Filmrecensie | Insurgent (Divergent #2)

Bijrollen: Ansel Elgort, Miles Teller, Naomi Watts, Kate Winslet
Tagline: One Choice Can Destroy You
GenreAvontuur | Sci-fi | Thriller
Classificatie: 12+

HartjeHartjeHartje½

In het tweede deel van The Divergent Series: Insurgent krijgt Tris het steeds moeilijker, ze zoekt voor bondgenoten en antwoorden in hetgeen wat is overgebleven van het futuristische Chicago.

Tris (Woodley) en Four (James) zijn voortvluchtigen en worden achternagezeten door Jeanine (Winslet), de leider van de factie Eruditie. In een race tegen de klok moeten ze uitzoeken waar de familie van Tris zijn leven voor heeft gegeven en waarom de leiders van Eruditie er alles aan doen om ze tegen te houden. Achtervolgd door hun keuzes in het verleden, zijn zij wanhopig om hun geliefden te beschermen en worden Tris en Four met de ene na de andere onmogelijke uitdaging geconfronteerd. Langzaam maar zeker ontrafelen zij de waarheid over hun verleden en uiteindelijk over de toekomst van hun wereld.

Eindelijk was het zover

Afgelopen vrijdag was het dan zover; eindelijk kon ik naar Insurgent! Mijn vriend ging met mij mee en had een hele uitgesproken mening over de film als niet-lezer van de boeken die ik als wel-lezer van de boeken compleet kon begrijpen. Ik zal zijn mening dus zeker ook meenemen in deze recensie voor degenen die benieuwd zijn naar de film en graag de mening willen van iemand die niet fan is van de boeken.

Ik had al diverse recensies gelezen van Insurgent en daarin gaven ze al aan dat er veel veranderd was. Er was zelfs een recensent die aangaf dat als je van plan was nog snel even het boek te lezen van te voren, dat je dat beter niet kon doen omdat het verhaal van het boek dan té vers in je geheugen zou zitten. Toch gaven ze ook aan dat het een hele vette, actievolle film was. ‘Wat zou mijn mening zijn?’ verwonderde ik.

Insurgent still

Niet een letterlijke verfilming

De film bevat inderdaad veel actie, en is inderdaad heel vet. Maar er zijn bepaalde dingen waarvan ik het gewoon jammer vind dat die veranderd zijn. Divergent keek ik toen ik nog in deel drie bezig was en de film viel mij toen een beetje tegen. Na een tijdje kon ik de film beter appreciëren als film op zich en niet als verfilming. Dit geldt eigenlijk ook voor Insurgent. Ik denk dat als ik de film had gezien vlak nadat ik het boek had gelezen dat ik de film dan veel slechter had gevonden.

Diepgang mist, alsmede binding met personages

Toch heb ik ook wat kritiek en dat is waar ook mijn vriend om de hoek komt kijken. Ik miste bij bepaalde stukken de diepgang die je in de boeken wel vindt. Mijn vriend gaf na de film aan sowieso het eerste deel leuker gevonden te hebben, maar in vergelijking heeft hij liever soortgenoot The Hunger Games.

Insurgent still

Hij mist vooral de binding met de personages en benadrukt dat door aan te geven dat hij eigenlijk alleen de namen Tris en Four herinnert van deze eerste twee films. De andere personages worden te weinig uitgediept waardoor hij als kijker geen connectie met ze krijgt. Dit geldt ook voor personages als Caleb en Peter. De personages worden niet genoeg uitgediept waardoor beweegredenen wazig blijven. Ook waren de facties wat wazig en ging je van het ene naar het andere zonder de tijd te krijgen het te snappen.

Die uitdieping miste ik ook. Ik wist wel hoe het zat omdat ik de boeken gelezen heb, maar ik miste die uitdieping wel. Namen als Uriah, Marlee en Hector zijn voor mij veelbetekender doordat ik zoveel informatie heb doordat ik de boeken heb gelezen. Voor iemand die de boeken niet heeft gelezen zijn dat personages waarvan je de naam na twee tellen alweer vergeten bent. De film was gehaast en er werd te weinig tijd genomen om bepaalde verhaallijnen of personages uit te werken. Ik vind het jammer dat ze niet dichterbij het boek zijn gebleven.

Insurgent still

Wel visueel sterk

Toch schrijven we de film niet af. De film vind ik visueel erg sterk, want de manier waarop de simulaties in beeld komen zit echt goed in elkaar. Hier en daar herkende ik bepaalde stukken in de film niet omdat bepaalde plekken in mijn belevingswereld van het boek er anders uitzagen, maar het waren voor de film prima locaties. Ook zijn een aantal acteurs verbeterd in hun acteerkunsten. Zo vond ik Miles Teller als Peter in deel 1 niet zo geweldig, vond ik hem hier wel sterk. En ook Ansel Elgort die in mijn geheugen staat gegrift als Gus, de geliefde van Hazel die gespeeld wordt door Shailene “Tris” Woodley in The Fault in Our Stars vind ik ze hier overtuigend broer en zus. En dat doe je goed als je zo’n iconische indruk hebt achtergelaten in mijn geheugen. Dan ben je voor mij geslaagd als acteur.

Insurgent still

Laatste opmerkingen

Als laatste noot miste ik toch nog wat cruciaals op het einde. Iets waarvan ik hoop dat ze het niet helemaal hebben geschrapt, maar dat ze het nog verwerken in het derde deel, maar zeker weten doe ik dat niet. Trouwens, vinden jullie ook niet dat de moeder van Tobias er veel te jong uit ziet om zijn moeder te zijn? Joany zette trouwens een aantal verschillen tussen boek en film op een rijtje; een leuk artikel dat je hier kunt lezen (bevat spoilers!).

Al met al is de film dus wel goed, vooral visueel, maar mist hier en daar toch zeker wat diepgang waardoor je minder makkelijk een band krijgt met personages als je het boek niet hebt gelezen. Ook ik miste die diepgang ondanks dat ik het boek wel heb gelezen, puur omdat het inhoudelijk meer toevoegt en je het verhaal op een intensere manier zou beleven. Ik vind het jammer dat ze de box verzonnen hebben en niet dichter bij het boek zijn gebleven. Desondanks heb ik genoten van de film, maar als ik moet kiezen tussen deel 1 en deel 2 dan zou ik liever deel 1 herkijken en vind ik The Hunger Games beduidend beter. Ik ben voor nu vooral benieuwd wat ze van de twee verfilmingen van het derde boek gaan maken.

Reserveer bij bol.com

Heb jij Insurgent al gezien?

Deze post is al 2705 keer gelezen