Filmrecensie | Instant Family (2019)

Releasedatum: 31 januari 2019 (NL)
Regisseur: Sean Anders
Cast: Mark Wahlberg, Rose Byrne, Octavia Spencer, Isabela Moner, Gustavo Quiroz, Julianna Gamiz, Tig Notaro
Tagline: Just add chaos laughter awkwardness mistakes love.
Genre: Komedie | Drama
Kijkwijzer: 9+ (Angst, Groftaal gebruik)

Het koppel Ellie en Pete wil een gezin stichten met behulp van adoptie. Ze voelen zich erg menslievend tot ze thuis met drie driftige kinderen zitten. Nu moeten ze proberen een manier te vinden om hun kinderen, die helemaal geen zin hebben om volwassen te worden, op te voeden.

Helemaal in mijn straatje

Mijn interesse voor de film Instant Family werd aangewakkerd door een trailer die automatisch begon af te spelen op Facebook. Weliswaar zonder geluid – zo irritant als die filmpjes plotseling met geluid beginnen af te spelen! – maar ik zag direct dat het een leuke komische film zou zijn die helemaal in mijn straatje ligt. Natuurlijk zegt een trailer niet veel. Vaak genoeg ben ik op het verkeerde been gezet. Of bleken alle leuke stukjes al voorbij te zijn gekomen waardoor er niks overbleef voor de film zelf. Uiteraard heb ik de film hoe dan ook gekeken, en vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.

Instant Family still

Instant Family

Instant Family draait om Pete en Ellie. Pete en Ellie zijn zogenaamde Fixer Uppers. Ze kopen een woning, knappen het op, en verkopen het weer. Ze besluiten pleegouders te worden van drie problematische kinderen. Je hebt Lizzy, degene die altijd voor haar broertje en zusje heeft moeten zorgen. Juan is de middelste, en heeft bijster weinig verstand meegekregen. En tot slot heb je Lita, de schattige jongste die in een monster kan veranderen.

Voor de hele familie

Persoonlijk had ik eigenlijk meer weerstand van de kinderen verwacht, en veel meer uit de hand gelopen gebeurtenissen. Maar misschien is het juist beter dat ze het hebben ingeperkt tot dit. Hierdoor is Instant Family niet ‘gewoon’ en komediefilm, maar een film voor de hele familie (let op, wel 9+) met een mooie boodschap. Regelmatig heb ik enorm moeten lachen door de chaos waarin de familie belandt, maar heb ik ook vaak meegeleefd met de personages.

Pleegouderschap

De film kaart ook de problemen met het pleegouderschap en pleegkinderen aan. Er zijn teveel pleegkinderen en te weinig pleegouders. Kinderen hoppen van het ene pleeggezin naar het andere en ervaren geen vastigheid, geen ritme, geen thuisbasis. Daarnaast blijven oudere kinderen vaak in het systeem zitten omdat jongere kinderen ‘meer gewild’ zijn. In Instant Family wordt natuurlijk wel op humor ingespeeld – ook regelmatig met clichés, al is dat niet heel erg -, maar de boodschap komt zeker over.

Instant Family is een heerlijke familiefilm waarbij je zowel keihard kunt lachen als enorm kunt meeleven. De film moet je uiteraard met een knipoog bekijken – immers het is een komediefilm – maar de komedie is niet zo over-de-top dat Instant Family wel relatief geloofwaardig blijft. Hierdoor komt de boodschap over het pleegsysteem duidelijk over en hebben we niet alleen genoten van de film, maar ook nog wat geleerd.

Ga jij Instant Family kijken?

Deze post is al 1360 keer gelezen