Boekrecensie | PS Ik hou nog steeds van je – Jenny Han

PS Ik hou nog steeds van je - Jenny Han

Boekrecensie | PS Ik hou nog steeds van je – Jenny HanPS Ik hou nog steeds van je door Jenny Han
Serie: To All the Boys I've Loved Before #2
Verschenen: 15 september 2016 bij Uitgeverij Moon
Format: Paperback, aantal pagina's: 286

Lara Jean had niet verwacht écht verliefd te worden op Peter. Zij en Peter deden maar alsof. Tot nu dan. Het wordt allemaal nog verwarrender als een andere jongen uit haar verleden terugkeert, en daarmee ook haar gevoelens voor hem. Kan iemand verliefd zijn op twee jongens?

PS Ik hou nog steeds van je is het vervolg op het feel good-liefdesverhaal Aan alle jongens van wie ik hield, en toont eerste liefde door de ogen van de onvergetelijke Lara Jean.

PS Ik hou nog steeds van je

Afgelopen maand was niet alleen Jenny Han in het land, ook haar nieuwste boek, PS Ik hou nog steeds van je, kwam uit. Ik vond Aan alle jongens van wie ik hield helemaal fantastisch dus ik kon niet wachten op dit tweede deel. Toen ik hem binnenkreeg ben ik meteen begonnen met lezen, maar helaas kreeg ik hem door drukte niet uit voor het interview met Jenny Han. Gelukkig ben ik op geen enkele manier gespoild en heb ik lekker kunnen genieten van het boek. Was PS Ik hou nog steeds van je leuker dan Aan alle jongens van wie ik hield? Ik vertel het je nu.

Peter en Lara Jean, en …

De titel is eigenlijk tweeledig, want aan het eind van het eerste deel zijn Peter en Lara Jean niet samen. Maar ze houdt wel van hem. De brief waaraan ze op het eind van Aan alle jongens van wie ik hield begint, maakt ze in PS Ik hou nog steeds van je af. Maar zoals op de achterflap al verteld wordt, heeft ze misschien toch ook wel gevoelens voor een andere jongen. Een jongen uit haar verleden, die haar leven weer binnen komt wandelen. Is Peter dan misschien toch niet haar one true love? De spanningen tussen de betreffende personages – en ook andere! – lopen hoog op en maken het boek lekker spannend. Maar ook de harde wereld van een tiener komt aan bod en doet je enorm meeleven met Lara Jean.

PS Ik hou nog steeds van je - Jenny Han

Net zo prettig

PS Ik hou nog steeds van je leest net zo prettig weg als het eerste deel, door de vlotte en makkelijke schrijfstijl (en korte hoofdstukken) van Jenny Han. Dit zijn echt typisch van die boeken die je in een dag kunt uitlezen. Ik heb ook regelmatig hardop moeten lachen door diverse scènes; ze zijn gewoon zo leuk beschreven. Ook het begin van een spel, genaamd Sluipmoordenaar – het is leuker dan het klinkt, écht! -, heeft mij meer dan eens echt doen grinniken.

Geweldige personages

Ook de personages zijn wederom geweldig beschreven. Je ziet ze echt voor je. En het mooie is dat niet alleen de hoofdpersonages, maar ook bijpersonages goed beschreven zijn, zoals Kitty. Ik hou ervan om over dat jonge meisje en haar fratsen te lezen. Jenny Han kan zich goed inleven in elke leeftijd. De zussenband is fantastisch en geeft je een heerlijk huiselijk gevoel. Wat een gezellige familie! Genevieve is echter een ander verhaal. Wat een vreselijk mens, maar dat weet Jenny Han dan ook weer perfect uit te dragen.

Leuker dan Peter

De reden voor die net geen volle vijf sterren? Omdat ik het zo lang vond duren voordat we die jongen uit het verleden – wiens naam ik uit spoileroverwegingen niet noem – écht leren kennen. Het begin leek wat trager hierdoor en met weinig ontwikkelingen. En dat terwijl deze jongen eigenlijk een hoogtepunt uit dit boek was voor mij. Ik hou van deze jongen en zijn scènes met Lara Jean. Stiekem vind ik hem zelfs veel leuker dan Peter… Peter was op momenten dan ook een echte eikel in mijn ogen en had meer aandacht moeten geven aan Lara Jean.

PS Ik hou nog steeds van je - Jenny Han

Woehoe, een derde deel!

Hoewel PS Ik hou nog steeds van je het laatste deel zou zijn, is recent bekend gemaakt dat er toch een derde deel komt. In mijn interview met Jenny Han geeft zij kort aan waarom er toch een derde deel komt. Als dit tweede deel echt het einde was geweest, was ik denk ik ook niet helemaal tevreden geweest. Het is wel een soort van afgerond, maar pas vrij op het laatst, en sommige verhaallijnen hebben nog wat open puntjes. En als ik in Lara Jeans schoenen had gestaan had ik het verhaal een ander einde gegeven, maar goed, dat ben ik, haha.

Mijn recensie is alweer veel te lang. Ik heb eigenlijk nog veel meer te zeggen, maar dat kan niet want ik wil mijn recensies spoilervrij houden (zo lastig soms…). Als je hebt genoten van Aan alle jongens van wie ik hield ga je ook genieten van PS Ik hou nog steeds van je. Het is weer een heerlijke easy read dankzij de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl van Jenny Han. Toen “de jongen uit het verleden” in het spel kwam zat ik op het puntje van mijn stoel. En samen met Peter en Genevieve zorgden zij voor heerlijke spanning en sensatie. Jammer was dan wel dat we zolang hebben moeten wachten tot deze andere jongen een grotere rol ging spelen, want ik hóú van zijn scènes. Zeker een must-read!

Deze post is al 3039 keer gelezen