Boekrecensie | Bevroren Nacht – Sara Raasch

Bevroren nacht - Sara Raasch

Boekrecensie | Bevroren Nacht – Sara RaaschBevroren Nacht door Sara Raasch
Serie: Snow Like Ashes #3
Verschenen: 26 september 2017 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 411
Genre: Fantasy, Magie, Young Adult

Meira staat voor enorme uitdagingen nu de kwaadaardige koning Angra niet dood blijkt te zijn maar springlevend en machtiger dan ooit. Terwijl hij de wereld bedreigt met zijn zwarte magie, probeert Meira wanhopig haar eigen magie onder controle te krijgen en erachter te komen hoe ze haar krachten kan inzetten om Angra tegen te houden.

Ze vermoedt dat de oplossing in het geheimzinnige, diep onder de grond verborgen labyrint ligt. Maar langzamerhand dringt het tot haar door dat ze Winter en de mensen van wie ze houdt niet zal kunnen redden zonder het ultieme offer te brengen...

Bevroren Nacht

Nadat ik begin september IJs als Vuur uitlas kon ik wederom niet wachten op het vervolg. Hoe zou dit in hemelsnaam eindigen? Van Sneeuw als As had ik genoten, en hoewel IJs als Vuur niet 100% wist op te leven naar het eerste deel, had ik er wel enorm van genoten. Nu is natuurlijk de vraag: wat vind ik van dit afsluitende deel van de trilogie?

Bevroren Nacht - Sara Raasch

Direct door

Wat fijn was, is dat ik na het lezen van IJs als Vuur bijna direct door kon in het derde en laatste deel in de serie: Bevroren Nacht. Het verhaal zat nog vers in mijn geheugen, waardoor het verhaal veel beter te begrijpen was. Dit in tegenstelling tot de overgang van Sneeuw als As naar IJs als Vuur, waar net wat teveel maanden tussen hadden gezeten. Dit is denk ik ook de reden waarom ik direct lekker in het verhaal zat. Bevroren Nacht gewoon verder waar IJs als Vuur eindigde.

Teveel perspectieven

Toch ging ik niet zo gemakkelijk door het hele boek heen. Ik legde hem in de eerste helft van het boek te makkelijk weg. Dit komt voor mijn gevoel door het feit dat het verhaal langzaam verloopt op dat punt. Maar ik denk dat een derde perspectief het boek ook trager heeft gemaakt. In Sneeuw als As lazen we nog alleen vanuit het perspectief van Meira. IJs als Vuur las je vanuit Meira en Mather; dit vond ik in het begin geen toevoeging, maar later wel. In Bevroren Nacht lees je het verhaal vanuit Meira, Mather én Ceridwen. En hoewel ik Ceridwen in IJs als Vuur een leuk personage vond en graag terug zag komen, denk ik dat een derde perspectief net wat teveel is. Het verhaal had korter en vlotter gekund, door dit eruit te knippen.

Bevroren Nacht - Sara Raasch

Jaaaa, spanning en actie!

Vooral in het laatste kwart van het verhaal komt pas echt weer actie en spanning. Het laatste kwart, de laatste akte, vind ik het tofst in Bevroren Nacht. Ik heb echt genoten van dit deel. Waar het verhaal telkens te makkelijk verliep, maakte Sara Raasch het de personages hier wat moeilijker. Ze kregen enkele onverwachte tegenslagen waardoor het weer echt spannend werd. Sara Raasch schuwt de dood én de liefde ook niet, waardoor ze het enkele keren voor elkaar heeft gekregen dat ik tranen in mijn ogen kreeg. Het helpt ook dat ik zo gek ben op Meira en Mather, hierdoor leef je zo makkelijk mee met de personages.

Bevroren Nacht las net als voorgaande delen fijn weg, en ik genoot vooral van Meira en Mather. Soms was het wel wat te makkelijk aan de kant te leggen; dit had te maken met dat het verhaal een groot stuk vrij langzaam ging, maar ook omdat er nóg een perspectief aan het verhaal was toegevoegd. Als de laatste helft niet zo geweldig was geweest, dan had ik Bevroren Nacht drie-en-een-halve ster gegeven, maar omdat ik deze echt fantastisch vond krijgt het toch vier sterren. Deze trilogie is zeker origineel en het lezen absoluut waard. Had ik trouwens al gezegd dat ik de covers zo mooi vind? Nee? Nou, ik vind ze dus prachtig!

P.s. deze trilogie is nu ook in een hele mooie box verkrijgbaar.

Deze post is al 1837 keer gelezen