auto’s worden de hele dag door gebruikt hiervoor, dus geen wonder dat ze een beetje af zijn.

Halverwege de dag werd de top 3 bekend gemaakt en zij kregen een medaille. Verwacht daar niet teveel van, volgens mij waren het gewoon simpele plastic medailles die je bij de Hema kunt halen.

Zelf rijden in een BMW 1-Serie

Driving Experience - Race Planet Zandvoort

Oeh, bij het tweede onderdeel van de Driving Experience gingen we al echt het circuit op! Gaaf! Eerst krijg je wat uitleg en instructies, waarna we onszelf in drie verschillende groepen indeelden. Ik zat in de tweede groep. Dit betekent dat je dus telkens twee beurten aan de kant staat, en één beurt rijdt. Hierdoor komt iedereen aan de beurt. Er zijn namelijk maar iets van zes auto’s tegelijk beschikbaar.

Het was supergaaf om überhaupt op het circuit van Zandvoort te rijden. Met het idee natuurlijk dat onze eigen Max Verstappen daar volgend jaar ook zal gaan racen voor de Formule 1. Jammer genoeg zat ik achter de Engelsman die niet zo goed durfde, waardoor ik best wel vaak op de rem moest staan. De instructeur moest de achterste altijd in zijn spiegel kunnen zien, dus de groep gaat zo hard als de achterste. En omdat ik dus telkens moest remmen door diegene voor mij, gingen we minder hard dan ik had gewild, haha.

Zelf rijden in een Porsche 911

Dacht ik dat het rijden in de BMW leuk was, de Porsche was nog vele malen gaver! Wauw, wat een ervaring en wat een kracht en souplesse. De Porsche reed super soepel en wat trekt hij prachtig snel op. Dit keer was ik de tweede auto achter de instructeur (dus derde auto in totaal), waardoor ik veel meer kon genieten van de snelheid. Wel moesten we op een gegeven moment op de rem en stonden we bijna stil op de baan, omdat de rest van de Porsches ons niet bij kon houden. Op het filmpje zie je dit ook heel goed. Je ziet drie auto’s, een groot gat, en vervolgens de rest. Dit onderdeel vond ik echt ontzettend gaaf. We hebben overigens minimaal de 200 aangetikt. Op deze dag ben ik trouwens helemaal vergeten op de teller te kijken verder. Je zit echt helemaal in the zone, haha.

Lunch

Hierna was er een lunchpauze. Ik heb de hele dag zo vol adrenaline gezeten door de Driving Experience, dat ik helemaal vergeten ben om hiervan even een foto te maken. Je kon kiezen uit diverse broodjes en daarnaast kreeg je nog een broodje kroket en stond er drinken zoals melk, water, etc. Dit zat bij ons arrangement in. We gingen gezellig aan tafel zitten bij Robin 1 (er waren er namelijk twee) en zijn vader. Met hun hebben we het grootste deel van de dag verder opgetrokken. Al was de gehele groep sowieso ontzettend leuk.

IJsrijden

Na de lunch was het tijd voor ijsrijden. Dit betekent dat je in een auto rijdt waarbij de achterwielen op zwenkwieltjes staan. Ook hier konden twee deelnemers tegelijkertijd rijden. Slalommend om pionnen kon je lekker je eigen gang gaan. Ik bleek er trouwens verrassend goed in te zijn! Tijdens de onderdeel werden we wat minder gestuurd, de instructeur was zelfs even weg om de helft van onze groep weg te brengen gezien zij nog een extra onderdeel hadden bijgeboekt, wat het ijsrijden en slippen zou vervangen. Ik vond het ijsrijden vooral leuk omdat ik er zo goed in was. De rest gaf aan het een beetje saai te vinden.

Slippen

Na het ijsrijden gingen we door naar een interessante variant op de slipcursus. We gingen niet leren wat we moeten doen als we in de slip raken. We gingen expres in de slip raken en zogenaamd slippend achteruit inparkeren. Hier zat uiteraard wel een instructeur naast. Omdat ik blijkbaar niet genoeg kracht in mijn arm heb om hard de handrem aan te trekken, kreeg ik daar wat hulp bij van de instructeur. Je moet jezelf namelijk in de slip brengen door je stuur te draaien en je handrem aan te trekken. Dit was wel leuk om te doen, maar het was niet het hoogtepunt van de dag.

Dragrace

De dragrace was een onderdeel van de Driving Experience waar ik enórm naar uitkeek, en tegelijkertijd tegenop keek. Want ook hier was een spelelement toegevoegd. Je ging namelijk tegen elkaar racen. Ik houd van gas geven, dus daarom keek ik er naar uit. Ik wilde erin excelleren, dus daarom keek ik er tegenop, haha. Maar no worries, ik won beide keren! Het leukst was vooral de tweede keer, want toen mocht ik tegen mijn vriend dragracen, en ik won DIK! Girl power! Misschien was dat zelfs wel het mooiste moment van de dag, haha.

Karten

Karten

Ook karten stond op het programma van de Driving Experience. Het was een vrij simpel circuitje – een kort rondje – en ook hieraan was een spelelement toegevoegd. We reden in twee groepen, en de beste vier (geloof ik) van elke groep mochten nog weer tegen elkaar racen. Mijn vriend werd tweede!

Ikzelf stond – gelukkig! – niet in de finale. Ik zeg gelukkig, omdat karten best wel aankomt op je armen. In korte tijd verzuurden mijn armen compleet. Ik werd laatste van mijn groep, haha.

Zelf rijden in een Formule RP1

Ook dit was één van de mooiste onderdelen van de Driving Experience, al dan niet het mooiste onderdeel van deze dag. Ik had nog wel wat moeite met in de auto komen. In dit geval was het namelijk erg handig geweest als mijn knieën ook de andere kant op hadden kunnen buigen, haha. En de opening bovenin was vrij smal voor mijn brede heupen.

Maar met mijn benen stijf gestrekt en langzaam zakkend wist ik in de auto te komen. Het is een hele aparte ervaring want je ligt dus echt in die auto. Tijdens het rijden had ik ook af en toe de neiging om mezelf wat op te trekken om meer te kunnen zien.

Het starten was nog even moeizaam, want de auto sloeg af toen ik weg wilde rijden. Gelukkig bleek dit vaak voor te komen bij dit onderdeel. Je moet een behoorlijke dot gas – maar ook niet teveel – geven om goed weg te komen.

Hier gingen we ook in verschillende groepen, maar hier werden wij ingedeeld. Want de auto werd gekozen op jouw lengte. Hierdoor was ik als laatste aan de beurt, maar reed ik wel samen met slechts één andere deelnemer en de instructeur. Hierdoor konden we lekker wat vaart maken. Al kon degene achter mij ons ook niet helemaal bijhouden. Fantastische ervaring!

Let wel: als je héél lang bent wordt je misschien teleurgesteld. Robin 1 was helaas te lang, waardoor het te gevaarlijk werd om in de Formule RP1 auto te rijden. Hij mocht daarom met de instructeur in de Peugeot meerijden. Maar het was natuurlijk enorm jammer voor hem.

‘Sideways’ meerijden met een coureur in een Ford Mustang

Waarom ze dit zo’n lange naam gaven weet ik niet. Waar het op neer komt is dat je meerijdt terwijl één van de Nederlandse driftkampioenen ging driften. Ze gingen met twee auto’s tegelijk de baan op en man, wat een controle hebben zij over die auto’s! Er zat bijna nihil ruimte tussen de eerste en de tweede auto tijdens het rijden. Het driften zelf is best wel overweldigend. Zo ineens gooide hij het stuur om en zat ik bijna bij hem op schoot. Hoewel ook niet het allerleukste onderdeel voor mij – want dat is toch het zelf rijden, haha – , is het wel gaaf om eens meegemaakt te hebben.

Met een 4×4 door de duinen

En toen waren we alweer aangekomen bij het laatste onderdeel van de Driving Experience! In groepjes van zelf samen te stellen tweetallen ging je met een 4×4 de duinen in. Natuurlijk kozen mijn vriend en ik voor elkaar en hebben we elkaars rit gefilmd. Ook bij dit laatste onderdeel zat nog een spelelement gekoppeld. Je moest namelijk omhoog rijden naar een pion, en vervolgens achteruit rijden naar een pion met een bal erop. Degene die wist te stoppen op de minste afstand vanaf de bal – gerekend vanaf het midden van de reserveband op de auto – had gewonnen. Mijn vriend werd tweede.

Afsluiting

Zandvoort

Inmiddels liep het tegen half 7 en sloot onze instructeur af met een korte, leuk gebrachte speech over wel weer veilig naar huis rijden. We gaven de instructeur, en Robin 1 en zijn vader een hand en liepen voldaan terug naar het hotel. Je mocht ook nog met je eigen auto het circuit op, maar we merkten dat de vermoeidheid ineens toesloeg en we wel toe waren aan wat te eten.

Ik raad je deze Driving Experience zeker aan wanneer je gek bent op autorijden en hierin ook weinig tot geen angst bezit. Ben je bijvoorbeeld wat onzeker op de snelweg, dan is deze ervaring minder geschikt voor jou.

Dankjewel lieverd voor dit prachtige verjaardagscadeau. Ik heb genoten!

Heb jij de Driving Experience al eens gedaan? Of wil je dat gaan doen?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ook interessant:

Tags: , , ,


Geef een reactie

CommentLuv badge

2 responses to “Mijn Driving Experience op het circuit van Zandvoort

    • Nee, absoluut niet. De dag is werkelijk voorbij gevlogen juist. Het enige moment dat ik echt het gevoel had dat ik moest wachten was bij het inschrijven in de ochtend, maar verder niet. De “pauzes” waren juist ook wel een welkome onderbreking om alle indrukken te verwerken. Daarnaast klets je ook al snel met andere deelnemers. 😀