Boekrecensie | Zwaardvanger – Cassandra ClareZwaardvanger door Cassandra Clare
Vertaler: Richard Heufkens
Serie: The Chronicles of Castellane #1
Verschenen: 22 november 2023 bij Luitingh-Sijthoff
Format: Hardcover, aantal pagina's: 569
Genre: Avontuur, Fantasy, LGBTQ, Magie, New Adult
Rating: 4 Stars | Spicy: one-flame

Het begon met een diefstal. De diefstal van een jongen. Kel is een wees, maar is gestolen om als dubbelganger – een zogeheten Zwaardvanger – van de kroonprins van Castellane door het leven te gaan. Hij en kroonprins Conor Aurelian zijn zo hecht als broers, maar Kels leven heeft maar één doel: sterven voor Conor, de persoon van wie hij houdt en wie hij haat – en van wie hij nooit vrij kan zijn. Lin Caster is één van de Ashkar, een bevolkingsgroep die als één van de weinigen nog een greintje magie bezit. Lin waagt zich erop om de zieken en stervenden van Castellane te verzorgen met hulp van verboden kennis, inclusief haar beste vriendin Mariam. Wanneer Kel het zwaard van een huurmoordenaar opvangt, verandert alles. Lin en Kel worden bij elkaar gebracht door de mislukte moordaanslag en worden meegesleurd in het web van de mysterieuze Voddenraperkoning, de criminele heerser van Castellanes onderwereld. De gemoederen lopen hoog op in Castellane. Zullen de ontdekkingen van Lin en Kel hun land in oorlog storten – en de wereld in chaos?

Nieuwe serie

Het is al een tijdje geleden dat jullie mij (Kimberley) hier op de blog hebben gezien, maar vandaag mag ik jullie vertellen over het boek Zwaardvanger van Cassandra Clare. Ik had hiervoor nog nooit een boek van Cassandra Clare gelezen, maar ken uiteraard haar naam wel. Omdat het een compleet nieuwe serie is, was ik erg nieuwsgierig naar dit boek.

Cassandra Clare - Zwaardvanger

Zwaardvanger

In Zwaardvanger volg je twee personages van heel dichtbij. Je zit in het hoofd van Kel, de zwaardvanger in dit verhaal. Hij moet de kroonprins beschermen in de meest letterlijke zin van het woord; hij is letterlijk degene die in geval van nood een zwaard moet opvangen voor kroonprins Conor. Het boek start met de kennismaking tussen de jongens, waarna ze in de rest van het boek een stuk ouder zijn. Conor werkt zichzelf in allerlei problemen, maar ook Kel heeft hier een handje van.
Daarnaast volg je Lin. Lin is een dokter, maar doordat ze onder een ander volk valt, heeft ze veel minder rechten binnen de stad waar alles zich afspeelt. Lins opa is adviseur aan het hof en zo komt ze daar terecht om te helpen bij medische situaties. Lins leven gaat door de bezoekjes aan het paleis steeds meer op zijn kop staan en daarnaast is ze zelf ook perfect in staat om problemen op te zoeken.

Geen vergelijkingsmateriaal

Aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere Cassandra Clare boeken, is dit mijn bescheiden, maar eerlijke mening over Zwaardvanger. Door de voorkant van het boek en de kaart aan de binnenkant, deed het boek mij eerst vooral aan YA (Young Adult) denken. Maar wanneer je verder leest, is het wel duidelijk dat het voor een oudere doelgroep is. De bezoekjes aan bordelen, naaktscènes die beschreven worden en de bloederige voorstellingen die opgemaakt worden, zorgen voor een boek dat ik niet aan mijn leerlingen zou adviseren. Toch maakt dat wel dat het boek sprekend is en je je goed in kan leven in de wereld. Ruimtes en omgevingen worden goed omschreven en je stapt zo de ‘stad’ in. De karakters voelen echt aan en hun gevoelens ook. Dit maakt het lezen prettig.

Cassandra Clare - Zwaardvanger

Erg lang

Het verhaal start met een enorme proloog en ik moet eerlijk bekennen dat ik halverwege het lezen daarvan in slaap ben gevallen. Dit gebeurde tijdens het lezen wel vaker, want sommige hoofdstukken zijn erg lang. Binnen de hoofdstukken wordt gewisseld van personage, dus van Lin naar Kel en andersom. Dit vond ik soms verwarrend, maar meestal was de overgang duidelijk. Het mooie aan Zwaardvanger vond ik het normale van de regenboog-community. In het boek wordt bijvoorbeeld beschreven dat de kroonprins op dames valt, maar dat dat in het verleden bij koningen niet altijd zo geweest is. Kel valt op dames en heren en dit wordt allemaal heel logisch verwerkt in het verhaal. Ik vind het altijd heel sterk als dat gebeurt, zonder dat het voelt als een moetje. Zoals het zou moeten zijn; iedereen mag zichzelf zijn en houden van wie hij/zij wil.

Zwaardvanger heeft een interessante nieuwe invalshoek voor een fantasyboek. Het is niet YA, maar NA (New Adult) en dat leest toch weer anders weg. De wereld wordt goed omschreven en de karakters zijn geloofwaardig. Ik houd van het stukje LHBTQIA+ dat verweven is in het boek. Waarom dan geen vijf sterren? De lange hoofdstukken, maar ook het einde zorgen ervoor dat het boek voor mij maar vier sterren krijgt.

Ga jij Zwaardvanger ook lezen?

Deze post is al 245 keer gelezen