Boekrecensie | Een Miljoen Werelden Met Jou – Claudia Gray

Boekrecensie | Een Miljoen Werelden Met Jou – Claudia GrayEen Miljoen Werelden Met Jou door Claudia Gray
Serie: Firebird #3
Verschenen: 16 mei 2017 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 350
Genre: Fantasy, Romantiek, Sciencefiction, Young Adult

Een miljoen dimensies, een miljoen gevaren, één lot.

Sinds haar ouders de Vuurvogel hebben uitgevonden, een apparaatje waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen, heeft Marguerite al heel wat gevaren getrotseerd. Maar nu heeft ze ontdekt dat haar oude vijand Wyatt Conley erop uit is honderden universums te vernietigen, met iedereen die daarin leeft.

Om dit te bereiken gebruikt Conley zijn ultieme wapen: de boosaardige en gestoorde Marguerite uit een andere dimensie, die de echte Marguerite altijd een stap voor lijkt te zijn.

Het wordt een strijd tussen de Marguerites... en er kan er maar één winnen!

Een Miljoen Werelden Met Jou

Na recent al Duizend Stukjes van Jou en Tienduizend Hemels Boven Jou gelezen te hebben, was het nu de beurt aan het afsluitende deel van de trilogie: Een Miljoen Werelden Met Jou. Na de enorme cliffhanger van het tweede boek, kon ik niet wachten verder te lezen. Wat ik direct deed, want gelukkig lag het derde deel al op mij te wachten!

Een Miljoen Werelden met Jou - Claudia Gray

Je valt middenin de actie

Wat ik leuk vind aan deze serie is hoe elk boek ervoor zorgt dat je middenin de actie valt. Ook dit keer begin je al een stukje verder in het verhaal dan waar je bent geëindigd. En zoals altijd switcht ze tussen heden en verleden om de missende stukjes in te vullen. Wat ik jammer vind is dat ze dit keer een vrij groot stuk bijna letterlijk heeft overgenomen uit het einde van Tienduizend Hemels Boven Jou. Zeker gezien ik dat letterlijk nét had gelezen, was dat iets teveel van het goede.

Kon iets korter

Hoewel ik in mijn recensie van het tweede deel het nog prijsde dat ze opnieuw uitleg gaf over dingen die in voorgaande delen gebeurd zijn, vond ik het dit keer storender. Het gebeurde namelijk héél veel en soms ook met veel tekst. Het had iets korter gekund. Ook het getwijfel van Paul stoorde mij toch best wel in Een Miljoen Werelden Met Jou. Hoewel de verschillende dimensies erg leuk zijn, denk ik dat de achtervolging wat teveel gerekt werd. Dit had denk ik wel iets ingekort kunnen worden zodat mijn aandacht niet zou verslappen. Echter, ik vond de diverse dimensies wel allen sterk, en één in het bijzonder érg leuk! Booswicht vond ik helaas een beetje een aparte benaming. Maar ik vraag mij af of dat aan de vertaler ligt of dat het in het Engels net zo’n aparte benaming heeft.

Fantastische worldbuilding

Wat ik echter elke keer weer fantastisch vind, is de uitwerking van de dimensies. Hoe een wereld er compleet anders uit kan zien of juist met kleine dingen kan afwijken. Hoe elke persoon echt een eigen persoonlijkheid en herkenbare karaktertrekken heeft. En hoe alle andere ikken net genoeg van elkaar afwijken om op zichzelf te staan. Ook vind ik het leuk dat Claudia Gray er bewust voor heeft gekozen de hoofdpersoon iemand te laten zijn in een dimensie die veel op onze echte wereld lijkt, maar het niet is. Denk maar aan de tPhone (in plaats van de iPhone) en de Purple Submarine (in plaats van Yellow). Ikzelf vermoed dat de Berkeley-dimensie onze echte wereld moet voorstellen.

Oké, nu lijkt het net alsof ik dit boek niet goed vond met alle bovenstaande opmerkingen, maar dat is niet waar. Het zijn meer gewoon de redenen waarom ik Een Miljoen Werelden met Jou minder sterk vond dan de eerste twee delen. Hoewel het boek misschien ietsje ingekort had kunnen worden door de achtervolging wat in te korten, en Paul minder te laten twijfelen, is Een Miljoen Werelden met Jou nog steeds een fijn boek. Het leest makkelijk door de altijd fijne schrijfstijl van Claudia Gray. En de dimensies en andere ikken die gecreëerd zijn door haar zijn goed uitgewerkt. Al met al een hele fijne serie om te hebben gelezen. Nog een speciale dankjewel voor uitgeverij HarperCollins die ervoor heeft gezorgd dat ik éíndelijk aan de serie ben begonnen (en helaas nu al uit heb). O, en bedankt voor het behouden van de originele covers!

Deze post is al 1996 keer gelezen