Filmrecensie | Spider-Man: Homecoming (2017)

Releasedatum: 6 juli 2017 (NL)
Regisseur: Jon Watts
Hoofdrol: Tom Holland
Bijrollen: Michael Keaton, Robert Downey Jr., Jacob Batalon, Laura Harrier, Jon Favreau, Zendaya, Marisa Tomei
Genre: Actie | Avontuur | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld)

Na zijn ontmoeting met de Avengers keert Peter Parker onder begeleiding van zijn nieuwe mentor Tony Stark terug naar huis, waar hij woont bij zijn tante May. Peter probeert zijn dagelijkse leven weer op te pakken, terwijl hij ervan droomt om met de Avengers samen te werken en de wereld te redden. Wanneer de nieuwe schurk The Vulture in zijn leven komt, brengt hij Peters familie en vrienden in levensgevaar.

Spider-Man: Homecoming

Hoewel ik liever Baby Driver wilde bezoeken, was mijn vriend daar niet echt voor te porren. Daarom besloot ik maar om Spider-Man: Homecoming voor te stellen. We zijn allebei Marvel fan, dus ik wist dat hij daar wel voor zou willen gaan. Zodoende zaten we op een vrijdagavond gezellig in de bioscoop te kijken naar de zoveelste vertolking van Spider-Man.

Spider-Man Homecoming still 5

Tom Holland

Ik moet eerlijk toegeven dat ik met mijn ogen heb gerold toen bekend werd gemaakt dat er weer een nieuwe Spider-Man zou komen. We hebben nou al zoveel Spider-Man films gehad en ook nog met twee verschillende acteurs in de hoofdrollen, en nu zou weer iemand anders de rol gaan overnemen. Maar tijdens Captain America: Civil War had Tom Holland mij overtuigd; wat een leuk jochie! Deze film begint ook met beelden van Spider-Mans vlog over dat hele gebeuren. Het brengt direct diezelfde leuke humor Spider-Man: Homecoming.

Jeugdig enthousiasme

Toch ben ik niet 100% overtuigd door Spider-Man: Homecoming. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het een leuke film. Maar ik had net íétsje meer verwacht. Iets meer spektakel, iets wat de film extra memorabel had gemaakt. Het verliep allemaal vrij rustig in Spider-Man: Homecoming. Maar dat maakte het verhaal wel geloofwaardiger. Spider-Man is echt nog maar een jongen, een “gewone” tiener. Een jongen die nog gewoon op school zit en ook daar goed moet presteren. Een jongen die één keer mee mocht doen met iets spectaculairs, en nu vol jeugdig enthousiasme zit te wachten op het volgende spektakel.

Spider-Man Homecoming still 2

Geen origin story

Spider-Man bevat nu een heel ander verhaal dan we gewend waren in de vorige Spider-Man films, maar dat vind ik lekker verfrissend. Stiekem was ik een beetje uitgekeken op het standaard Spider-Man verhaal, en zat ik er ook echt niet op te wachten dat we weer dat hele riedeltje zouden doorlopen. De CGI spideys vond ik overigens niet altijd even geloofwaardig, en af en toe waren dingen iets te duidelijk green screen.

Spider-Man: Homecoming is een leuke film. Niet mega spectaculair, maar absoluut wel leuk. Tom Holland had in Captain America: Civil War al bewezen dat hij een goede Spider-Man en Peter Parker is, en zet hem zelfs leuker neer dan zijn voorgangers. De film bevat verder – zoals we van Marvel films gewend zijn – leuke komische momenten en opmerkingen, een vleugje actie, én het leven van een tiener Spider-Man. Daarbij is het een absolute verademing dat we niet nogmaals Spider-Mans origin story voorbij zien komen. Blijf nog wel even zitten voor de end- en midcredit scènes, waarvan de laatste superironisch is, en daardoor stiekem erg leuk. Ik ben benieuwd naar het vervolg in 2019.

Deze post is al 1915 keer gelezen