Filmrecensie | Black Swan

Bijrollen: Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder
Tagline: geen
Genre: Drama | Thriller
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Angst, Seks, Grof taalgebruik)
Blindspot Movie 2016 #3

SterSterHalve ster

Nina danst bij een balletgezelschap in New York City. Voor hun productie van ‘Het zwanenmeer’ is artistiek directeur Thomas op zoek naar een nieuwe prima ballerina. Nina is zijn eerste keuze, maar haar rivale Lily maakt ook indruk. ‘Het Zwanenmeer’ heeft een danseres nodig die zowel de witte zwaan met onschuld en elegantie kan spelen als de zwarte zwaan, die staat voor bedrog en sensualiteit. De rol van witte zwaan is Nina op het lijf geschreven, maar Lily is de belichaming van de zwarte zwaan. Terwijl de twee jonge danseressen hun rivaliteit laten uitgroeien tot een vreemde vriendschap, begint Nina haar duistere kant steeds meer te omarmen en tot de zwarte zwaan te transformeren, met een obsessie die haar ondergang zou kunnen betekenen.

Black Swan

Black Swan staat dit jaar op mijn Blindspot lijst. Het is een film die ik al erg lang wilde zien, maar waar het nooit van kwam om hem te gaan kijken. Misschien trok hij mij ook niet genoeg. Maar met het oog op de dansfilmweek van een aantal weken geleden wilde ik toch weten of het een film zou zijn voor mijn top tien dansfilms. Dus afgelopen 3 augustus was het dan zover: ik keek Black Swan.

Black Swan still

Donker

Wie denkt dat hij of zij een mooie vrolijke dansfilm over ballet gaat zien komt bedrogen uit. Het is een goede film, heus. Ik denk dat er heel veel mensen zullen zijn die deze film de hemel in prijzen. Echter is het niet echt mijn soort film. Hij was mij veel te donker, en ging voor mijn gevoel soms toch echt de grens over tussen thriller en horror (al wordt horror niet genoemd als genre bij deze film). En zoals jullie waarschijnlijk wel weten: ik hou niet van horror.

Speculeren

Black Swan is een film voor mensen die ervan houden om naderhand nog uren of dagen door te speculeren over de betekenis achter alles. Speur het internet af en je komt heel wat speculaties tegen. Het is een film waarin ik de werkelijkheid en hallucinaties van Nina niet van elkaar kon onderscheiden.

Black Swan still

Natalie Portman

Het verhaal zit sterk in elkaar, daar valt niet over te twijfelen. Natalie Portman, die mij altijd het meest zal bijblijven in de fantastische film V for Vendetta, zet een ijzersterke rol neer en weet te overtuigen. Dit geldt overigens ook voor de rest van de cast, maar Natalie Portman valt echt op. Mooi ook is om te zien hoe het personage Nina daadwerkelijk de transitie maakt van White Swan naar de Black Swan.

Black Swan is een sterke film. Dit komt echter niet tot uiting in mijn sterrensysteem omdat ik niet het juiste publiek ben voor de film. Wat wel het juiste publiek is? Mensen die een hele donkere en duistere film kunnen waarderen. Een film waarover je nog tijden kunt doorspeculeren achter de betekenis van elke scène. Het verhaal zit goed in elkaar, is goed gefilmd en goed geacteerd. Het is jammer dat het soort film gewoon niet mijn ding was, maar ik weet de film wel op waarde te schatten. Wanneer jij het juiste publiek bent dan zal je ongetwijfeld lovend spreken over deze film.

Deze post is al 2801 keer gelezen