Boekrecensie | Lobsters – Tom Ellen & Lucy Ivison

Lobsters - Tom Ellen and Lucy Ivison
Boekrecensie | Lobsters – Tom Ellen & Lucy IvisonLobsters door Lucy Ivison, Tom Ellen
Verschenen: 27 juni 2015 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 272
Genre: Contemporary, Romantiek, Young Adult

Hannah en Sam kennen elkaar niet, maar hebben allebei dezelfde missie: niet als maagd naar de universiteit gaan. Niet dat ze nou per se op zoek zijn naar hun lobsters, nee, seks is gewoon iets wat ze een keer gedaan moeten hebben, zodat ze verder kunnen met hun leven. Ze hebben hiervoor nog precies één zomer. Maar in plaats van een onvergetelijke vakantie vol jaloermakende romantiek en stomende seksmarathons, gaat het er tijdens de zomer van zowel Hannah als Sam nogal awkward aan toe. De nutteloze, maar goedbedoelde raad van vrienden en genante dates helpen ook niet echt tegen hun diepgewortelde angst om voor altijd seksloos door het leven te gaan. Gelukkig helpt het lot een handje om hen bij elkaar te brengen. Nu moeten ze alleen nog in zichzelf én in happy endings leren vertrouwen.

Een missie

Ik heb een missie. En die missie is om van in elk geval elke auteur die naar Yalfest komt één boek gelezen te hebben. Een onmogelijke klus blijkbaar, want ik loop nu al een week achter op mijn schema (vanaf 1 maart elke week tot Yalfest één boek lezen). Maar hé, uiteindelijk gaat het om het leesplezier! De hamvraag is dus ook: wat vond ik van Lobsters?

Lekker awkward

Eerlijk gezegd vind ik ondertitels vrij gevaarlijk, want het kan verwachtingen scheppen die niet realistisch zijn, maar in het geval van Lobsters is het een goede omschrijving. Dit boek is awkward, op een goede manier. Echter, ik denk wel dat ik iets te hoge verwachtingen had doordat dit boek zoveel de hemel in geprezen is. Het is een leuk boek, maar niet extreem geweldig en ik lag niet continu in een deuk zoals de vele quotes je doen denken. Grijnzen heb ik echter wel regelmatig gedaan. Soms zaten er overigens ook scènes in waarbij de personages een paar jaar jonger leken dan ze worden omschreven, waaronder die direct aan het begin van het boek.

Lobsters - Tom Ellen and Lucy Ivison

Herkenbare elementen

Lobsters is een boek waarbij twee personages het woord hebben, Hannah en Sam. Het is een boek dat zich in één zomer afspeelt waarbij het in feite draait om “het” te doen voordat ze naar de universiteit gaan. En dan zeg ik het nog netjes – of preuts, het is maar hoe je het wilt zien – want in het boek spreken ze gewoon over neuken, lul, enzovoorts. Persoonlijk vond ik dat soms wat too much, want het was verder een lieflijk verhaal met herkenbare elementen van middelbare scholieren (het tiener-zijn werd echt goed uitgebeeld). Het einde vond ik trouwens echt superrealistisch! Verder gaat het boek trouwens ook over het ontdekken wie je bent, wat echt past bij deze fase in je leven.

Realistisch en een fijne schrijfstijl

Het verhaal liep overigens wel totaal anders dan ik had verwacht, met allerlei omwegen. Als je niet van verhalen houdt over typische tieners dan is dit boek niks voor jou, maar ik vond het wel leuk. Grappig om weer te beseffen wat voor een big deal je ontmaagding en het hebben van een vriendje is op die leeftijd en de sociale druk die ermee gepaard gaat. Sam en Hannah zijn heerlijke personages (de bijpersonages trouwens ook!), al moet ik zeggen dat ik een lichte voorkeur heb ontwikkeld voor Sam. Hannah vond ik namelijk soms te wispelturig (dan vindt ze Stella (een vriendin van Hannah) een bitch en het volgende moment prijst ze haar de hemel in), maar misschien past dat juist ook wel weer bij haar leeftijd. De personages zijn erg realistisch neergezet en hebben echt een eigen stem, en ondanks dat het door twee schrijvers is geschreven merk je dat niet. Lobsters leest door de fijne schrijfstijl heerlijk weg en heb je dan ook in no-time uit.

Lobsters - Tom Ellen and Lucy Ivison

Fijne dosis popcultuur

Lobster bevat daarnaast een fijne dosis popcultuur. Als je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd zal je alle referenties niet snappen, maar ik vond het erg leuk om te lezen over bijvoorbeeld Robins (een vriend van Sam) gezonde obsessie met Harry Potter. Al twijfel ik wel in hoeverre dit de houdbaarheid van het boek zal bevorderen, gezien die referenties over een aantal jaar niet meer relevant zullen zijn voor diegenen die dan de leeftijd van de doelgroep van dit boek hebben bereikt (Harry Potter is tijdloos, maar de Kardashians (hoop ik) niet).

Lobsters is een fijn awkward liefdesverhaal dat lekker wegleest en je eigenlijk in no-time uit hebt. Heel speciaal vond ik het echter niet, maar ik had dan misschien ook iets te hoge verwachtingen gekregen door al die vijf sterren recensies en de quotes waarin telkens benoemd wordt dat de recensenten hysterische lachbuien hebben gehad. Want ik heb wel gelachen, maar een hysterische lachbui is bij mij uitgebleven. Het is een lief en awkward verhaal, en daarom vond ik termen als neuken er niet helemaal bij passen (ondanks dat “het” willen doen een grote rol speelt). Maar ik heb wel genoten van het verhaal, de leuke personages en de fijne schrijfstijl. Ideaal om te lezen als je een niet al te lastig maar wel leuk en luchtig boek wilt lezen over tieners op de rand van “de belangrijkste gebeurtenis tussen je geboorte en het huwelijk”, aldus Hannah.

Lobsters is verkrijgbaar als paperback en e-book.

Deze post is al 2820 keer gelezen