Gastrecensie | De val van Gondolin – J.R.R. Tolkien

Dit is een gastrecensie, geschreven door Debora.
Ik ontving De val van Gondolin van uitgeverij Boekerij. Gezien ik de andere boeken niet heb gelezen, vond ik mijzelf niet geschikt om dit boek te recenseren. Debora is echter een superfan van Tolkien, en nam de taak graag op zich. In ruil voor de recensie ontving zij van mij het boek. Dit is niet van invloed op de inhoud van deze recensie.
Kan spoilers bevatten voor andere boeken van J.R.R. Tolkien.
Gastrecensie | De val van Gondolin – J.R.R. TolkienDe val van Gondolin door J.R.R. Tolkien
Verschenen: 28 maart 2019 bij Boekerij
Format: Hardcover, aantal pagina's: 288
Genre: Fantasy

Het allerlaatste ongepubliceerde boek van Tolkien en het eerste verhaal dat hij schreef over Midden-aarde

De val van Gondolin volgt de ultieme krachtmeting tussen ‘de bron van alle kwaad’ Morgoth en de zeegod Ulmo. Morgoth probeert de verborgen stad Gondolin te vinden en te vernietigen, terwijl Ulmo de Noldor verdedigt, de Elfenclan die Gondolin ooit bouwde, maar er al tijden niet meer woont.

De lezer volgt een van de Noldor, Tuor, die een avontuurlijke en gevaarlijke queeste onderneemt om Gondolin te vinden. Wanneer hij eindelijk aankomt in Gondolin, wordt hij een belangrijk man en krijgt hij een zoon: Eärendil, een belangrijk figuur in De Silmarillion en In de ban van de ring. Maar Morgoth valt aan met Balrogs, draken en orks, en de stad lijkt ten onder te gaan…

Gondolin en Haar Val

Hoewel dit boek bijna 300 pagina’s groot is, is het verhaal snel samen te vatten: De Val van Gondolin vertelt over het ontstaan van de geheime Elven stad Gondolin en hoe uiteindelijk Tuor, een mens, hem vond. Het vertelt over hoe Morgoth, Saurons heer een meester, de stad wilde ontdekken en Elven manipuleerde om te krijgen wat hij wil. Het vertelt zelfs over het huwelijk van Tuor en Idril en hun vlucht naar de Havens van Sirion. Ondanks de nadruk op de val van de stad in te titel, vond ik dat Tolkien eigenlijk de nadruk legt op de processen en keuzes van de personages.

Tolkien als schrijver is tegenwoordig een begrip. En hoewel hij al een tijd niet meer onder ons is, blijven er nieuwe boeken uit komen. Dit is mogelijk dankzij Christopher Tolkien; de jongste zoon van Professor Tolkien en zijn vrouw Edith. Dat De Val van Gondolin niet tijdens Tolkiens leven is uitgebracht, is vanwege het continue herschrijven en blijven aanpassen door Tolkien. Naast de geschiedenis van Gondolins val, vol verraad, liefde, en de invloed van vorige generaties, heeft Christopher zoveel mogelijk gedachtes en keuzes van zijn vaders proces geprobeerd weer te geven. Hoe het verhaal ontstond, wat er veranderd is, waarom deze wijzigingen er (mogelijk) zijn.

De val van Gondolin - J.R.R. Tolkien

De Grote Verhalen van de Eerste Era

Waar In de Ban van de Ring een volledige geschiedenis en rond verhaal is, is De Val van Gondolin nooit afgerond. Dat vind ik jammer. Samen met De Kinderen van Húrin en Beren en Lúthien, is De Val van Gondolin één van de Grote Verhalen van de Eerste Era. Deze verhalen vertellen over de eerste en grootste avonturen die impact hadden op karakters in In de Ban van de Ring. De ervaringen van Tolkiens diensttijd en zijn liefde voor natuur komen ook in dit boek weer naar voren. Naast de opkomst van een Kwaad en het bestrijden hiervan, speelt hij ook met de vraag wat goede keuzes zijn, hoever vriendschappen gaan en waarin je vast moet houden aan tradities.

Tegelijkertijd is er de pracht van de Elven, van het leven, en zelfs de aanwezigheid van hoop in diepe duisternis. Verschillende personages worden slechts genoemd in In de Ban van de Ring. Daaruit werd wel duidelijk dat ze belangrijk waren. Maar in De Val van Gondolin komen we deze mensen opeens tegen en zien we ze worstelen en dromen en lief hebben. Goden van Tolkiens mythologie laten zich zien en bemoeien zich met de personages. De voorouders van de heldhaftige Aragorn komen erin voor, alsook de ervaringen die de Elven hier op doen. Ze verklaren de overwegingen van Galadriël en Elrond in In de Ban van de Ring. Dat in combinatie met prachtige tekeningen van Alan Lee, en weer een geweldige kaart, wordt de wereld van J.R.R. Tolkien weer tastbaar.

De val van Gondolin - J.R.R. Tolkien

Onafgemaakt

Ik vond het erg interessant om het creatieproces van Tolkien (zowel vader als zoon) te kunnen lezen. Namen veranderen, locaties worden aangepast, zelfs de volgorde van gebeurtenissen staat niet vast. Dat maakt wel dat dit boek niet volledig een boek is zoals je gewend bent. Er zijn verschillende versies van De Val van Gondolin met allemaal kleine verschillen. Christopher Tolkien beschrijft deze, geeft soms mogelijke conclusies of een uiteindelijke beschrijving, maar soms blijft de twijfel bestaan. Het proces van J.R.R. Tolkiens eerste ideeën, de zoektocht naar de correcte volgorde, en het blijven aanpassen tot het klopt staat centraal in dit boek. Hoewel dit een interessante blik werpt op het proces van hoe Tolkien geschiedenis creëert, blijft het verhaal zich wel een paar keer herhalen. Christopher onderbreekt de herhalingen met uitleg over de verandering. Of hij bespreekt mogelijke redenen wanneer hij niet zeker weet waarom iets is veranderd.

Voor iemand die In de Ban van de Ring en De Hobbit heeft gelezen en graag meer wil van Tolkiens wereld, zonder meteen de pittige geschiedenis van De Silmarillion door te moeten ploeteren, is dit een geweldig boek en raad ik hem zeker aan! Met nieuwe inzichten in de geschiedenis van Tolkiens wereld, zijn werkwijze, en zijn mythologie, is dit smullen geblazen. Voor iemand die liever een kant en klare versie van de boeken wil, zonder uitleg van Christopher, discussies, en uitleg, is het misschien beter om dit boek te laten liggen. Hoewel de prachtige tekeningen van Alan Lee het zelfs dan misschien nog waard maken.

Ben jij ook fan?

Debora HellingaOver Debora: Debora (25 jaar) is een MA student (Old) English Literatue & Culture aan de RUG. Naast haar studie, is ze graag in de weer met nieuwe dingen ontdekken en (kleine) avonturen beleven. Ze heeft een passie voor mensen en woorden, en dit heeft geleid tot het uitbrengen van haar eerste boek Red Dawn Rising. Momenteel is ze bezig met afstuderen en wordt haar tweede boek Lingering Blue Skies volgend jaar uitgebracht.

Deze post is al 1355 keer gelezen