Filmrecensie | Men, Women & Children

Regisseur: Jason Reitman
Hoofdrollen: o.a. Ansel Elgort, Adam Sandler, Dean Norris, Jennifer Garner, Judy Greer
Gebaseerd op
: Men, Women & Children door Chad Kultgen
Genre: Drama | Komedie
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Een aantal middelbare scholieren probeert samen met hun ouders een weg te vinden in de moderne wereld waarin het internet en alle sociale media hun relaties, hun zelfbeeld en hun manier van communiceren sterk beïnvloed. Een overbezorgde moeder, een kwetsbaar tienermeisje, een eenzame zoon van gescheiden ouders en een verwaarloosde echtgenote. Elk van hen wordt op de proef gesteld, wat voor tragische maar juist ook hoopvolle situaties zorgt.

Mannen, Vrouwen & Kinderen

Hoewel ik mij eerst niet precies kon voorstellen waar een film over zou gaan met zo’n titel, besef ik achteraf hoeveel de titel juist al vertelde. Het is echt een film over mannen, vrouwen en kinderen. Vooral ouders en hun tieners. Toen ik de film opzette twijfelde ik even. Is deze film niet te alternatief voor mij? Ik ben meestal meer van de populaire bioscoop films.

MEN, WOMEN & CHILDREN

Ansel Elgort

De echte reden dat ik überhaupt in de film geïnteresseerd raakte is omdat The Fault in Our Stars acteur Ansel Elgort een rol speelt in deze film. Hij speelt een compleet andere rol, maar zo ontzettend sterk. De film is ook erg indrukwekkend en belicht diverse tieners, het digitale tijdperk en ouderschap. De meeste personages zijn met elkaar verbonden via het internet en het feit dat de tieners bij elkaar op school zitten.

Wat voor gevolgen?

De cast bestaat voor een groot deel uit bekende acteurs en actrices, die eigenlijk allen hun rol erg sterk neerzetten, en de film kaart vragen aan als ‘hoe ga je om met je tienerdochter/zoon en de vrijheid op internet?’ Een heel extreem voorbeeld is een moeder die haar dochter in letterlijk alles controleert. Ze leest haar sms’jes en Facebookberichten, weet al haar wachtwoorden, enzovoort. Behoorlijk extreem. Maar wat voor gevolgen kan het hebben?

Men Women and Children still

Relaties, ontrouw en meer

Aan de andere kant wordt ook een getrouwd stel belicht dat niet meer intiem is met elkaar en dat missen in hun relatie. Ze zoeken vervolgens hun plezier via datings- en ontmoetingssites en zijn elkaar daarmee ontrouw. Maar ook de videogamecultuur, anorexia, onbedoelde zwangerschap, de zoektocht naar roem en de verspreiding van illegaal materiaal op het internet komen aan bod.

Een film die je aan het denken zet, dat zeker. Bij de omschrijving van de film wordt op diverse sites drama en komedie gebruikt, maar ik vind komedie alles behalve passend. De film is vrij depressief en ik kan mij niet herinneren te hebben gelachen. Een sterke, maar wel depressieve film dus. Hij heeft indruk gemaakt op mij, maar ik zou hem geen tweede keer aanzetten.

Ga jij de film zien?

Deze post is al 2540 keer gelezen