Boekrecensie | Zonderling – Laini TaylorZonderling door Laini Taylor
Serie: Strange the Dreamer #1
Verschenen: 30 april 2019 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 462
Genre: Fantasy, Young Adult

De droom kiest de dromer, niet andersom.
Wie is de blauwe godin uit Lazlo’s dromen? Hoe kon hij over haar dromen voordat hij wist dat ze bestond? En als alle goden dood zijn, waarom lijkt zij dan zo echt?
Al sinds zijn vijfde is junior bibliothecaris Lazlo Zonderling geobsedeerd door de mythische stad Ween, die tweehonderd jaar geleden gescheiden werd van de rest van de wereld. Het vergt echter meer moed dan Lazlo in zich heeft om zijn vertrouwde leven om te gooien en naar de stad op zoek te gaan. Dan doet zich een prachtige kans voor: een groep legendarische krijgers uit Ween heeft zijn hulp nodig bij het oplossen van een mysterieus probleem. Lazlo moet deze kans grijpen of zijn droom voor altijd verliezen.

Strange the Dreamer

Het was maart 2017 dat ik in het bezit kwam van Strange the Dreamer, geschreven door Laini Taylor. Het boek zat in de Fairyloot box en zag er werkelijk prachtig uit. Niet alleen dat, ik hoorde er ook alleen maar positieve verhalen over. Toch pakte ik het boek pas op in april 2019. Om erachter te komen dat het Engels dat gebruikt wordt in Strange the Dreamer, best lastig is. Ik las een complete pagina en begreep het heel slecht. Mijn Engels is gewoonlijk erg goed, maar dit, dit was moeilijk. Gelukkig was tegen die tijd al bekend geworden dat Best of YA het boek in het Nederlands zou uitgeven: Zonderling, waarbij dezelfde prachtige cover werd aangehouden (minus het prachtige binnenwerk dat speciaal voor Fairyloot was). We lazen Zonderling voor The Awesome Book Club afgelopen september, en wat ik ervan vond, lees je nu.

Zonderling - Laini Taylor

Zonderling

Zonderling draait om Lazlo Zonderling en Sarai. Lazlo is een dromer die opgroeit tot junior bibliothecaris. Al vanaf zijn kindertijd is hij geobsedeerd door de stad van Ween, die afgesloten is van de rest van de wereld. Zo heette de stad vroeger niet. Maar van de één op de andere dag wist niemand meer hoe de stad heette. Er moest magie in het spel zijn. Voeg Eril-Fane in het verhaal toe, en Lazlo ziet een kans om af te reizen naar deze interessante stad. Sarai woont samen met een select groepje soortgenoten, en bezit een bijzonder gave. Meer ga ik je niet vertellen over het verhaal. Ikzelf wist namelijk als lezer óók niet wat ik kon verwachten, net als Lazlo. En het is veel leuker om dit zelf te ontdekken.

Proloog en Perspectieven

De proloog bleef continu in mijn gedachten, want ik zat er telkens op te wachten totdat deze terug kwam in het verhaal. Maar tot het moment dat het gebeurt, weet je niet zeker over wie het gaat. Ook al lijkt het nog zo logisch als je de proloog leest, het verhaal bouwt zo op dat het je doet twijfelen tot het moment dat het van toepassing wordt. Zonderling is geen snel boek. Ik heb het wel in relatief korte tijd uitgelezen (hij móést uit voor de leesclub), maar het is geen fast-paced verhaal. Laini Taylor zet het verhaal stukje voor stukje uit en er is weinig actie. Echter, Zonderling houdt je aandacht wel vast door een origineel en magisch verhaal neer te zetten, alsook personages te tonen die in conflict zijn met de scheidslijn tussen goed en kwaad.

Gezien in het begin alleen vanuit het perspectief van Lazlo werd geschreven, kwam het als verrassing toen het perspectief van Sarai werd toegevoegd. Echter vond ik beide verhaallijnen interessant en vulden ze elkaar goed aan. Hierdoor vond ik een tweede perspectief niet storend.

Zonderling - Laini Taylor

Een bijzonder verhaal

In het begin vond ik het maar raar dat ze Strange the Dreamer hebben vertaald naar Zonderling. Strange is de achternaam van Lazlo in het Engels en vertaalt naar Vreemd. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat Zonderling wel een goede vertaling blijkt te zijn. Het is echter een woord dat in de huidige tijd bijna niet gebruikt wordt, waardoor ik het dus ook niet kende. Achteraf vind ik de vertaling dus wél goed.

Dat Zonderling een bijzonder verhaal is, is één ding dat zeker is. Het is zo’n apart verhaal dat je onmogelijk kunt voorstellen hoe het helemaal in elkaar zit. Hier en daar zijn zeker wel zaken die te voorspellen zijn. View Spoiler »

Wat ben ik blij dat Best of YA Strange the Dreamer heeft vertaald. Het boek was in het Engels voor mij toch echt te ingewikkeld qua taalgebruik, maar van Zonderling heb ik echt kunnen genieten. Zonderling is een boek waar je even de tijd voor moet nemen, gezien het een rustig opgezet verhaal is. De wereld wordt echter wel op een fantastische en uitgebreide manier uitgezet dat je alles goed voor je kunt zien. Het einde had ik kunnen verwachten, en toch zag dacht ik dat er nog een ander einde zou komen. Dit kwam niet. Dit maakt dat ik alleen maar nieuwsgieriger ben geworden naar het vervolg: Muze.

Heb jij Zonderling gelezen?

Deze post is al 1316 keer gelezen