Filmrecensie | The Wedding Year (2020)

Regisseur: Robert Luketic
Cast: Sarah Hyland, Tyler James Williams, Jenna Dewan, Matt Shively, Anna Camp, Wanda Sykes, Camille Hyde
Tagline: One Year. Seven Weddings.
Genre: Komedie
Kijkwijzer: 12+ (Seks, Grof taalgebruik)

SterrenSterrenHalve sterren

Fotografe Mara is er zeker van dat ze nooit zal trouwen! Wanneer ze echter met haar nieuwe vriendje wordt uitgenodigd voor zeven bruiloften in één jaar tijd, zal ze toch enkele grote beslissingen moeten nemen.

Een nieuwe romcom!

De omschrijving van The Wedding Year is er één waar ik direct voor val. Het leek mij een heerlijke romcom zoals 27 Dresses, en daarnaast is de film ook nog van dezelfde regisseur als van Legally Blonde. Dat zou goed moeten komen toch? In de hoofdrol zien we Sarah Hyland, die we allemaal kennen van de tv-serie Modern Family welke inmiddels helaas tot een eind is gekomen. Zou ze een grote film ook zonder haar castleden kunnen dragen? Let’s see!

The Wedding Year still

The Wedding Year

The Wedding Year gaat over Mara. Vriendjes heeft ze niet, maar tinderen doet ze als een gek. Elke dag een date betekent namelijk elke avond een gratis maaltijd. En dat kan ze wel gebruiken, want veel geld heeft ze niet. Maar dan leert ze Jake kennen en verrassend genoeg klikt het. Terwijl ze nog niet zo lang samen zijn worden ze vanuit elkaars families en vriendenkringen uitgenodigd voor trouwerijen in het komende jaar. Zoveel toewijding jaagt haar nogal veel angst aan. Durft ze bij hem te blijven, of schuift ze hem aan de kant?

Niet meer dan “gewoon”

Waar ik echt had verwacht dat dit een heerlijke romcom zou zijn, moet ik eerlijk zeggen dat The Wedding Year mij tegenviel. De film wist mij niet vast te houden tijdens het kijken en was op vele opzichten vlak te noemen. Ik denk dat het concept goed is, maar dat het nog beter uitgewerkt had kunnen worden. Door middel van het script en acteerwerk hadden we veel meer bij het verhaal betrokken kunnen worden. Dat namen als Jenna Dewan en Anna Camp verbonden zijn met de film mocht helaas niet baten. Meeleven met Mara en haar vriend deed ik eigenlijk niet. En het verhaal was “gewoon”. Zo kennen we meer films, maar juist door het script en de performances van de acteurs had de film naar een hoger niveau getild kunnen worden. Helaas was dit niet het geval.

The Wedding Year still

Had leuk kunnen zijn

Ook denk ik dat de karakterontwikkeling van de belangrijkste personages niet genoeg is. Waar Mara in het begin duidelijk weinig denkt aan anderen, en ik mij niet met haar verbonden voel, voel ik mij op het einde nog steeds niet met haar verbonden. Ook de chemie tussen de twee acteurs spat wat mij betreft niet van het scherm af. The Wedding Year had in mijn ogen heel leuk kunnen zijn, maar wist de verwachtingen helaas niet waar te maken. Dan toch nog een positief puntje? Ik vond de beste vriend en zijn verhaallijn superleuk. Het is jammer dat hij zo weinig screentijd krijgt.

The Wedding Year is een film waarvan ik had verwacht deze te kunnen vergelijken met hits als 27 Dresses of Bride Wars. Helaas is dit niet het geval. Meer dan ‘oké’ is de film helaas niet. Om de film naar een hoger niveau te tillen had misschien meer diepte gecreëerd moeten worden, meer likeable personages en een beter script. Een betere chemie tussen de acteurs was misschien ook fijn geweest. Helaas wist deze film mijn verwachtingen niet waar te maken en viel de film hierdoor misschien zelfs wel extra tegen. De DVD bevat helaas geen extra’s.

Houden jullie van romcoms?

Deze post is al 1359 keer gelezen