Boekrecensie | IJs als Vuur – Sara Raasch

IJs als Vuur - Sara Raasch

Boekrecensie | IJs als Vuur – Sara RaaschIJs als Vuur door Sara Raasch
Serie: Snow Like Ashes #2
Verschenen: 13 juni 2017 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 410
Genre: Fantasy, Magie, Young Adult

Sinds Winter is bevrijd van de kwaadaardige koning Angra, en Meira koningin is geworden staat ze voor nieuwe problemen en grote dilemma’s. Om haar schuld in te lossen bij de koning van Cordell, moet ze de mijnen van Winter opnieuw ontsluiten. Daarbij stuit ze op de verloren gegane kloof van magie. Ze beseft meteen dat deze ontdekking niet alleen Winter maar zelfs de hele wereld in gevaar kan brengen. Het liefst wil ze dat de geheimen van de kloof verborgen blijven, maar dat lijkt onmogelijk met een tegenstander die maar op één ding uit is: macht…

IJs als Vuur

Hoewel ik uitgekeken had naar Sneeuw als As, had ik nooit verwacht dat ik dat boek zó goed zou vinden. Maar ik heb er enorm van genoten. En daardoor keek ik ook enorm uit naar IJs al Vuur, dat afgelopen juni in het Nederlands verscheen. Mijn verwachtingen waren hoog.

IJs als Vuur - Sara Raasch

Graven in geheugen

Hoewel ik het eerste deel zo’n zeven a acht maanden geleden heb gelezen, moest ik wat sommige personages betreft toch weer even graven in mijn geheugen. Henn, Dendera, Finn, Greer, Conall en Garrigan, welke functie hadden zij ook alweer in het leven van Meira? Na het uitlezen van IJs als Vuur is wat sommigen van hen betreft nog steeds niet alles op zijn plek gevallen. Daarvoor zal ik Sneeuw als As denk ik moeten herlezen. Gelukkig herinnerde ik van de meesten naargelang wel meer en meer van hun verhaal.

Trager begin

Toch had ik wat moeite met het begin van IJs als Vuur. Meteen was ik bang dat ik door mijn enthousiasme voor het eerste deel te hoge verwachten had voor dit tweede deel. Zijn het opstartproblemen? Nee, dat op zich niet. Maar de situatie waarin ze zaten boeide mij niet genoeg. Het tempo van het verhaal ligt hier ook veel lager dan we van het eerste deel gewend waren. Ook was Meira in dit deel wat terughoudender gezien ze nu koningin is. Gelukkig duurde het niet lang voordat we – letterlijk – op reis gingen en ik weer echt begon te genieten van het boek en alles dat te ontdekken valt binnen Primoria. Inclusief nieuwe interessante personages, waarvan Ceridwen mijn absolute favoriet is. En net als bij het eerste deel; hoe dichter ik bij het einde kwam, des te moeilijker kon ik het boek weg leggen.

IJs als Vuur - Sara Raasch

Twee perspectieven

Sara Raasch weet je echt mee te laten leven met Meira, maar ook met Mather. In IJs als Vuur wordt namelijk vanuit beide perspectieven geschreven – Meira in eerste persoon en Mather in de derde persoon. Waar ik Mathers perspectief eerst wat minder interessant vond als gekwelde jongen, vond ik het later steeds interessanter worden en heb ik hem echt weer in mijn hart gesloten. Ook vind ik het erg fijn dat we door Primoria reizen, waardoor we meer zien van de wereld die Sara Raasch heeft geschapen en meer zien van de andere koninkrijken. Bij Ventralli voelde ik overigens overduidelijke Italiaanse invloeden. Heerlijk, gezien ik daar dit jaar weer op vakantie ben geweest.

Waar Sneeuw als As echter relatief rond eindigt, eindigt IJs als Vuur met een cliffhanger. Hierdoor ben ik alleen maar extra blij dat het derde deel, Bevroren Nacht, eind september al op de Nederlandse markt zal verschijnen. Hoewel IJs als Vuur voor mijn gevoel een wat minder vlotte start had, kreeg ik al vrij snel weer dat gevoel dat ik ook had bij Sneeuw als As. Je raakt betrokken en kan op een gegeven moment het boek echt niet meer wegleggen. IJs als Vuur is niet net zo goed als Sneeuw als As, maar wel érg fijn zodra je het trage eerste stuk voorbij bent.

Deze post is al 1958 keer gelezen